Sziget - Biztos arany, tisztes ezüst - Sex Pistols, Danko Jones

  • - vincze -
  • 2008. augusztus 21.

Zene

A péntek volt a sziget punknapja, mégsem láttam egyetlen olyan arcot sem, amilyet korábban el tudtam volna képzelni egy Sex Pistols-koncerten. Még a pár hónappal ezelőtt az A38-on játszó UK Subsra is több fura arc gyűlt össze, pedig az is kőkemény nosztalgiabuli volt, itt biztos kamuflálódtak a fák között, vagy szigorúan csak az URH alatt szivárogtak be a helyszínre, hogy aztán gyorsan el is foglalják az első sorokat a Die €rzte - Sex Pistols kettős koncertje alatt. Egyetlenegy lila hajkoronával találkoztam kora délután, az is inkább joviális volt, mint polgárpukkasztó. A Die €rzte nagy kedvenc, de nem voltam képes rávenni magam, hogy kikászálódjak a színpad mögül hatodjára megnézni őket (az asztaltársaság fintorog, hiába próbálom bizonygatni, hogy a vége felé játszott Schrei Nach Liebe zseniális szám), a Sex Pistolst viszont muszáj.

A péntek volt a sziget punknapja, mégsem láttam egyetlen olyan arcot sem, amilyet korábban el tudtam volna képzelni egy Sex Pistols-koncerten. Még a pár hónappal ezelőtt az A38-on játszó UK Subsra is több fura arc gyűlt össze, pedig az is kőkemény nosztalgiabuli volt, itt biztos kamuflálódtak a fák között, vagy szigorúan csak az URH alatt szivárogtak be a helyszínre, hogy aztán gyorsan el is foglalják az első sorokat a Die €rzte - Sex Pistols kettős koncertje alatt. Egyetlenegy lila hajkoronával találkoztam kora délután, az is inkább joviális volt, mint polgárpukkasztó. A Die €rzte nagy kedvenc, de nem voltam képes rávenni magam, hogy kikászálódjak a színpad mögül hatodjára megnézni őket (az asztaltársaság fintorog, hiába próbálom bizonygatni, hogy a vége felé játszott Schrei Nach Liebe zseniális szám), a Sex Pistolst viszont muszáj. Nincs is hiba, azon túl, hogy annyira megtelt rájuk a nagyrét, hogy semmit nem lehet látni belőlük, csak a kivetítőn Johnny Rotten diabolikus vigyorait és néha Steve Jones fehér pólóját, meg persze az emblematikus hófehér Gibson Les Pault. Az olyan triviális közhelyeken kívül pedig, mint Sid Vicious emlegetése, meg hogy a Never Mind The Bollocks tényleg király lemez, nem nagyon lehet semmit elmondani a Sex Pistolsról. Talán még annyit, hogy kimondottan jól zenélnek - ezt a pár akkordos, jórészt középtempós punkot is el lehet nagyon rontani, de itt nincs gond: amennyire fazontalan figura Glen Matlock basszusgitáros és Paul Crook dobos, annyira hibátlanul játszanak, Lydon/Rotten pedig még mindig olyan tökéletesen hozza az odamondogatós punkparaszt attitűdjét, ráadásul úgy, hogy éppen csak kicsit válik önmaga paródiájává, hogy tökéletesen eladja a koncertet, ami ez esetben sokkal több volt tisztes helytállásnál.

Utána Danko Jones a Converse Wan2 sátorban. Ennek körülbelül akkora jelentősége volt itt, mint három évvel ezelőtt a Turbonegro/Hellacopters duónak, és noha azt terveztem, hogy első sor és sikonyálás, a végén mégis öregemberesen nézem a keverőpult mögül, annyira tele van a sátor. A Danko Jones briliáns mivolta pedig pont abban rejlik, hogy még úgy is elsöprőek, hogy a látómezőm felét eltakarja az emelvény meg a keverőpulton matató pali széles háta, aki egyébként megdolgozott a pénzéért, mert ilyen hangzás eddig nemnagyon volt a Szigeten. A Danko Jonest úgy kell elképzelni élőben, hogy a briliánsan teljesítő ritmusszekció előtt ott énekel-gitározik a zenekar nevét adó alacsony és vékony, kreol bőrű kanadai figura, aki a színpadon persze kétméteres rock'n'roll istenné avanzsálódik, a zene pedig annyira minimál, amennyire csak lehet. Gitárszóló nagyon kevés van, maguk a riffek pedig olyan virtigli rock'n'roll toposzok, hogy mindegyik gond nélkül odaférne a This Is Spinal Tap filmzenelemezére, de a Danko így sem avétos, köszönhetően annak az intenzitásnak, amit trióként nagyon kevesen tudnak, és persze annak, hogy egy véregyszerű, kétperces minimáldalba is képesek olyan refrént helyezni, amit aztán a csontig megtelt Converse sátor egy emberként ismétel, és nemcsak a nagyon részeg németek, hanem az olyanok is, akiket a szégyenérzetük egy sötét sarokba szólít, nehogy nyilvánosság előtt lássa őket valaki léggitározni és önfeledten vigyorogni. A zenekar hitelességét meg az az utolsók közt eljátszott szám bizonyítja legjobban, ahol a jammelős középrészben Mr. Danko Jones krisztusi pózban ajánlotta a koncertet Dimebag Darell, Cliff Burton és még jó pár eltávozott rocklegenda emlékére, és ez alatt a pár perc alatt sem jutott az eszembe egyszer sem Pataky Attila neve.

Nagyszínpad, valamint Converse Wan2 Sátor, augusztus 15.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.