Lemez

Szokolov

  • - csk -
  • 2016. március 25.

Zene

Úgy látszik, megnyugodhatunk: lesznek Szokolov-lemezek. Tavaly ilyentájt megjelent a 2008-as salzburgi koncertfelvétel két Mozart-szonátával, Chopin Huszonnégy prelűdjével és hat ráadással, most pedig itt egy újabb élő előadásokat rögzítő (ismét kétlemezes) album, ezúttal 2013-as produkciók, Varsóból és ismét Salzburgból. Ínycsiklandó menü: Schubert Négy impromptu-je (D 899) és Három zongoradarabja (D 946), Beethoven Hammerklavier-szonátája (B-dúr, op. 106), és megint hat ráadás, de a múltkori Szkrjabin–Chopin–Rameau–Bach-vegyessalátánál homogénebb: egy „Rameau-szvit” öt kis karakterdarabból (a tételek között ezúttal is ott van az előző lemezen is szereplő Les Sauvages, amelyet Szokolov mániákusan, szinte minden koncertjén kipörget ujjai alól rá­adásként), végül pedig egy Brahms, az op. 117/2-es b-moll intermezzo. Szokolov tehát, akiről köztudott, hogy éppúgy utálja a lemezstúdiókat, mint hajdan nagy elődje, Richter, úgy látszik, mégis beadta a derekát, és azok után, hogy sok éven át semmi újat nem lehetett tőle kapni, csak az Op. 111 cégnél készült tizennégy régi CD-t, most évenként kirukkol egy koncertfelvétellel. Úgy legyen.

Miről szól a lemez? Nem nehéz megfogalmazni: a hét Schubert-darab a szabatos játék apoteózisa. Szokolov, mint valami zenei Darvas Iván, min-dent na-gyon pre-cí-zen ar-ti-ku-lál. Bele lehet őrülni – de hát ez az őrület hallatlanul vonzó. Benne van a jellegzetes szokolovi „nem törődöm veletek, én így játszom” makacssága – és az eredmény meggyőz. Mindenre van idő, minden hibátlan, és a transzcendencia, a nagyság és a szenvedély is jelen van. És a Hammerklavier-szonáta? Restaurátori tevékenység tanúi lehetünk: Szokolov megtisztítja a művet a nimbusztól, amely az évszázadok alatt monumentális preromantikus kolosszust csinált a darabból. Most „csak” a művet halljuk: tárgyilagosan, tisztán – de minden mélységével, indulatával és gazdagságával.

Deutsche Grammophon, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.