Lemez

Philippe Jordan: Muszorgszkij és Prokofjev

  • - csk -
  • 2017. november 5.

Zene

Az orosz zene nagyságát és gazdagságát jól érzékeltethetjük a nagyjából két évszázados termés sokféleségét említve. Most megjelent egy lemez, amely két mű szembeállításával tálcán kínálja e heterogenitás élményét. Mert valóban: lehet-e két ellentétesebb világú művet elképzelni, mint az itt hallható két slágert, Muszorgszkij Egy kiállítás képei ciklusát (Ravel hangszerelésében) és Prokofjev Klasszikus szimfóniáját? Az egyik ábrázoló szellemű és romantikus, a világ iránti részvét és a jelenségekkel-emberekkel való azonosulás szellemében fogant, míg a másik elvont, abszolút zene, a hűvös-ironikus neoklasszicizmus képviselője. De rokon vonásuk is akad: a kapcsolat a Nyugattal. Muszorgszkij műve hatott a Nyugatra, hiszen hangszerelések sokaságát inspirálta (Ravelé, bár a legismertebb, csupán egy a sok közül), Prokofjev szimfóniája pedig egy nyugati áramlat hatására keletkezett.

A nemrég megjelent CD azért is érdekelheti a lemezhallgatót, mert talán kíváncsi, milyen is az a svájci karmester (a szintén dirigens, néhai Armin Jordan fia), aki berlini, glyndebourne-i, New York-i és bécsi sikerek után a 2020/2021-es évadtól a bécsi opera, a híres Staatsoper főzeneigazgatója lesz. Nos, Philippe Jordan (1974) nemcsak nagyon pontos, kidolgozott és részletgazdag játékra ösztönzi az Opéra national de Paris zenekarát, de kiforrott koncepciója is van mindkét mű megszólaltatásáról. Muszorgszkij művében azt érzi célravezetőnek, ha az előadás a karakterizálás terén „elmegy a falig”, és a tempók, a dinamika és a színvilág jellegzetességeit radikálisan alakítja ki. Ez Ravel kifinomultságát ellensúlyozva visszaad valamit a ciklusnak Muszorgszkij eredendő nyerseségéből. Prokofjev esetében pedig a könnyedség, az elegancia, az áttetsző hangzás és a ritmika feszes, ugyanakkor rugalmas jellege a kulcs.

Mussorgsky: Pictures at an Exhibition; Prokofiev: Classical Sym­phony. Orchestre de l’Opéra National de Paris, Philippe Jordan. Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.