Lemez

Titokban Hongkongban

Blur: The Magic Whip

Zene

A fáma szerint a britpopnak a This Is Hardcore című Pulp-album tette be a kaput, bár a legtöbb együttes utána még (legalább egy darabig) együtt maradt – a Blur is, de ők sem sokáig.

A 2003-as Think Tank album már nagyjából trió felállásban készült, aztán pedig – bár soha nem jelentették be a feloszlást – öt éven keresztül semmit sem csináltak együtt. 2008-ig bírták: ekkor jött a bejelentés, hogy újra összeállnak Graham Coxon gitárossal – természetesen csakis élő fellépések erejéig. Be is indult a gépezet: a koncertek mellett kaptunk válogatáslemezt, dokumentumfilmet, koncertalbumot, újrakiadásokat és egy-két új dalt is elszórva, így már tényleg csak egy friss stúdióalbum hiányzott a sorból. Erről viszont ellentmondásos hírek érkeztek; sokan már le is mondtak volna róla, mígnem idén februárban jött a vonatkozó bejelentés, és most már ténylegesen megérkezett maga a nagylemez is.

A 16 év után újra az eredeti felállást prezentáló The Magic Whipnek érdekes története van. Tavalyelőtt a zenekarnak törölték egy japán koncertjét, ők meg, ha már a környéken jártak és ráértek, öt napra kibéreltek egy stúdiót Hongkongban. Az ottani zenélés eredménye egy darabig dobozban maradt; Damon Albarn csinált közben egy szólóalbumot, majd visszament inspirációért a kungfufilmek fővárosába, hogy meglegyenek a szövegek is a visszatérő munkára, amely ízig-vérig nagyvárosi album lett. A végeredmény ezen túl olyan, mintha el sem telt volna 16 év azóta, hogy a Blur utoljára ebben a felállásban albumot rögzített. Rá­adá­sul ezek a zenészek csak fejlődtek az eltelt idő során, így nem meglepő, hogy a Magic Whip a zenekar legjobb albuma az 1995-ös The Great Escape óta – talán azért is, mert Albarnék nem vacakoltak sokat vele.

Minden itt van, ami miatt a Blurt szeretni lehet: a dalok egyszerre lazák és feszesek, elszállósak és pörgősek, egyszerűek, mégis összetettek. A Lonesome Street tisztára There’s No Other Way, az Ice Cream Manben erőteljesen ott van a Gorillaz, a Mirrorball totális Morri­cone-flash westerngitárral, az észak-koreai fővárost megéneklő Pyongyang pedig egy fiatalabb zenekar, az Elbow előtt tiszteleg (Kim Dzsongun véleménye az ügyben nem ismert). És akkor emeljünk ki csúcsdalokat is: a Go Out a Song 2 kibontakoztatottabb változata, a Thought I Was A Spaceman igazi epikus darab, a There Are Too Many Of Usnak pedig ugyanolyan sokat használnak a vonósok, mint a húsz évvel ezelőtti The Universalnak. A Magic Whip nem hibátlan album, visszatérő lemeznek azonban nagyszerű – remélhetőleg nem ez lesz a Blur utolsó munkája.

 

Parlophone/Magneoton, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.