Lemez

Ty Segall: Manipulator

Zene

A popzenének mindig is megvoltak a későn érő típusai, és most felírhatunk egy új nevet a listára. Ezzel az állítással persze lehetne vitatkozni, hiszen a kaliforniai énekes-dalszerző még mindig csak 27 éves – viszont már 2005 óta jelen van a zenei színtéren, s azóta szólóban és különböző egyéb projektekben már több mint 60 (!) hanghordozót je­gyez.

A mennyiség eddig sokszor a minőség rovására ment, legújabb albumát viszont 14 hónapon keresztül csiszolgatta, ami az ő munkatempójával megfelel annak az időnek, amennyi alatt Axl Rose a Chinese Democracyt összetákolta.

Ty Segall – akárcsak kortársa, a Tame Impala-s Kevin Parker – egyrészt majdnem mindegyik hangszert megszólaltatja, másrészt lélekben ő is a hatvanas/hetvenes években él. A Manipulator pedig az eddigi legváltozatosabb és legkidolgozottabb munka a Segall-életműben. Van itt garázsrock, punk, pszichedélia, glam, klasszikus rock és jó adag folk is. Sok esetben akusztikusabb és torzítós dalok váltják egymást az albumon, és noha a művész életművében ez az eddigi leghosszabb lemez a maga 57 percével, egy pillanatra sem unatkozunk. A csúcspontok közé a T. Rex-es The Singer, a Black Sabbath zakatolását mesterien megidéző Feel, a glames Bowie-t a hatvanas évek brit invá­ziójával vegyítő The Faker és az erőteljesen funkys Mister Main számít, a Who’s Producing You kapcsán pedig csak annyit jegyeznénk meg, hogy a következő albumhoz már valószínűleg nagynevű producerek fognak sorban állni. A Narancs első számú tippje Rick Rubin, de szóba jöhet még Dave Fridmann és Danger Mouse is.

Drag City, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.