Ügyfélkapcsolás - A Coldplay új lemeze

Zene

Volt pár zenekar a nullás években, amely más epigonjaként indult, de végül menthetetlenül a U2-nál kötött ki. A Kings Of Leon Creedence-ként, a Killers Joy Division-ös The Cure-ként, a Coldplay meg Radioheadként mutatkozott be, hogy aztán a végállomást mindegyik esetben Bonóék jelentsék. Utóbbi esetében a vége az lett, hogy a Coldplayt ma körülbelül ugyanolyan hatalmas tömeg imádja és gyűlöli.

Érdemes egyébként megfigyelni, hogy eddig teljesen szabályszerű a karrierjük: volt az elején két nagyon jó lemezük (Parachutes; A Rush Of Blood To The Head), amit követett két korrekt (X&Y; Viva La Vida), a legutóbbi Mylo Xyloto után pedig itt van a második vacak albumuk is.

false

A Ghost Stories szakítós lemez: mindegyik szöveg egy párkapcsolat végét énekli meg - és nem is akármelyikét! Bolygónk egyik legünnepeltebb celebpárja, Chris Martin és Gwyneth Paltrow pár hónappal ezelőtt válóperen esett át, és ahogy az ilyenkor lenni szokott, a muzsikus dalba fojtja bánatát. Ennek megfelelően a hangszerelés is visszafogottabb, mint a Mylón, de a Coldplayt azért most sem kell félteni, van itt pompa bőven, de a dalok lassabbak és szomorkásabbak az előző lemezen hallott diszkóballadákhoz képest. A hangzás kialakításában az ezúttal fizikailag távol maradó, de szellemileg mégis jelen lévő Brian Eno mellett Paul Epworth és Jon Hopkins (akik mindig megbízhatók voltak), Timbaland (aki egy időben megbízható volt) és Avicii (aki meg soha nem volt az) segédkezett. Az utóbbival készült A Sky Full Of Stars igazi karriermélypont: annyira "lakossági", hogy mi szégyelljük magunkat.

És persze ilyenkor az ember szívesen találna ellenpontokat, amik feledtetik vele ezt a mocskot, de a többi nyolc dal hűvösen professzionális és rémesen középutas: egyetlen izgalmas pillanat sincs. Martin túlerőlteti a falzett hangokat, és egyedül a Bon Iver-es, Peter Gabriel-es Midnightban nem zavaró a nyivákolása. A lemez végighallgatása után meg nem marad más, csak a felismerés, hogy ennél sokkal jobb szakítós lemezeket adott már az emberiségnek a poptörténelem, és azokon nem szerepeltek olyan kínos húzások, mint hogy a válófélben lévő pár kisgyerekei is helyet kapjanak az egyik dalban. A One Directiont jó zenekarnak tartó Martin nemcsak lelki, hanem kreatív válságot is átél: a Ghost Stories dalainak legfeljebb a plázaliftek és az ügyfélkapcsolási szignálok zenei szerkesztői örülhetnek igazán.

Warner, 2014


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.