reklám - FALUDY BUDAPESTJE A METRÓBAN

  • Szarvas Adrienn
  • 2010. augusztus 19.

Zene

Verses reklámtáblák népszerűsítik a Petőfi Irodalmi Múzeumban Olvass, bolyongj, szeress címmel nyílt Faludy-kiállítást az 1-es, 2-es és 3-as metróvonalon - a költő idén lenne százéves. A mondott hirdetési felületeken Faludy György egy-egy versét vagy versrészletét lehet olvasni; Gyermekkor az első háborúban, Monológ életre-halálra, Gyermekkori koldusok, ilyenek - tizenhétről tudunk, 200 darab plakáton; kétségtelenül mind Budapestről szólnak. Az apró változás is változás.
Verses reklámtáblák népszerûsítik a Petõfi Irodalmi Múzeumban Olvass, bolyongj, szeress címmel nyílt Faludy-kiállítást az 1-es, 2-es és 3-as metróvonalon - a költõ idén lenne százéves. A mondott hirdetési felületeken Faludy György egy-egy versét vagy versrészletét lehet olvasni; Gyermekkor az elsõ háborúban, Monológ életre-halálra, Gyermekkori koldusok, ilyenek - tizenhétrõl tudunk, 200 darab plakáton; kétségtelenül mind Budapestrõl szólnak.

Az apró változás is változás. A Faludy-kiállítás "reklámozása" alig valamennyire üt el a megszokott hirdetésektõl; aki mindennap utazik, nem is nagyon figyel az ilyesmikre, talán ha az alanyi bámészkodóknak (vidékiek, turisták) szemet szúr. Kinek is tûnne fel, hogy épp egy Budapest, 1914 tele címet viselõ Faludy-vers (ugye ismerik, Sötét lakás, háború, hosszú árnyak / komor felnõttek és iszony - talán / négyéves voltam, mikor alkonytájban / megint levitt a parkba nagyapám...) mellé ült le - lehet, azt sem vennénk észre, ha a metró a szokásos kék helyett egy szép napon rózsaszínûre váltana. Ezzel szemben láttam egy kínai férfit, csillogó szemmel bámulta az irományt - vajon mit értett belõle?

Szóval a versek szépek, az ötlet is tetszetõs, ám az utazóközönség hosszas és elmélyült kritikai tanulmányozása után a próbálkozás hatékonysága felõl mégis maradtak bizonyos kételyeink; megítélésünk szerint legközelebb talán csak a peronokra kéne - ötször ekkorában - kiplakátolni az efféléket, várakozás közben az embereknek úgy sincsen jobb dolguk, mint a bámészkodás.

Szeptember 7-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.