Opera

Spontini: A vesztaszűz

Zene

A név és a cím ismerős, ám a művelt operakedvelő nagyjából be is éri ennyivel: Spontini főművéért Josephine császárné vagy épp Berlioz kétségkívül jobban lelkesedett, mint a jelenkor. Az istennő szent lángja körül játszódó opera nem­igen vet szikrát a mai közönség szívébe, mégis tévedés lenne csupán históriai érdekesség gyanánt hallgatnunk a hős hadvezér, Licinius és a szerelméért élve eltemettetésre ítélt papnő, Julia történetét. Az utolsó felvonás fináléja például igazán lendületes és emlékezetes operazenét kínál, s ha erre sokat is kell várnunk, azért időről időre addig is előkerülnek hatásos kórustablók vagy épp erősen formális, de virtuóz áriák. Szóval üdvözlendő a tény, hogy az Opera elővette e ritkán játszott művet: egy alkalommal, koncertszerű formában, némi suta háttérlátvány kíséretében. Csak épp kár, hogy az egyszeri megszólaltatást jól érezhetően kevés felkészülés előzte meg, ami így helyenként egyenesen a lapról blattolás hevenyészett jellegével ruházta fel a fölfedeztető erejűnek szánt estét.
A címszerepben fellépő Rálik Szilvia kiélesedett és túlhajtott éneklése mindazonáltal még ennél is komolyabb problémát jelzett: a sokérdemű és oly sok szerepre remekül alkalmas szoprán téves kiválasztását Julia szólamára s egyúttal az indiszpozíció – remélhetőleg múló – állapotát. A magas hangokat becsülettel teljesítő tenor, az olasz Francesco Pio Galasso egy zacskó mélyhűtött parajpüré hevületével dalolt, míg a főpap igényes basszus szólamát Cserhalmi Ferenc tette jószerint fölismerhetetlenné. Az előadás becsületét mindenekelőtt a stílusosan és motiváltan éneklő Gál Erika, valamint a Eugene Kohn által feltüzelt zenekar mentette meg. Domingo koncertjeinek állandó szereplője ugyanis hiába közismerten szerény képességű karmester, azért rutinjának hála, baj nélkül képes összefogni akár még egy nyilvánvalóan alulpróbált produkciót is.

Erkel Színház, április 3.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.