Lemez

Philippe Jordan: Muszorgszkij és Prokofjev

  • - csk -
  • 2017. november 5.

Zene

Az orosz zene nagyságát és gazdagságát jól érzékeltethetjük a nagyjából két évszázados termés sokféleségét említve. Most megjelent egy lemez, amely két mű szembeállításával tálcán kínálja e heterogenitás élményét. Mert valóban: lehet-e két ellentétesebb világú művet elképzelni, mint az itt hallható két slágert, Muszorgszkij Egy kiállítás képei ciklusát (Ravel hangszerelésében) és Prokofjev Klasszikus szimfóniáját? Az egyik ábrázoló szellemű és romantikus, a világ iránti részvét és a jelenségekkel-emberekkel való azonosulás szellemében fogant, míg a másik elvont, abszolút zene, a hűvös-ironikus neoklasszicizmus képviselője. De rokon vonásuk is akad: a kapcsolat a Nyugattal. Muszorgszkij műve hatott a Nyugatra, hiszen hangszerelések sokaságát inspirálta (Ravelé, bár a legismertebb, csupán egy a sok közül), Prokofjev szimfóniája pedig egy nyugati áramlat hatására keletkezett.

A nemrég megjelent CD azért is érdekelheti a lemezhallgatót, mert talán kíváncsi, milyen is az a svájci karmester (a szintén dirigens, néhai Armin Jordan fia), aki berlini, glyndebourne-i, New York-i és bécsi sikerek után a 2020/2021-es évadtól a bécsi opera, a híres Staatsoper főzeneigazgatója lesz. Nos, Philippe Jordan (1974) nemcsak nagyon pontos, kidolgozott és részletgazdag játékra ösztönzi az Opéra national de Paris zenekarát, de kiforrott koncepciója is van mindkét mű megszólaltatásáról. Muszorgszkij művében azt érzi célravezetőnek, ha az előadás a karakterizálás terén „elmegy a falig”, és a tempók, a dinamika és a színvilág jellegzetességeit radikálisan alakítja ki. Ez Ravel kifinomultságát ellensúlyozva visszaad valamit a ciklusnak Muszorgszkij eredendő nyerseségéből. Prokofjev esetében pedig a könnyedség, az elegancia, az áttetsző hangzás és a ritmika feszes, ugyanakkor rugalmas jellege a kulcs.

Mussorgsky: Pictures at an Exhibition; Prokofiev: Classical Sym­phony. Orchestre de l’Opéra National de Paris, Philippe Jordan. Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.