reklám - FALUDY BUDAPESTJE A METRÓBAN

  • Szarvas Adrienn
  • 2010. augusztus 19.

Zene

Verses reklámtáblák népszerűsítik a Petőfi Irodalmi Múzeumban Olvass, bolyongj, szeress címmel nyílt Faludy-kiállítást az 1-es, 2-es és 3-as metróvonalon - a költő idén lenne százéves. A mondott hirdetési felületeken Faludy György egy-egy versét vagy versrészletét lehet olvasni; Gyermekkor az első háborúban, Monológ életre-halálra, Gyermekkori koldusok, ilyenek - tizenhétről tudunk, 200 darab plakáton; kétségtelenül mind Budapestről szólnak. Az apró változás is változás.
Verses reklámtáblák népszerûsítik a Petõfi Irodalmi Múzeumban Olvass, bolyongj, szeress címmel nyílt Faludy-kiállítást az 1-es, 2-es és 3-as metróvonalon - a költõ idén lenne százéves. A mondott hirdetési felületeken Faludy György egy-egy versét vagy versrészletét lehet olvasni; Gyermekkor az elsõ háborúban, Monológ életre-halálra, Gyermekkori koldusok, ilyenek - tizenhétrõl tudunk, 200 darab plakáton; kétségtelenül mind Budapestrõl szólnak.

Az apró változás is változás. A Faludy-kiállítás "reklámozása" alig valamennyire üt el a megszokott hirdetésektõl; aki mindennap utazik, nem is nagyon figyel az ilyesmikre, talán ha az alanyi bámészkodóknak (vidékiek, turisták) szemet szúr. Kinek is tûnne fel, hogy épp egy Budapest, 1914 tele címet viselõ Faludy-vers (ugye ismerik, Sötét lakás, háború, hosszú árnyak / komor felnõttek és iszony - talán / négyéves voltam, mikor alkonytájban / megint levitt a parkba nagyapám...) mellé ült le - lehet, azt sem vennénk észre, ha a metró a szokásos kék helyett egy szép napon rózsaszínûre váltana. Ezzel szemben láttam egy kínai férfit, csillogó szemmel bámulta az irományt - vajon mit értett belõle?

Szóval a versek szépek, az ötlet is tetszetõs, ám az utazóközönség hosszas és elmélyült kritikai tanulmányozása után a próbálkozás hatékonysága felõl mégis maradtak bizonyos kételyeink; megítélésünk szerint legközelebb talán csak a peronokra kéne - ötször ekkorában - kiplakátolni az efféléket, várakozás közben az embereknek úgy sincsen jobb dolguk, mint a bámészkodás.

Szeptember 7-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.