"Sokan leléptek" - John Lurie zenész, színész, festő

Zene

Ő volt Jim Jarmusch legmenőbb korszakának legmenőbb arca, a Florida, a paradicsom és a Törvénytől sújtva underground sztárja, miközben zeneszerzőként és a Lounge Lizards szaxofonosaként is a coolság csúcsait ostromolta. Amióta a Lyme-kór megtámadta, csak a festésnek él: nem szívesen beszél a filmjeiről, de a zenéről és a képeiről annál inkább.

Magyar Narancs: Vannak a Lounge Lizardsszal kiadatlan felvételeik?

John Lurie: Egy rakás nyersanyagunk van raktáron. Rengeteg koncertfelvétel.

Great Wall of Fuck

The other side of the Great Wall of Fuck

 

MN: A drogok segítettek a zeneszerzésben?

JL: Összetett kérdés, ráadásul minden drog másféleképpen hatott rám. Az egyszerű válaszom az, hogy igen, segítettek. De a drogok hatása olyan, hogy csak nagyon rövid távon segítik az alkotói munkát, és semmi kedvem ihletadó segédeszközként reklámozni őket. Az esetek 99 százalékában a drogok szörnyű dolgokat művelnek. A legtöbb barátom például halott. De ha kellő fegyelemmel és odafigyeléssel drogozik az ember, jótékonyan is hathatnak az alkotásra. Emlékszem, milyen volt, amikor még csak 16 éves voltam, és épp kezdtem felfedezni a zenét. Ültem egy srác kocsijában, szívtam a spanglit, bömbölt a lejátszó, én meg nem hittem a fülemnek; minden hangszert külön hallottam. Beszarás volt!

Some Wallflowers Are Evil

Some Wallflowers Are Evil

 

MN: Manapság milyen zenéket hallgat?

JL: A zenélés képességének elvesztése rendkívül fájdalmas csapás volt, úgyhogy nem hallgatok sokat. De ha meghallok valami igazán jót, túlságosan is elérzékenyülök. Oumou Sangaré, Iron Foundry, Alexander Mosolov, Al Green, Compared to What, Les McCann és Eddie Harris - a jó alatt mostanában ezeket értem.

MN: Amikor megbetegedett, állítólag sok híres barátja cserbenhagyta.

JL: Sokan leléptek, nem egy fájdalmas cserbenhagyást kellett átélnem. Voltak azért, akik maradtak, de egyedül Flea (a Red Hot Chili basszgitárosa - K. G.) viselkedett úgy, ahogy az elvárható valakitől, akinek a haverját épp elkaszálta egy súlyos betegség. A hírnév szinte fizikailag is deformálja az embert, de Flea-nek sikerült kivédenie ezeket a veszélyeket.

I Love a Man in Unicorn

I love a man in a unicorn

 

MN: Marvin Pontiacot, az afrikai apától és New York-i zsidó anyától származó zenei géniuszt, Jackson Pollock ihletőjét ön találta ki. Voltak, akik valós személynek gondolták?

JL: Kezdetben igen. Sokan terjedelmes cikkekben értekeztek Marvin Pontiac nagyságáról. Számosan utaltak arra is, hogy már korábbról is ismerték a munkásságát, ezért amikor kiderült, hogy én találtam ki, gondolhatja, mennyire berágtak rám az újságírók.

After She Left

After she left, he would stand out in the yard at night and quietly say her name

 

MN: Másik híres találmánya a Fishing with John című tévésorozat volt. A haverjait - köztük Dennis Hoppert, Jarmuscht, Tom Waitset - cipelte el horgásztúrákra. Horgászszakmailag értékelhetetlen, máskülönben nagyon szórakoztató epizódok születtek. A köztudatban leginkább az maradt meg, hogy Tom Waits valamiért nagyon bepöccen.

false

 

Fotó: Ray Henders

JL: Szerintem a hőségtől akadt ki. De a valós okokra sosem jöttem rá, és hát nemcsak horgász, de pszichiáter sem vagyok. Az egész nem lehetett több két perc öt másodpercnél, mégis az egész show-ból ez lett felfújva. De nem akartam csalni, ezért nem vágtam ki. Vihar volt a biliben, semmi több. De az emberek őrjöngeni kezdtek; nézd már, John Lurie és Tom Waits egymás torkának ugranak! Elég hervasztó reakció.

MN: Dennis Hopper horgásztársaságát élvezte?

JL: Dennist imádtam. Dennis Hopper minden pillanatban tökéletesen hozta Dennis Hoppert. Ez a fajta önazonosság csak nagyon kevés emberről mondható el.

MN: Már jó ideje a festészetnek él. A képzőművészeti szcénában könynyebb manőverezni, mint a zeneiben?

JL: Még mindig elég naivan állok a dolgokhoz, és azt képzelem, hogy nem kell nyomulni, mert a minőség önmagában is elég ahhoz, hogy a dolgok a helyükre kerüljenek. De mondom, ez rettenetes naivitás a részemről. Ám ha azzal lennék elfoglalva, hogy ebben az úgynevezett képzőművészeti szcénában próbáljak lavírozni, egy olyan világban, ahol mindennapos, hogy a legnagyobb műmájer szarokat kiáltják ki remekműnek, nos, az épp a festészettől venné el az energiáimat.

false

MN: A befutás előtt álló Jean-Michel Basquiat az ön New York-i lakásában pecózott; konkrétan a földön aludt. Ellesett tőle valamit?

JL: Még csak kölyök volt, nem volt mit ellesnem tőle. Levakarhatatlan volt, követett mindenhová. Nem adott leckét festészetből, de valami csak ragadt rám, bár ezt csak mostanában fedeztem fel. Emlékszem, már eléggé kezdett befutni, amikor azt látom, hogy egy anatómiakönyvet szorongat, hogy abból fog festeni. Kitört a röhögés belőlem, alig tudtam abbahagyni; mégis mi a fenét kezdesz ezzel? - kérdeztem. Hát, valami egészen fantasztikusat kezdett vele.

MN: Nemrég a következőket írta a Twitterre: "Elegem van már ebből a Bill Murray-s dologból. Besétált a házamba, megitta a fridzsóban talált tejet, elsütött egy rossz poént, és távozott."

JL: Csak hülyéskedtem. Nagyon is bírom ezeket az akcióit.

MN: Van bármilyen emléke a 94-es pesti koncertjéről?

JL: Semmi, de ha felfrissíti az emlékezetemet, biztosan elő lehet csalogatni valamit.

John Lurie festményei itt láthatók.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”