Ügyfélkapcsolás - A Coldplay új lemeze

Zene

Volt pár zenekar a nullás években, amely más epigonjaként indult, de végül menthetetlenül a U2-nál kötött ki. A Kings Of Leon Creedence-ként, a Killers Joy Division-ös The Cure-ként, a Coldplay meg Radioheadként mutatkozott be, hogy aztán a végállomást mindegyik esetben Bonóék jelentsék. Utóbbi esetében a vége az lett, hogy a Coldplayt ma körülbelül ugyanolyan hatalmas tömeg imádja és gyűlöli.

Érdemes egyébként megfigyelni, hogy eddig teljesen szabályszerű a karrierjük: volt az elején két nagyon jó lemezük (Parachutes; A Rush Of Blood To The Head), amit követett két korrekt (X&Y; Viva La Vida), a legutóbbi Mylo Xyloto után pedig itt van a második vacak albumuk is.

false

A Ghost Stories szakítós lemez: mindegyik szöveg egy párkapcsolat végét énekli meg - és nem is akármelyikét! Bolygónk egyik legünnepeltebb celebpárja, Chris Martin és Gwyneth Paltrow pár hónappal ezelőtt válóperen esett át, és ahogy az ilyenkor lenni szokott, a muzsikus dalba fojtja bánatát. Ennek megfelelően a hangszerelés is visszafogottabb, mint a Mylón, de a Coldplayt azért most sem kell félteni, van itt pompa bőven, de a dalok lassabbak és szomorkásabbak az előző lemezen hallott diszkóballadákhoz képest. A hangzás kialakításában az ezúttal fizikailag távol maradó, de szellemileg mégis jelen lévő Brian Eno mellett Paul Epworth és Jon Hopkins (akik mindig megbízhatók voltak), Timbaland (aki egy időben megbízható volt) és Avicii (aki meg soha nem volt az) segédkezett. Az utóbbival készült A Sky Full Of Stars igazi karriermélypont: annyira "lakossági", hogy mi szégyelljük magunkat.

És persze ilyenkor az ember szívesen találna ellenpontokat, amik feledtetik vele ezt a mocskot, de a többi nyolc dal hűvösen professzionális és rémesen középutas: egyetlen izgalmas pillanat sincs. Martin túlerőlteti a falzett hangokat, és egyedül a Bon Iver-es, Peter Gabriel-es Midnightban nem zavaró a nyivákolása. A lemez végighallgatása után meg nem marad más, csak a felismerés, hogy ennél sokkal jobb szakítós lemezeket adott már az emberiségnek a poptörténelem, és azokon nem szerepeltek olyan kínos húzások, mint hogy a válófélben lévő pár kisgyerekei is helyet kapjanak az egyik dalban. A One Directiont jó zenekarnak tartó Martin nemcsak lelki, hanem kreatív válságot is átél: a Ghost Stories dalainak legfeljebb a plázaliftek és az ügyfélkapcsolási szignálok zenei szerkesztői örülhetnek igazán.

Warner, 2014


Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.