Rajzfilm/DVD - Erényt ismerni ronda - Dante: Pokol - Animációs látványorgia

  • - ts -
  • 2010. szeptember 30.

Zene

Ha a múltkor attól voltunk oda, hogy Nicolas Cage végre Goethe-adaptációval jelentkezik, nos, korán örültünk. Létezik sokkal tutibb móka is! Például,
amikor a híres számítógépesjáték-szerző, Jonathan Knight, a jelen műremek alapjául szolgáló játék atyja és a rajzfilmvilág olyan méltán elismert alkotója, mint a Szuper robotmajomcsapat akcióban! írója, Brandon Auman összeteszi, amije van, hogy kieszeljen valamit már ezzel a Dantéval, mert az mégiscsak egy kultúrbotrány, hogy az Isteni színjátéknak nincsen még rajzfilmváltozata. Szerintem is disznóság. Nos, a nemes szándék nemes megvalósítást igényel: lett is mindjárt 6 (hat) rendezője a filmnek (a szakma hérosza mind), és öt stúdió csinálta a pokol amúgy is számos (9) körét, nehogy már szó érje a ház elejét. Ilyenformán nincs is mit csodálkozni azon, hogy az egyik körben még ilyen pofája van az előrenyomuló Danténak, másikon meg határozottan amolyan - kapaszkodjanak meg, ehhez képest a műegész megnyugtatóan egységes.

Egységes kamuflázs. Zömmel a leghasználtabb, modernkedő comicsok modorában elővezetett ordítozás és hirig, melynek során nevezett főhős, Dante keresztes lovag a Szentföldért vítt csatából megtérvén hullahegyekre lel egykor volt otthona feldúlt terein. Atyja szeméből díszes kereszt figyel ki, de Dante mégis jókor érkezik, mert Beatrice még piheg egy kapitális vértócsában. Maguk nem hiszik el nekem, de tényleg azt kérdezi tőle Dante, hogy jól vagy? Mire a szerencsétlen azonnal meghal (én sem szeretem a hülye kérdéseket, de lehet, hogy ő speciel túlreagálta). Jön is egyből Lucifer, s viszi, ami az övé, Dante meg utána, hogy visszaszerezze nőjének legalább a lelkét. A magyar szinkron istenállat, igaz, hogy egetverő hülyeségeket hordanak benne össze (a felirat csak szikrányit különb), de pont úgy óbégat Lucifer, mint a South Parkban, amikor Szaddám Huszeinnel dugtak minden szabad percükben. Még kiderül az is, hogy Danténak nehéz gyerekkora volt, mert a fater (hallgassák eredeti hangon, mert neki Mark Hamill a hangja, aki már évtizedek óta negatív figurák rajzfilmhangjaként vezekel Luke Skywalker hiteles megformálásáért, és igen jól adja) verte a muttert, aki az öngyilkosságba menekült előle. S azt is, hogy azért-e a felhajtás, mert Dante távollétében Beatrice paktumot kötött Luciferrel, hogy ha épségben visszatér kedvese, akkor viheti az ő gyönge lelkit. S az viszi. Sőt, kétszeresen viszi, mert azért is viszi, amit a Szentföldön Dante művelt (korrupciós alapú bennfentes szex).

Ne is fárasszuk tovább egymást, a Dante: Pokol - Animációs látványorgia pont olyan, mint a címe: bullshit. És aki azt mondja, hogy egy filmre vett képregénynek kiszerelt és vadállatiasan lebutított adaptáció majd rábírja a nézőjét arra, hogy elolvassa az Isteni színjátékot, az - mint kivétel nélkül minden hasonló esetben - csak a környezetét eteti, egyszersmind helyi érzéstelenítéssel szolgál önnön lelkiismeretének.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.