tánc - COMPAGNIE ARIADONE: WAITING

  • - sisso -
  • 2009. január 15.

Zene

A butoh, ha jó, olyan, mint amikor táncolnak a kövek, könnyedén meghajolnak a felhőkarcolók, udvariasan vigyorog a festett halál. A műfaj fiatal, az ötvenes évek Japánjában született, az akkori, nyugati táncot és a no színházat "majmoló" kortárs ellenében.
A butoh, ha jó, olyan, mint amikor táncolnak a kövek, könnyedén meghajolnak a felhõkarcolók, udvariasan vigyorog a festett halál. A mûfaj fiatal, az ötvenes évek Japánjában született, az akkori, nyugati táncot és a no színházat "majmoló" kortárs ellenében. Anarchista mozgásmûvészet, ami õsinek tûnik, mert elemi, azt vallja, hogy táncolni csak belülrõl lehet, témaválasztása pedig maga a társadalmi és természeti tabu a vérfertõzéstõl a mélytengeri titkokig.

Charlotta Ikeda a butoh világszerte ismert képviselõje. Nem olyan alapvetés, mint Kazuo Ono, és nem annyira radikális, mint Ushio Amagatsu (a Sankai Juku társulat alapítója), de most látott koreográfiája 1996 óta járja a világot, önálló univerzum, és amiben újat mond (a nõiségrõl való beszéd a táncban), nem könnyû feladat. Marguerite Duras Indokínában született francia írónõ önvallomása a darab alapja, illetve az írónõ saját, magnetofonról szóló, rekedt hangja indította el a koreográfusban a mozdulatokat. Az otthontalanságról, a furcsa, családon belüli viszonyokról beszél franciául, a fordítás ott van a székeken, szórólapokon. A súlyos mondatokra négy, derékmagasságban felfüggesztett kõ között, fukarul világított színpadon, hüllõlassúsággal táncol Ikeda, kortalan testében Kelet és Nyugat találkozik. Érzéki és fájdalmas elõadás, a nézõi menekülés sem ritka reakció, van, hogy magam is bóbiskolásba kezdenék. Amikor szemem láttára kiürül többször a test, vagy a templombelsõvé váló színpadról ismeretlen jelenlétérzések kúsznak a széksorok közé, az elfojtott, vad vágyakozástól eltorzult arc és a mozdulatok látványa kifejezetten kellemetlen. Nem semmi a nõi életen így végigszánkózni csekély egy óra alatt. Egy kis fellélegzés, amikor a végén, mint egy párizsi kifutón, estélyiben meghajol a táncos, szinte hanyagul. Kedves és multikulturális gesztus, de radikális a többi volt.

Trafó, január 9.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.