tánc - COMPAGNIE ARIADONE: WAITING

  • - sisso -
  • 2009. január 15.

Zene

A butoh, ha jó, olyan, mint amikor táncolnak a kövek, könnyedén meghajolnak a felhőkarcolók, udvariasan vigyorog a festett halál. A műfaj fiatal, az ötvenes évek Japánjában született, az akkori, nyugati táncot és a no színházat "majmoló" kortárs ellenében.
A butoh, ha jó, olyan, mint amikor táncolnak a kövek, könnyedén meghajolnak a felhõkarcolók, udvariasan vigyorog a festett halál. A mûfaj fiatal, az ötvenes évek Japánjában született, az akkori, nyugati táncot és a no színházat "majmoló" kortárs ellenében. Anarchista mozgásmûvészet, ami õsinek tûnik, mert elemi, azt vallja, hogy táncolni csak belülrõl lehet, témaválasztása pedig maga a társadalmi és természeti tabu a vérfertõzéstõl a mélytengeri titkokig.

Charlotta Ikeda a butoh világszerte ismert képviselõje. Nem olyan alapvetés, mint Kazuo Ono, és nem annyira radikális, mint Ushio Amagatsu (a Sankai Juku társulat alapítója), de most látott koreográfiája 1996 óta járja a világot, önálló univerzum, és amiben újat mond (a nõiségrõl való beszéd a táncban), nem könnyû feladat. Marguerite Duras Indokínában született francia írónõ önvallomása a darab alapja, illetve az írónõ saját, magnetofonról szóló, rekedt hangja indította el a koreográfusban a mozdulatokat. Az otthontalanságról, a furcsa, családon belüli viszonyokról beszél franciául, a fordítás ott van a székeken, szórólapokon. A súlyos mondatokra négy, derékmagasságban felfüggesztett kõ között, fukarul világított színpadon, hüllõlassúsággal táncol Ikeda, kortalan testében Kelet és Nyugat találkozik. Érzéki és fájdalmas elõadás, a nézõi menekülés sem ritka reakció, van, hogy magam is bóbiskolásba kezdenék. Amikor szemem láttára kiürül többször a test, vagy a templombelsõvé váló színpadról ismeretlen jelenlétérzések kúsznak a széksorok közé, az elfojtott, vad vágyakozástól eltorzult arc és a mozdulatok látványa kifejezetten kellemetlen. Nem semmi a nõi életen így végigszánkózni csekély egy óra alatt. Egy kis fellélegzés, amikor a végén, mint egy párizsi kifutón, estélyiben meghajol a táncos, szinte hanyagul. Kedves és multikulturális gesztus, de radikális a többi volt.

Trafó, január 9.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.