Opera

Stravinsky úti lakótelep

Stravinsky: A kéjenc útja

Zene

„Én nem féltem az opera jövőjét. Csak a jelentől kérek némi megértést.” Igor Stravinsky nyilatkozott ekképp 1951-ben bemutatott „angol operája”, a The Rake’s Progress kapcsán, s a magyar operabarát bő hatvan évvel később is úgy érezheti: ez még mindig az idézetbeli jelen korszaka, s nem a megnyugtató jövő.

Mert bizony a friss operaházi bemutató közönsége kissé tartózkodóan méregeti a sokféle címen, de nagyrészt csakis címről ismert főművet, amelyből hiába vált huszadik századi klasszikus a nagyvilágban, Pesten még mindig gyanúsan kortárs operának tetszik. Hiába hallunk ariosót, cavatinát, sőt még cabalettát is, s hiába emlékeztet a nyitófanfár az operatörténet első ütemeire, az Orfeo kezdetére (s utal vissza finoman a történetet záró Vénusz és Adonisz-tematika az angol opera alapkövére, John Bow Vénusz és Adoniszára), azért a neoklasszikus Stravinsky, ha a fene fenét eszik is, csak Stravinsky marad – s mint ilyen: gyanús.

Amíg a nézőtér lassanként hozzászoktatja magát a mű zenéjéhez, fent a színpadon ügyes, mutatós és helyenként gondolatgazdag produkció zajlik: az a fajta rendezői operaszínház, amely nem veri ki a biztosítékot, de egyszersmind trendin hat. Ez már önmagában sem lenne kevés, de Anger Ferenc rendezői és Zöldy Z. Gergely látványtervezői munkáján megérződik egyrészt az energiabefektetés átlagot meghaladó foka, másrészt a személyes érintettség, a bevonódás ténye is. Az utóbbi emeli magasan az unott allűr szintje fölé a megkísértett, s a romlás útján végigszáguldó Tom Rakewell történetének jelenkori ­kiszerelését, így azt is, hogy a cselekmény egy panelház körül játszódik, alkalmasint a Stravinsky úti lakótelepen. Rakewell vágyai
a ­mieink is, ahogyan fiatalon mindannyian el-­elmondogathattuk magunkban Tom prózával hangsúlyosított három kívánságát is (melyekkel gazdagságra, boldogságra és nagy emberré, sőt megváltóvá válásra áhítozik a címszereplő). Kipróbálni mindent: utakat, testeket, javakat; tapasztalni, megunni és kiégni – mindezt egy lakótelepi játszótér közegében is érvényesen fel lehet idézni. S ha a Hogarth híres 18. századi képsorozata által ihletett opera orgiajelenetét enyhén lagymatagnak véli is a néző, azért egy sor más ponton meglepően életes és találó az előadás. A szerepeink előre csomagoltak, teszi érzékletessé és mulatságossá az amúgy fájdalmasan kiábrándító alaphelyzetet a produkció, midőn a mű fura figurái, A Török Baba és Sellam, az árverésvezető játékdobozból lépnek elő. Hogy azután a lejtő legmélyéhez közelítő főhős számára is előkerüljön a megfelelőnek ígérkező skatulya, a csillámos felírással: „Tom with suicide kit.”

A tanmesének komponált és most színházként is annak vállalt produkciót 35 éve már megelőzte egy operaházi széria, ha igaz, mindösszesen kilenc előadással. A tizedik ­Rake’s Progress most rokonszenves egyéni teljesítményeket s biztató csapatmunkát láttatott és hallatott velünk. Balczó Péter fiatalos hétköznapisága és hétköznapias fiatalossága ideálisan lefedi az itt és most a címszerepre ideális típust: ő a srác a szomszédból, egy kortárs Akárki. A hangja elbírja a szólamot, az angolszöveg-mondása lelkiismeretes, a figura képes felkelteni a nézői szimpátiát. Ellenpó­lusát, kísérőjét és kísértőjét, azaz Nick Shadow-t Kálmán Péter adja: az alkati különbözőségből következően fel sem merül, hogy doppelgänger lenne, ellenben rutinosan kijátssza a rendezői ötleteket, kapcsolódjanak azok akár nyakkendők cseréjéhez, akár ördögpatákhoz. Épp csak a hangja tűnik most is kevesebbnek az optimálisnál: az erős jelenlét és a látható profizmus nem társul a hang démonikusságával, s bár ez igazságtalan és ráadásul még paradox is, itt a hallgató kevésbé éri be a hétköznapiasság jegyével. A tanmese tiszta és ártatlan lányalakját a fiatal ausztrál szoprán, az Obrazcova-énekverseny tavalyi győztese, Eleanor Lyons alakította: szépség és egyfajta sérülékeny lányosság teszi vonzóvá ezt a beszédes nevű Anne Truelove-ot, valamint a még fejlődőfélben lévő, de máris biztató énekkultúra. Meláth Andrea (a Török Baba) pozi­cionálása körül felsejlett ugyan egy-két rendezői baki, ám az énekesnő váltig érdekesnek mutatkozott a szüntelenül karattyoló szakállas nő szerepében. A másik különc figurát (Sellam, árverésvezető) Szigetvári Dávid keltette életre: hangjának és kamaszos túlmozgásosságának érezhetően jobban megfelelt ez a bizarr-mutatós szerep, mint a Così Ferrandója.

A háromfelvonásos operát elítélhető módon a második felvonás kétharmadánál két részre szétválasztó produkció zenei kivitelezéséért a fiatal amerikai karmester, Erik Nielsen felelt. Opera-karmesteri tehetségéhez nem fér kétség, s betanítói munkáját dicséri, hogy a kamarazenekari léptékű, kéjesen historizáló kíséret majd’ mindvégig ápoltnak hangzott. A bűvös vadász után ismét játékra is fogott kórus ugyancsak szorgalmasan fáradozott. A közönséghez intézett vaudeville-fináléban oly fennen kárhoztatott tétlenség bűnét most nincs kinek a fejére ráolvasnunk. Legfeljebb tán arra, aki nem számolja fel az operaházi előadásokat gyakorta megzavaró elektromos zajkeltés forrását.

Magyar Állami Operaház, január 18.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.