mi a kotta?

Rabul ejt

  • mi a kotta
  • 2023. június 21.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/25. hétre

„Nemrégiben Bécsben jártam, ahol kellemes napokat töltöttem Dr. Brahms társaságában, aki éppen azelőtt érkezett vissza Wiesbadenből. Bizonyára tudja, hogy mennyire tartózkodó még a legkedvesebb barátai és muzsikuskollégái társaságában is, hozzám mégis közvetlen volt. A kérésemre, hogy hadd halljak valamit az új szimfóniájából, rögtön előjátszotta az első és az utolsó tételt. Túlzás nélkül mondom, hogy a darab felülmúlja az első két szimfóniát; ha mást nem, nagyságában, elgondolásaiban és – egészen biztosan – szépségében. Micsoda fenséges dallamokra bukkan benne az ember!”

Így lelkendezett Antonín Dvořák egy 1883 októberében, a kiadójának írt levélben. A bemutatója óta töretlenül népszerű III. szimfóniát, amelynek harmadik tételét filmekben és pop­feldolgozásokban is viszonthallottuk, ezúttal a MÁV Zenekar tűzi műsorra. Az együttest az egykori primáriusból lett vitális karmester, Takács-Nagy Gábor vezényli, a hangverseny első részében pedig Várjon Dénes szólójával csendül fel Brahms borongósabb I. zongoraversenye, a d-moll (Zeneakadémia, június 23., hét óra).

Ezen a pénteken a Danubia Zenekar nyitja meg az Óbudai Nyár Fesztivált, és a könnyebb műfajtól nem megijedve az elmúlt százötven év dalaiból és népszerű dallamaiból válogat Erkel Ferenctől az LGT-ig. Hámori Máté karmester Tóth Verát és a Máltai Szimfónia Program tehetséges fiataljait hívta maga mellé (Óbuda, Fő tér, június 23., hat óra). Az együttes szombaton és szerdán vidéken „turnézik”, kottatartójukon Schubert Befejezetlen és Mozart Jupiter-szimfóniájával (Szeged, Dómkert, június 24., hét óra; Pécs, Püspöki palota, június 28., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.