Színház - A felelősségről - Edward Bond három egyfelvonásosa

  • Csáki Judit
  • 2009. január 15.

Zene

A színházi kritikának - e sorok írójának is - nagy adóssága, hogy a huszonöt éves fennállását sajátos módon, egy fontos színháztörténeti/színház-politikai sorozattal, a Notóriusokkal ünneplő Katona József Színházról nem született legalább egy mértékadó-értékelő tanulmánykötet, melyben a kritikusok megkísérelték volna leírni, mitől "a Katona" a Katona. Mi az a specifikus, csak erre a színházra jellemző gondolkodásmód és színházi nyelv, amely a Katona produkcióit rendre meghatározza és "katonássá" teszi? A válasz kimunkálásában épp a Notóriusokkal is segítségünkre van a színház: megmutatja a kontextust, amelyben dolgozik. A színház morális művészet - alighanem valahol errefelé kell keresni a választ; Csáki Judit

A színházi kritikának - e sorok írójának is - nagy adóssága, hogy a huszonöt éves fennállását sajátos módon, egy fontos színháztörténeti/színház-politikai sorozattal, a Notóriusokkal ünneplő Katona József Színházról nem született legalább egy mértékadó-értékelő tanulmánykötet, melyben a kritikusok megkísérelték volna leírni, mitől "a Katona" a Katona. Mi az a specifikus, csak erre a színházra jellemző gondolkodásmód és színházi nyelv, amely a Katona produkcióit rendre meghatározza és "katonássá" teszi? A válasz kimunkálásában épp a Notóriusokkal is segítségünkre van a színház: megmutatja a kontextust, amelyben dolgozik.

A színház morális művészet - alighanem valahol errefelé kell keresni a választ; hiszen a tehetséget nem érdemes sem vitatni, sem megkérdőjelezni, ez ugyanis kiindulópont, ahonnan sokfelé vezet út (megjegyezni azonban érdemes: kivételes tehetségmennyiség halmozódott föl ebben a színházban; ráadásul ez a tehetség képes megújítani önmagát, és elindítani önmagától elkülönböző, más típusú tehetségeket is). A Katona makacsul a morális és felelős színházcsinálás útját járja - felelősséggel pedig nemcsak a színháznak, a magyar színházművészetnek tartozik, hanem a környezetnek is, amelyben megszólal, a társadalomnak is, amelyhez beszél.

Azért éppen a Bond-egyfelvonásosok ürügyén mondom el ezt, mert ez az előadás - Zsámbéki Gábor rendezése - jó példa a fentiekre: a Katona a többi színháznál mélyebben viseli és mutatja azt a felelősségérzetet, amely minden jelentős színház elemi sajátja. Túl a tetszetősön, a könnyen befogadhatón, a szívderítőn. Túl a közönségcsalogatáson és -ámításon. A kellemetlenig és tovább. Ezt az előadást a közönség egy része - a Katona közönségének egy része is! - "nem veszi meg"; unja, utálja, és nem kér az utópisztikusnak maszkírozott, valójában azonban a mai és múltbeli tudásunkat csak meghosszabbító színpadi vízióból.

Edward Bond lehetne akár Harold Pinter "ikercsillaga" - nem az, mert Pinter jobb drámaíró, műveiben világot teremt. Bond pedig kritizálja a meglévőt, erős politikai gondolatokkal fűszerezve felnagyítja a hibáit, modelljellegű helyzetekbe modelljellegű figurákat tesz - és rengeteg erőszakot, fizikait meg lelkit.

Bond lehetne Beckett ikercsillaga is - a véghelyzetek lenne a közös nevező. De míg Beckett az abszurd terepén fogalmaz, Bond marad a lélektanén, a figurák szempontjából reális közegben. Zsámbéki Gáborhoz (és általában a Katonához) ez utóbbi fogalmazásmód áll közelebb, ezért kár, hogy Bondnál ez a pszichologizálás meglehetősen üres és sematikus. A színészi játék menti a menthetőt - van, aki ügyesen tolja a "becketti" irányba, az elvontság, az abszurd felé a figuráját: Rezes Judit a Székben, Keresztes Tamás a Ki jön a házamba? című (középső) egyfelvonásosban, Fodor Tamás pedig a harmadikban, az Emberek címűben (amely egyébként ősbemutató). És van, akihez a lélektani ábrázolás áll közelebb: Bodnár Erika így teszi igazán drámaivá a debil férfit rejtegető középkorú aszszonyt, akinek a diktatúrával szemben - mely még nem ölte ki belőle a részvétet -, egyetlen fegyvere van csak: az öngyilkosság.

Bond gondolatai - ebben a három egyfelvonásosban is - abból a veszélyérzetből fakadnak, hogy az elmúlt diktatúrák, világvégék és holokausztok nem múltak el örökre, nem váltak egyszer s mindenkorra meg nem történhetővé, óriási, villogó "tilos táblákká" a politika és a történelem mai útjain.

A szerző - és Upor László fordítása is - mindezt meglehetős flat, vagyis száraz, tényközlő, leíró stílben írja drámává, szándéka szerint nyilván azért, hogy annál erősebb legyen a mondandó. Ez a szenvedélymentesség azonban rendre átbillen azon a ponton, ahol aztán szenvtelenséggé válva túlcsordul, és reakcióként is szenvtelenséget, túltelítettséget, tompa szemlélődést hív elő.

Novellányi sűrítményei közül szerintem az első, a Szék a legerősebb. Khell Csörsz meghatározóan szürke terét a falakra aggatott gyerekrajzok - megannyi felkiáltójel - ellenpontozzák. Mészáros Béla együgyű retardáltja és Rezes Judit másfajta egy-ügyűséget hangsúlyozó ügyintézője fogja közre Bodnár Erika alakítását.

A második darab egy külső-belső üldözöttséghelyzet foglalata: a házaspárhoz beállít az asszony üldözött öccse, miközben a rokonság "be van tiltva". Csupa menekülés, szigorú önzés feszül itt egymásnak: Rezes, Lengyel Ferenc és Keresztes játékában "ember embernek farkasa". Az Emberek című utolsó egyfelvonásos már dehumanizált lények tárháza: egy utolsó utáni világégésből itt ragadt "maradványcsoport". A leplezetlen életösztön már az ember alattiból guberál: a Fullajtár Andrea által játszott nő ruhadarabokat gyűjtöget, Hajduk Károly "Valakije" bomlott elméje maradványait, Bezerédi Zoltán a pusztulás változatait, vendégként Fodor Tamás önmagába fordulva rója és mondja legbelső köreit a brutálisan töredezett térben.

Kell hozzá erő, energia, szándék az értésre. A Katona általában megdolgoztatja közönségét.

Kamra, december 9.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.