Rajzfilm - Egy szamár a turkálóból - Jose Pozo: Don Quijote szamarancsa

  • - ts -
  • 2009. november 26.

Zene

Volt annak valaha valami híre, hogy Shrek szamarának - feltehetően derekas szórakoztatási teljesítménye jutalmaként - kinéz valami spin-off. Nos, ha ez lett az (végtére van itt némi produceri szintű összeműködés), az egyik szemünk sír, a másik meg nevet. Egyfelől: megúsztuk ennyivel. Másfelől megúszhattuk volna simán, e nélkül is. Hisz a műremek a szerencsétlen sorsú olasz és spanyol gyerekek 2007-es karácsonyfája alól vergődött - idestova két esztendő alatt - mihozzánkig. Tessék mondani, miért?

Volt annak valaha valami híre, hogy Shrek szamarának - feltehetően derekas szórakoztatási teljesítménye jutalmaként - kinéz valami spin-off. Nos, ha ez lett az (végtére van itt némi produceri szintű összeműködés), az egyik szemünk sír, a másik meg nevet. Egyfelől: megúsztuk ennyivel. Másfelől megúszhattuk volna simán, e nélkül is. Hisz a műremek a szerencsétlen sorsú olasz és spanyol gyerekek 2007-es karácsonyfája alól vergődött - idestova két esztendő alatt - mihozzánkig. Tessék mondani, miért?

Azért, Pistike, mert a rajzfilmekre elviszik a szülők a gyerekeket, hisz' kereken másfél óra nyugság a magadfajtáktól minden pénzt megér - nem lehet bukni vele. Továbbá azért sem lehet bukni vele, mert - jó okkal feltételezzük - ingyen adták, vagy még fizettek is valamit a tekercsek elszállításáért.

Pedig a Don Quijote szamarancsának nem kellene eleve rettenetes fércműnek lennie - mondjuk a magyar címen még kicsit lehetett volna reszelgetni, bár az eredeti is azt feltételezi, hogy egyenest őhozzá varrták a kabátot. Jól is néznénk ki, ha minden szakállas szóvicc mellé állítanánk egy kamerát, bár már történtek ez irányú kísérletek - közel annyi esetben, ahányszor az aranycsinálásra. De mondom, nem eleve, hisz az alapszituáció, mely kvázi folytatása Cervantes hasonló című kísérletének (mely fölött az irodalomban már semmi, de levegő sincs - erre esküszünk) akár ígéretesnek mondható. A széllelbélelt lovag, mert valaki ír róla egy könyvet, hirtelen befut, és sztár lesz meg minden, s menten hamisítani is kezdik. Ál-Don Quijoték tömegei lepik el a poros udvarokat, tereket, s az igazinak - persze Dulcinea kezéért és egyéb nemes testrészeiért - bizonyítania kell, még ha csak a kilétét... Mindeközben ott főkavar a lói babérokra törő shreki szamár és még néhány mellékállat más hollywoodi rajzfilmekből, nem vittük ugyan túlzásba a felismertetést, de láttunk személyt, aki feltűnés nélkül húzódhatott volna meg a Jégkorszakban, és tán az Oroszlánkirályhoz is volt szerencsénk. Ám mindez csak burok vagy keret; ki ne tudná, hány pornóváltozat készült már a szóban forgó klasszikusból, s az egyik televíziós csatornán épp most fut valami főzőműsor, egy konkrét Fernando Rey-hasonmással a fakanálnál: Ha nincs ló, jó a szamár is (avagy Az andalúziai kirántott kutya visszatér) címmel.

Ám most a keret keret, a burok burok marad, nem kerül bele semmi se. Amit láttunk, alig is vicces, de amikor kicsikét ijesztőnek kéne mutatnia magát (reszkessen az aprónép!), ott meg inkább szégyenlős. A Don Quijote szamarancsa olyan, mint a gyorséttermi gyerekmenü: híres figurák műanyagból, ehető fűrészporral körítve.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."