Lemez

Titokban Hongkongban

Blur: The Magic Whip

Zene

A fáma szerint a britpopnak a This Is Hardcore című Pulp-album tette be a kaput, bár a legtöbb együttes utána még (legalább egy darabig) együtt maradt – a Blur is, de ők sem sokáig.

A 2003-as Think Tank album már nagyjából trió felállásban készült, aztán pedig – bár soha nem jelentették be a feloszlást – öt éven keresztül semmit sem csináltak együtt. 2008-ig bírták: ekkor jött a bejelentés, hogy újra összeállnak Graham Coxon gitárossal – természetesen csakis élő fellépések erejéig. Be is indult a gépezet: a koncertek mellett kaptunk válogatáslemezt, dokumentumfilmet, koncertalbumot, újrakiadásokat és egy-két új dalt is elszórva, így már tényleg csak egy friss stúdióalbum hiányzott a sorból. Erről viszont ellentmondásos hírek érkeztek; sokan már le is mondtak volna róla, mígnem idén februárban jött a vonatkozó bejelentés, és most már ténylegesen megérkezett maga a nagylemez is.

A 16 év után újra az eredeti felállást prezentáló The Magic Whipnek érdekes története van. Tavalyelőtt a zenekarnak törölték egy japán koncertjét, ők meg, ha már a környéken jártak és ráértek, öt napra kibéreltek egy stúdiót Hongkongban. Az ottani zenélés eredménye egy darabig dobozban maradt; Damon Albarn csinált közben egy szólóalbumot, majd visszament inspirációért a kungfufilmek fővárosába, hogy meglegyenek a szövegek is a visszatérő munkára, amely ízig-vérig nagyvárosi album lett. A végeredmény ezen túl olyan, mintha el sem telt volna 16 év azóta, hogy a Blur utoljára ebben a felállásban albumot rögzített. Rá­adá­sul ezek a zenészek csak fejlődtek az eltelt idő során, így nem meglepő, hogy a Magic Whip a zenekar legjobb albuma az 1995-ös The Great Escape óta – talán azért is, mert Albarnék nem vacakoltak sokat vele.

Minden itt van, ami miatt a Blurt szeretni lehet: a dalok egyszerre lazák és feszesek, elszállósak és pörgősek, egyszerűek, mégis összetettek. A Lonesome Street tisztára There’s No Other Way, az Ice Cream Manben erőteljesen ott van a Gorillaz, a Mirrorball totális Morri­cone-flash westerngitárral, az észak-koreai fővárost megéneklő Pyongyang pedig egy fiatalabb zenekar, az Elbow előtt tiszteleg (Kim Dzsongun véleménye az ügyben nem ismert). És akkor emeljünk ki csúcsdalokat is: a Go Out a Song 2 kibontakoztatottabb változata, a Thought I Was A Spaceman igazi epikus darab, a There Are Too Many Of Usnak pedig ugyanolyan sokat használnak a vonósok, mint a húsz évvel ezelőtti The Universalnak. A Magic Whip nem hibátlan album, visszatérő lemeznek azonban nagyszerű – remélhetőleg nem ez lesz a Blur utolsó munkája.

 

Parlophone/Magneoton, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.