Ügyfélkapcsolás - A Coldplay új lemeze

Zene

Volt pár zenekar a nullás években, amely más epigonjaként indult, de végül menthetetlenül a U2-nál kötött ki. A Kings Of Leon Creedence-ként, a Killers Joy Division-ös The Cure-ként, a Coldplay meg Radioheadként mutatkozott be, hogy aztán a végállomást mindegyik esetben Bonóék jelentsék. Utóbbi esetében a vége az lett, hogy a Coldplayt ma körülbelül ugyanolyan hatalmas tömeg imádja és gyűlöli.

Érdemes egyébként megfigyelni, hogy eddig teljesen szabályszerű a karrierjük: volt az elején két nagyon jó lemezük (Parachutes; A Rush Of Blood To The Head), amit követett két korrekt (X&Y; Viva La Vida), a legutóbbi Mylo Xyloto után pedig itt van a második vacak albumuk is.

false

A Ghost Stories szakítós lemez: mindegyik szöveg egy párkapcsolat végét énekli meg - és nem is akármelyikét! Bolygónk egyik legünnepeltebb celebpárja, Chris Martin és Gwyneth Paltrow pár hónappal ezelőtt válóperen esett át, és ahogy az ilyenkor lenni szokott, a muzsikus dalba fojtja bánatát. Ennek megfelelően a hangszerelés is visszafogottabb, mint a Mylón, de a Coldplayt azért most sem kell félteni, van itt pompa bőven, de a dalok lassabbak és szomorkásabbak az előző lemezen hallott diszkóballadákhoz képest. A hangzás kialakításában az ezúttal fizikailag távol maradó, de szellemileg mégis jelen lévő Brian Eno mellett Paul Epworth és Jon Hopkins (akik mindig megbízhatók voltak), Timbaland (aki egy időben megbízható volt) és Avicii (aki meg soha nem volt az) segédkezett. Az utóbbival készült A Sky Full Of Stars igazi karriermélypont: annyira "lakossági", hogy mi szégyelljük magunkat.

És persze ilyenkor az ember szívesen találna ellenpontokat, amik feledtetik vele ezt a mocskot, de a többi nyolc dal hűvösen professzionális és rémesen középutas: egyetlen izgalmas pillanat sincs. Martin túlerőlteti a falzett hangokat, és egyedül a Bon Iver-es, Peter Gabriel-es Midnightban nem zavaró a nyivákolása. A lemez végighallgatása után meg nem marad más, csak a felismerés, hogy ennél sokkal jobb szakítós lemezeket adott már az emberiségnek a poptörténelem, és azokon nem szerepeltek olyan kínos húzások, mint hogy a válófélben lévő pár kisgyerekei is helyet kapjanak az egyik dalban. A One Directiont jó zenekarnak tartó Martin nemcsak lelki, hanem kreatív válságot is átél: a Ghost Stories dalainak legfeljebb a plázaliftek és az ügyfélkapcsolási szignálok zenei szerkesztői örülhetnek igazán.

Warner, 2014


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.