Lemez

Titokban Hongkongban

Blur: The Magic Whip

Zene

A fáma szerint a britpopnak a This Is Hardcore című Pulp-album tette be a kaput, bár a legtöbb együttes utána még (legalább egy darabig) együtt maradt – a Blur is, de ők sem sokáig.

A 2003-as Think Tank album már nagyjából trió felállásban készült, aztán pedig – bár soha nem jelentették be a feloszlást – öt éven keresztül semmit sem csináltak együtt. 2008-ig bírták: ekkor jött a bejelentés, hogy újra összeállnak Graham Coxon gitárossal – természetesen csakis élő fellépések erejéig. Be is indult a gépezet: a koncertek mellett kaptunk válogatáslemezt, dokumentumfilmet, koncertalbumot, újrakiadásokat és egy-két új dalt is elszórva, így már tényleg csak egy friss stúdióalbum hiányzott a sorból. Erről viszont ellentmondásos hírek érkeztek; sokan már le is mondtak volna róla, mígnem idén februárban jött a vonatkozó bejelentés, és most már ténylegesen megérkezett maga a nagylemez is.

A 16 év után újra az eredeti felállást prezentáló The Magic Whipnek érdekes története van. Tavalyelőtt a zenekarnak törölték egy japán koncertjét, ők meg, ha már a környéken jártak és ráértek, öt napra kibéreltek egy stúdiót Hongkongban. Az ottani zenélés eredménye egy darabig dobozban maradt; Damon Albarn csinált közben egy szólóalbumot, majd visszament inspirációért a kungfufilmek fővárosába, hogy meglegyenek a szövegek is a visszatérő munkára, amely ízig-vérig nagyvárosi album lett. A végeredmény ezen túl olyan, mintha el sem telt volna 16 év azóta, hogy a Blur utoljára ebben a felállásban albumot rögzített. Rá­adá­sul ezek a zenészek csak fejlődtek az eltelt idő során, így nem meglepő, hogy a Magic Whip a zenekar legjobb albuma az 1995-ös The Great Escape óta – talán azért is, mert Albarnék nem vacakoltak sokat vele.

Minden itt van, ami miatt a Blurt szeretni lehet: a dalok egyszerre lazák és feszesek, elszállósak és pörgősek, egyszerűek, mégis összetettek. A Lonesome Street tisztára There’s No Other Way, az Ice Cream Manben erőteljesen ott van a Gorillaz, a Mirrorball totális Morri­cone-flash westerngitárral, az észak-koreai fővárost megéneklő Pyongyang pedig egy fiatalabb zenekar, az Elbow előtt tiszteleg (Kim Dzsongun véleménye az ügyben nem ismert). És akkor emeljünk ki csúcsdalokat is: a Go Out a Song 2 kibontakoztatottabb változata, a Thought I Was A Spaceman igazi epikus darab, a There Are Too Many Of Usnak pedig ugyanolyan sokat használnak a vonósok, mint a húsz évvel ezelőtti The Universalnak. A Magic Whip nem hibátlan album, visszatérő lemeznek azonban nagyszerű – remélhetőleg nem ez lesz a Blur utolsó munkája.

 

Parlophone/Magneoton, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.