mi a kotta?

Rabul ejt

  • mi a kotta
  • 2023. június 21.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/25. hétre

„Nemrégiben Bécsben jártam, ahol kellemes napokat töltöttem Dr. Brahms társaságában, aki éppen azelőtt érkezett vissza Wiesbadenből. Bizonyára tudja, hogy mennyire tartózkodó még a legkedvesebb barátai és muzsikuskollégái társaságában is, hozzám mégis közvetlen volt. A kérésemre, hogy hadd halljak valamit az új szimfóniájából, rögtön előjátszotta az első és az utolsó tételt. Túlzás nélkül mondom, hogy a darab felülmúlja az első két szimfóniát; ha mást nem, nagyságában, elgondolásaiban és – egészen biztosan – szépségében. Micsoda fenséges dallamokra bukkan benne az ember!”

Így lelkendezett Antonín Dvořák egy 1883 októberében, a kiadójának írt levélben. A bemutatója óta töretlenül népszerű III. szimfóniát, amelynek harmadik tételét filmekben és pop­feldolgozásokban is viszonthallottuk, ezúttal a MÁV Zenekar tűzi műsorra. Az együttest az egykori primáriusból lett vitális karmester, Takács-Nagy Gábor vezényli, a hangverseny első részében pedig Várjon Dénes szólójával csendül fel Brahms borongósabb I. zongoraversenye, a d-moll (Zeneakadémia, június 23., hét óra).

Ezen a pénteken a Danubia Zenekar nyitja meg az Óbudai Nyár Fesztivált, és a könnyebb műfajtól nem megijedve az elmúlt százötven év dalaiból és népszerű dallamaiból válogat Erkel Ferenctől az LGT-ig. Hámori Máté karmester Tóth Verát és a Máltai Szimfónia Program tehetséges fiataljait hívta maga mellé (Óbuda, Fő tér, június 23., hat óra). Az együttes szombaton és szerdán vidéken „turnézik”, kottatartójukon Schubert Befejezetlen és Mozart Jupiter-szimfóniájával (Szeged, Dómkert, június 24., hét óra; Pécs, Püspöki palota, június 28., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.