Opera

Spontini: A vesztaszűz

Zene

A név és a cím ismerős, ám a művelt operakedvelő nagyjából be is éri ennyivel: Spontini főművéért Josephine császárné vagy épp Berlioz kétségkívül jobban lelkesedett, mint a jelenkor. Az istennő szent lángja körül játszódó opera nem­igen vet szikrát a mai közönség szívébe, mégis tévedés lenne csupán históriai érdekesség gyanánt hallgatnunk a hős hadvezér, Licinius és a szerelméért élve eltemettetésre ítélt papnő, Julia történetét. Az utolsó felvonás fináléja például igazán lendületes és emlékezetes operazenét kínál, s ha erre sokat is kell várnunk, azért időről időre addig is előkerülnek hatásos kórustablók vagy épp erősen formális, de virtuóz áriák. Szóval üdvözlendő a tény, hogy az Opera elővette e ritkán játszott művet: egy alkalommal, koncertszerű formában, némi suta háttérlátvány kíséretében. Csak épp kár, hogy az egyszeri megszólaltatást jól érezhetően kevés felkészülés előzte meg, ami így helyenként egyenesen a lapról blattolás hevenyészett jellegével ruházta fel a fölfedeztető erejűnek szánt estét.
A címszerepben fellépő Rálik Szilvia kiélesedett és túlhajtott éneklése mindazonáltal még ennél is komolyabb problémát jelzett: a sokérdemű és oly sok szerepre remekül alkalmas szoprán téves kiválasztását Julia szólamára s egyúttal az indiszpozíció – remélhetőleg múló – állapotát. A magas hangokat becsülettel teljesítő tenor, az olasz Francesco Pio Galasso egy zacskó mélyhűtött parajpüré hevületével dalolt, míg a főpap igényes basszus szólamát Cserhalmi Ferenc tette jószerint fölismerhetetlenné. Az előadás becsületét mindenekelőtt a stílusosan és motiváltan éneklő Gál Erika, valamint a Eugene Kohn által feltüzelt zenekar mentette meg. Domingo koncertjeinek állandó szereplője ugyanis hiába közismerten szerény képességű karmester, azért rutinjának hála, baj nélkül képes összefogni akár még egy nyilvánvalóan alulpróbált produkciót is.

Erkel Színház, április 3.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.