Puszta csodák - Gárdos Péter: A porcelánbaba (film)

  • Bori Erzsébet
  • 2005. október 6.

Zene

VillanynarancsFilm Meghökkentem, és így fog járni az is, aki Az utolsó blues, A brooklyni testvér és/vagy A skorpió megeszi az ikreket... alapján alkotott magának képet Gárdos Péterről.
Villanynarancs

Film

Meghökkentem, és így fog járni az is, aki Az utolsó blues, A brooklyni testvér és/vagy A skorpió megeszi az ikreket... alapján alkotott magának képet Gárdos Péterről. Õt eddig ún. közönségfilmesként könyvelték, de mivel ez nem jelent semmit, határozzuk meg inkább szerzőként, aki saját történeteit viszi filmre - többnyire érett férfiak magánéleti, szakmai és erkölcsi válságáról. Ezzel persze megint ott vagyunk, ahol a part szakad, lévén ez a legelterjedtebb filmtípus a középnemzedék körében. Hagyjuk is a múltat!

Most valami mást látunk, Lázár Ervin Csillagmajor című elbeszélésciklusának adaptációját és egy korábban történetmesélős, szövegelős rendezőt, akit épp ez az irodalmi anyag indított arra, hogy elkezdjen képekben beszélni. Ezt a nyelvet lassan ideje lenne védetté nyilvánítani, mielőtt végleg kihal. Lehet, hogy az olvasást lenyomta a film, az viszont biztos, hogy az irodalom visszavág, hiszen a moziban szinte csak képeskönyveket vetítenek.

A porcelánbabában alig hangzik el több szó, mint a Barbárok párbeszédeiben. A lényeget a látvány, a táj, a tárgyak, de legfőképpen az arcok mondják. Már a nyitány - délutáni zsúr egy villa kertjében, lombon, megforgatott csipkés napernyőn átszűrődő fények, mosolyt villantó szemek és fogak, magasugró fiúk mozdulatainak ritmusa - erős képi hatásai megdelejezik a nézőt, és amikor a követő kamera a leselkedő-lopakodó ember nézőpontjából láttatja az elnéptelenedett esti kertet, végképp magába szippant minket a film világa. A hős egy lakli kamasz, klottgatyában és zsíros kalapban, akit elbűvölt a magasugrás, és mindenáron ki kell próbálnia. A következő jelenetben honvédruhás lovasok ügetnek be a majorba. A parasztok rémült, értetlen csoportjában ott áll a mi fiúnk. A házkutatók éppen a gyerek maga fabrikálta sporteszközét találják gyanúsnak, a "hajintáshoz" használt súlyt, majd előkerül a magasugrókapu, és kijelölik a futópályát is. A parasztfiú minden számban legyőzi az idősebb, izmosabb katonákat, de mielőtt befutna a célba, leteríti a végsőkig frusztrált hadnagy géppuskasorozata. Ne firtassuk, miért presztízskérdés, hogy a csakúgy proli- meg parasztgyerek bakák legyenek az elsők, hiszen még azt sem tudjuk, mit keresnek a pusztán. Érjük be azzal, hogy ott vannak, és bármit megtehetnek!

Most jön a csoda. Az öregasszony mosdatja halott unokáját a kútvályúban, és a vérrel együtt eltűnnek a sebek is; a gyerek felül, és vigyorogva a markába pöki a golyókat.

Erre kapta meg Lázár Ervin azt az állandó jelzőt, amit talán Illés Endre adott Gelléri Andor Endrének: tündéri realista. Nem mesélem el mind a három epizódot - a második (A porcelánbaba) az ötvenes évek elején játszódik, a harmadik (A keserűfű) a háború után, a svábok kitelepítésekor -, legyen elég annyi, hogy isteni beavatkozással oldódnak meg azok is. Megvesz-szük mi még ezt? Sok alkotó úgy rákapott a mindenható szerepére, hogy elhitte: akkor tesz csodát, amikor csak akar. Olyanok ők kivagyiságukban, mint A porcelánbaba járási elvtársa: "kiszállnak" a központból, hogy csodát tegyenek igazság helyett. Igazságtalannak ott van nekünk az élet, legyünk realisták, és tűrjük sorsunkat. De van úgy néha, hogy másokét nem tűrhetjük, és teszünk valami mélyen emberit (olyasmit, ami ellenkezik az ember szokott természetével, ezért véli az a másik, hogy csoda történt vele). Erre az írónak is joga van, éppúgy és annyiszor, mint a közönséges halandónak.

A három megfilmesített novella nem három különálló, még csak nem is lazán összefüggő epizód. Hiába lép el a karból egy-egy ember, aki arra az időre kitüntetett figyelmet kap, főszereplővé válik, a Csillagmajornak maga a major, a pusztaiak összessége a főhőse. Egy magyarországi (vagy Kárpát-medencei, vagy közép-európai) közösség a rohadék XX. századból. Mint Szabó Istvánnál a Tűzoltó utcaiak, Kerekes Péternél (Ladomiri rémhistóriák és legendák) a ladomérvágásiak. Az élet hagyományos, kötött rendje és a kívülről, erőszakosan és idegenként betörő politika (utóbb történelem) ellentéte mégiscsak egy zárt kis falun szemléltethető a legjobban. Katonák jönnek, sajátok vagy külföldiek, csendőr, rendőr, kékávós, nadrágos emberek, urak, elvtársak a városból, és csak a baj jár velük, akár ölnek, akár szépeket ígérnek.

Egy filmben, amelyben alig van szöveg, és hozzá még egy közösség a hőse, kulcsfontosságú a szereplők megválasztása. Hát ez itt tökéletes. Gárdos tudta, hová kell profi színész és hol tilos. A két fontos idegen (a hadnagy és Csurmándi a központból) szerepét Bertók Lajosra és Csányi Sándorra bízta. Mindkettő döbbenetes. A majoriakra már jelzőm sincs. A legkülönbözőbb életkorú, alkatú emberek dél-Pest megyei falvakban - Kunpeszéren, Tatárszentgyörgyön, Újhartyánban, Hernádban, Ladánybenén, Felsőlajoson, Örkényben, Dabason, Táborfalván - élnek, és érezzük, hogy nem szerepet játszanak, hanem ez a maguk vagy a felmenőik élete. A vége főcím előtt Gárdos sorra bemutatja őket egy-egy rövid életképben - civil ruhájukban és lakóhelyükön, a házuk előtt ülve párjukkal, unokájukkal vagy kedves állatukkal.

A szótlan filmhez jó választás Ágens szövegtelen (bár helyenként módfelett művészi) ének-zenéje, a régi alkotótárs, Máthé Tibor pedig operatőri jutalomjátékra kapott lehetőséget: áradó nappali fénytől az éjszakai jelenetekig, a nyári színektől a fekete-fehér középső epizódig tudásának szinte teljes skáláját felvonultathatja. Alig hihető, hogy a pénztelenség miatt mind-ez videóra készült, és utólag nagyították fel 35 mm-re. Itt közlöm azt a gyanúmat is, miért csak 75 perces A porcelánbaba: egy negyedik epizódra már nem futotta. Pedig néztem volna mégboldogan.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.