Lemez

The Horrors: V

  • - minek -
  • 2017. november 5.

Zene

Az immár tizenkét éve működő Horrors talán a legtöbb tudatos váltáson átesett zenekar, de eddig az összes mutáció jót tett a pályafutásuknak, a Sheena Is a Parasite pár perces garázsrock-zúzásától magabiztosan jutottak el a későbbi albumok posztpunk, kraut, shoegaze és szintipop hatásokat asszimiláló világáig.

A sztárproducer Brian Epworth hathatós közreműködésével most megjelent és jó vastagon megszólaló V minden szerzeménye egy-egy manifesztum, s a tartalmuk nagyjából ez: „Látjátok, ezt is tudjuk, meg ezt is – és anyanyelvi szinten!” Ráadásul ez nem mindig derül ki az első hangok után – így lesz például a diszkréten lüktető Hologramból retró szintihangokkal fűszerezett, savazástól bugyborékoló acid-rock döngetés. Noha a gazdagon adagolt textúrák olykor árulkodók – a Press Enter to Exit Jah Wobble dub-rockját idézi, a Machine motorikus-fémes ritmusalapjaira érett Cure-t pakoltak fagylaltos kanállal, a Point of No Reply űrbe startoló posztpunk-diszkó, a Something to Remember Me By euforikus fináléja New Order-tribute-nak is beillik –, a titok mégis inkább abban rejlik, hogy a négy remek zenész és Faris Badwan énekes nagyon tud valami olyat, amitől ez az egész sokkal több lesz, mint a rockzene precízen datált archeológiai rétegeinek egymásra halmozása. És aki még most sem hiszi el nekik, annak további bizonyítékokért a fesztiválok nagyszínpadainak tövébe kell állnia, hiszen ők már ott játszanak, megérdemelten.

Wolf Tone, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.