Opera

Stravinsky úti lakótelep

Stravinsky: A kéjenc útja

Zene

„Én nem féltem az opera jövőjét. Csak a jelentől kérek némi megértést.” Igor Stravinsky nyilatkozott ekképp 1951-ben bemutatott „angol operája”, a The Rake’s Progress kapcsán, s a magyar operabarát bő hatvan évvel később is úgy érezheti: ez még mindig az idézetbeli jelen korszaka, s nem a megnyugtató jövő.

Mert bizony a friss operaházi bemutató közönsége kissé tartózkodóan méregeti a sokféle címen, de nagyrészt csakis címről ismert főművet, amelyből hiába vált huszadik századi klasszikus a nagyvilágban, Pesten még mindig gyanúsan kortárs operának tetszik. Hiába hallunk ariosót, cavatinát, sőt még cabalettát is, s hiába emlékeztet a nyitófanfár az operatörténet első ütemeire, az Orfeo kezdetére (s utal vissza finoman a történetet záró Vénusz és Adonisz-tematika az angol opera alapkövére, John Bow Vénusz és Adoniszára), azért a neoklasszikus Stravinsky, ha a fene fenét eszik is, csak Stravinsky marad – s mint ilyen: gyanús.

Amíg a nézőtér lassanként hozzászoktatja magát a mű zenéjéhez, fent a színpadon ügyes, mutatós és helyenként gondolatgazdag produkció zajlik: az a fajta rendezői operaszínház, amely nem veri ki a biztosítékot, de egyszersmind trendin hat. Ez már önmagában sem lenne kevés, de Anger Ferenc rendezői és Zöldy Z. Gergely látványtervezői munkáján megérződik egyrészt az energiabefektetés átlagot meghaladó foka, másrészt a személyes érintettség, a bevonódás ténye is. Az utóbbi emeli magasan az unott allűr szintje fölé a megkísértett, s a romlás útján végigszáguldó Tom Rakewell történetének jelenkori ­kiszerelését, így azt is, hogy a cselekmény egy panelház körül játszódik, alkalmasint a Stravinsky úti lakótelepen. Rakewell vágyai
a ­mieink is, ahogyan fiatalon mindannyian el-­elmondogathattuk magunkban Tom prózával hangsúlyosított három kívánságát is (melyekkel gazdagságra, boldogságra és nagy emberré, sőt megváltóvá válásra áhítozik a címszereplő). Kipróbálni mindent: utakat, testeket, javakat; tapasztalni, megunni és kiégni – mindezt egy lakótelepi játszótér közegében is érvényesen fel lehet idézni. S ha a Hogarth híres 18. századi képsorozata által ihletett opera orgiajelenetét enyhén lagymatagnak véli is a néző, azért egy sor más ponton meglepően életes és találó az előadás. A szerepeink előre csomagoltak, teszi érzékletessé és mulatságossá az amúgy fájdalmasan kiábrándító alaphelyzetet a produkció, midőn a mű fura figurái, A Török Baba és Sellam, az árverésvezető játékdobozból lépnek elő. Hogy azután a lejtő legmélyéhez közelítő főhős számára is előkerüljön a megfelelőnek ígérkező skatulya, a csillámos felírással: „Tom with suicide kit.”

A tanmesének komponált és most színházként is annak vállalt produkciót 35 éve már megelőzte egy operaházi széria, ha igaz, mindösszesen kilenc előadással. A tizedik ­Rake’s Progress most rokonszenves egyéni teljesítményeket s biztató csapatmunkát láttatott és hallatott velünk. Balczó Péter fiatalos hétköznapisága és hétköznapias fiatalossága ideálisan lefedi az itt és most a címszerepre ideális típust: ő a srác a szomszédból, egy kortárs Akárki. A hangja elbírja a szólamot, az angolszöveg-mondása lelkiismeretes, a figura képes felkelteni a nézői szimpátiát. Ellenpó­lusát, kísérőjét és kísértőjét, azaz Nick Shadow-t Kálmán Péter adja: az alkati különbözőségből következően fel sem merül, hogy doppelgänger lenne, ellenben rutinosan kijátssza a rendezői ötleteket, kapcsolódjanak azok akár nyakkendők cseréjéhez, akár ördögpatákhoz. Épp csak a hangja tűnik most is kevesebbnek az optimálisnál: az erős jelenlét és a látható profizmus nem társul a hang démonikusságával, s bár ez igazságtalan és ráadásul még paradox is, itt a hallgató kevésbé éri be a hétköznapiasság jegyével. A tanmese tiszta és ártatlan lányalakját a fiatal ausztrál szoprán, az Obrazcova-énekverseny tavalyi győztese, Eleanor Lyons alakította: szépség és egyfajta sérülékeny lányosság teszi vonzóvá ezt a beszédes nevű Anne Truelove-ot, valamint a még fejlődőfélben lévő, de máris biztató énekkultúra. Meláth Andrea (a Török Baba) pozi­cionálása körül felsejlett ugyan egy-két rendezői baki, ám az énekesnő váltig érdekesnek mutatkozott a szüntelenül karattyoló szakállas nő szerepében. A másik különc figurát (Sellam, árverésvezető) Szigetvári Dávid keltette életre: hangjának és kamaszos túlmozgásosságának érezhetően jobban megfelelt ez a bizarr-mutatós szerep, mint a Così Ferrandója.

A háromfelvonásos operát elítélhető módon a második felvonás kétharmadánál két részre szétválasztó produkció zenei kivitelezéséért a fiatal amerikai karmester, Erik Nielsen felelt. Opera-karmesteri tehetségéhez nem fér kétség, s betanítói munkáját dicséri, hogy a kamarazenekari léptékű, kéjesen historizáló kíséret majd’ mindvégig ápoltnak hangzott. A bűvös vadász után ismét játékra is fogott kórus ugyancsak szorgalmasan fáradozott. A közönséghez intézett vaudeville-fináléban oly fennen kárhoztatott tétlenség bűnét most nincs kinek a fejére ráolvasnunk. Legfeljebb tán arra, aki nem számolja fel az operaházi előadásokat gyakorta megzavaró elektromos zajkeltés forrását.

Magyar Állami Operaház, január 18.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.