reklám - FALUDY BUDAPESTJE A METRÓBAN

  • Szarvas Adrienn
  • 2010. augusztus 19.

Zene

Verses reklámtáblák népszerűsítik a Petőfi Irodalmi Múzeumban Olvass, bolyongj, szeress címmel nyílt Faludy-kiállítást az 1-es, 2-es és 3-as metróvonalon - a költő idén lenne százéves. A mondott hirdetési felületeken Faludy György egy-egy versét vagy versrészletét lehet olvasni; Gyermekkor az első háborúban, Monológ életre-halálra, Gyermekkori koldusok, ilyenek - tizenhétről tudunk, 200 darab plakáton; kétségtelenül mind Budapestről szólnak. Az apró változás is változás.
Verses reklámtáblák népszerûsítik a Petõfi Irodalmi Múzeumban Olvass, bolyongj, szeress címmel nyílt Faludy-kiállítást az 1-es, 2-es és 3-as metróvonalon - a költõ idén lenne százéves. A mondott hirdetési felületeken Faludy György egy-egy versét vagy versrészletét lehet olvasni; Gyermekkor az elsõ háborúban, Monológ életre-halálra, Gyermekkori koldusok, ilyenek - tizenhétrõl tudunk, 200 darab plakáton; kétségtelenül mind Budapestrõl szólnak.

Az apró változás is változás. A Faludy-kiállítás "reklámozása" alig valamennyire üt el a megszokott hirdetésektõl; aki mindennap utazik, nem is nagyon figyel az ilyesmikre, talán ha az alanyi bámészkodóknak (vidékiek, turisták) szemet szúr. Kinek is tûnne fel, hogy épp egy Budapest, 1914 tele címet viselõ Faludy-vers (ugye ismerik, Sötét lakás, háború, hosszú árnyak / komor felnõttek és iszony - talán / négyéves voltam, mikor alkonytájban / megint levitt a parkba nagyapám...) mellé ült le - lehet, azt sem vennénk észre, ha a metró a szokásos kék helyett egy szép napon rózsaszínûre váltana. Ezzel szemben láttam egy kínai férfit, csillogó szemmel bámulta az irományt - vajon mit értett belõle?

Szóval a versek szépek, az ötlet is tetszetõs, ám az utazóközönség hosszas és elmélyült kritikai tanulmányozása után a próbálkozás hatékonysága felõl mégis maradtak bizonyos kételyeink; megítélésünk szerint legközelebb talán csak a peronokra kéne - ötször ekkorában - kiplakátolni az efféléket, várakozás közben az embereknek úgy sincsen jobb dolguk, mint a bámészkodás.

Szeptember 7-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.