Sír a gitár - Négy új experimentális gitárlemez

  • Kovács Marcell
  • 2008. január 10.

Zene

Felaprították, eltüzelték, a hamuját széthordta a szél - többször is megesett ez a villanygitárral az elmúlt évtizedekben, de az valahogy mindig feltámadt, úgy tűnik, elpusztíthatatlan. Manapság nem áll rosszul a szénája, a legnépszerűbb műfajok, a metalcore, az emo, az indie mind gitáros zenék, de az új hangzásokkal kísérletezők is szívesen nyúlnak a laptop helyett (vagy mellett) a gitárhoz. Az izgalmas gitárzenék frontján a súlyos és egyhangú (szó szerint) gitármoraj (drone), a melodikus riffekből szőtt fátyolos zajfüggöny (a fapofa előadás miatt shoegaze), valamint a pszichedelikus rock, a folk és a free jazz ösztönösségét ötvöző neoprimitív gitárimprovizáció, illetve ezek mindenféle kombinációi jelentik a fő csapásirányokat.

Felaprították, eltüzelték, a hamuját széthordta a szél - többször is megesett ez a villanygitárral az elmúlt évtizedekben, de az valahogy mindig feltámadt, úgy tűnik, elpusztíthatatlan. Manapság nem áll rosszul a szénája, a legnépszerűbb műfajok, a metalcore, az emo, az indie mind gitáros zenék, de az új hangzásokkal kísérletezők is szívesen nyúlnak a laptop helyett (vagy mellett) a gitárhoz. Az izgalmas gitárzenék frontján a súlyos és egyhangú (szó szerint) gitármoraj (drone), a melodikus riffekből szőtt fátyolos zajfüggöny (a fapofa előadás miatt shoegaze), valamint a pszichedelikus rock, a folk és a free jazz ösztönösségét ötvöző neoprimitív gitárimprovizáció, illetve ezek mindenféle kombinációi jelentik a fő csapásirányokat. Zajlik Lou Reed Metal Machine Musicjának újrafelfedezése, ismét hozzáférhetők a Skullflower korai lemezei, a Sunn O))) közönségellenes zenéje divatos társalgási téma, és tavaly is felröppentek a hírek egy készülő My Bloody Valentine lemezről. Büszkén sírt a gitár 2007-ben, számos kiváló anyag jött ki bátor gitárjátékkal fiataloktól (pl. Ignatz, Birchville Cat Motel, Heavy Winged) és kevésbé fiataloktól (pl. Dead C, Sunroof!, Boris-Kurihara) egyaránt. Az év végi termésből mazsolázunk.

*

A Place to Bury Strangers: A Place to Bury Strangers A nyár végén jelent meg a New York-i gitárpoptrió bemutatkozó albuma, de talán nem haszontalan megemlékezni róla az új bakelitkiadás apropóján. 'k is a nyolcvanas évek iránti nosztalgia divatjának áldozatai, mint manapság annyian, de mellettük szól, hogy nem a táncolható ritmikára helyezik a hangsúlyt, hanem a szanaszét torzított, fejfájásig túlvezérelt gitárhangzásra. A zenekarvezető Oliver Ackermann civilben egy effektpedálokat gyártó kisvállalkozás főnöke, a lemez pedig kiváló referenciaanyag a cég számára. Első hallásra nyilvánvaló, hogy alázatos The Jesus and Mary Chain-rajongókkal van dolgunk, a fátyolos ének és a fémesen karistoló gitár bizarr kettőse a Psychocandy örök érvényű hangzását utánozza, ezt vegyítik a korai New Order letargikus diszkójával és némi My Bloody Valentine-os potméter-fetisizmussal. Nem rosszak a számok, de a valódi tartalom itt a forma. A dal csak ürügy, a pedálokban rejlik a mondanivaló. (Killer Pimp/Important, 2007) ***

Suishou no Fune: The Shining Star - Live A legnagyobb rosszindulattal sem lehet popzenének nevezni, amit a Suishou no Fune gitárduója művel. A hollófekete hajú, kizárólag fekete ruhában és fekete napszemüvegben mutatkozó páros mintha két Keiji Hainóból állna, pedig az egyikük nő. De nem csak a külsőségekben követik a spirituális alapokra helyezett gitárnyúzás fekete roninját: ösztönös és érzelmes, improvizációra épülő zenéjük közvetlen örököse annak a japán zajgitárhagyománynak, amit elsősorban Haino neve fémjelez. 2007 felfedezettjei ők, három lemezt (és egy kazettát) is kiadtak tavaly jó nevű amerikai szakkiadóknál. Ez a legfrissebb megjelenésű anyag 2005-2006-ban rögzített koncertfelvételek gyűjteménye, és talán az eddigi legszemléletesebb lenyomata elképzeléseiknek. Folkos ihletésű, lassú, csendes balladákra és sokkolóan hangos, vulkánszerű gitárkitörésekre egyaránt képesek. A gitárokat most dob kíséri, és a határozott ritmika összetereli a máskor szabadon kódorgó gitárhangokat. A lényeg azonban nem vész el, az önmagában is szabad dobkíséret irányt ad a zenének, de sohasem korlátozza azt. (Important, 2007) ****

Om: Pilgrimage Az Om lemezén nyoma sincs gitárnak, végig basszusgitár dörög. A baszszus-ének és dob felállású duó felbukkanása idején még inkább csak a zenészek múltja miatt kapott figyelmet (a kilencvenes évek alap-drogrockzenekara, a Sleep ritmusszekciójáról van szó), két hangszeres mantrametáljuk egyszer használatos ötletnek tűnt. De ez már a harmadik album, következetességük megkérdőjelezhetetlen, az irány pedig nyílegyenes: a Sleep Jerusalem lemezén hallható, soha véget érni nem akaró barlangi dzsemmelést folytatják, annak barbár hangvételét nehezen megfogható, de egyértelmű szakrális-sprituális szellemiségre cserélve. Ez a legkerekebb felvételük: ólomsúlyú, mégis emelkedett - karácsonykor is jó szolgálatot tett (a család iránti tapintatból persze csak fülhallgatón keresztül). (Southern Lord, 2007) ****

Mammal: Lonesome Drifter A végére maradt a csoda. A detroiti Gary Beauvais korábban magányos elektroterroristaként tesztelte zajlemezeivel szerény számú közönsége fizikai tűrőképességét, most azonban gitárra váltott, és elkészítette a tavalyi év legjobb lemezét - szuicid gitármonotónia kategóriában. Már a tízperces bevezetővel megbabonáz: mintha a Black Sabbath Iron Manjét játszaná, de az alapriff hat hangjából mindössze kettőt használ, azokat szajkózza rendületlenül. Később a gitár és a gyermekien egyszerű dobgépprogram mellé énekel is - ha hívhatjuk annak deprimált mormogását. Meglepő produkció, de semmiképpen sem mulatságos. A rekedt és visszhangos gitárzaj csupa magány és szorongás, Neil Young képe sejlik fel, amint egy rácsos házban penget a sarokba kuporodva, az ápolók meg unottan hallgatják. (Animal Disguise, 2007) ****

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.