Coltrane nyomában

Ürügy vagy hitvallás?

Zene

A jazzlegenda halálának 50. évfordulója alkalmából egy dokumentumfilm-bemutató mellett három emlékkoncertet is rendeztek Budapesten. A viszonyulás John Coltrane-hez nemcsak tiszteletadás, hanem jó alap is a kortárs művészi pozíció meghatározásához.

Ha élne, 91 volna, de már régóta jazztörténeti és -előadási tananyag, szenvedélyes viszonyulást előhívó legenda, a műfaj egyik csúcsa. Rajongók között csak az lehet kérdés, hogy a legmagasabb csúcsa-e. Attól kezdve, hogy végleg leszokott a szerekről, sosem állt meg művészi és szellemi-erkölcsi előretörésében, Wayne Shorter szavával: missziójában. Mindig többet akart, mindig tudott meglepetést okozni, és Ornette Colemanhez hasonló módon minden földhözragadtságától eloldozta a jazzt.

Felemelkedése volt a fő narratívája annak az egész estés dokumentfilmnek, amelyet az évfordulóra készített John Scheinfeld, aki korábban egy Lennon-filmmel vétette észre magát. Hagyományos szerkezetben tálalja mondandóját, a nyitány után lineárisan követi az életrajzot, amely a kezdeti kanyarok után valóban kardinális, kár volna ezt holmi formabontásért félredobni. Az összekötő anyagot, Coltrane vallomásos szövegeit Denzel Washington hangja kelti életre. Scheinfeld felkészült és körültekintő, a megszólaló családtagok, zenésztársak, szakemberek érdemben tesznek hozzá a képhez, a beavatottaknak is tudnak újat mondani, de meg tudják ragadni a jazzszel ismerkedők érdeklődését is. A Coltrane-katarzist is felidézni képes film legnagyobb erénye, hogy sokféle arcát egységben tudja megmutatni, holott óriási apparátust mozgat. Ízlés kérdése, de én azért több megszólalást vártam volna fiától, Ravi Coltrane-től és például
Wayne Shortertől, viszont kevesebbet Bill Clintontól és Wynton Marsalistól.

A filmet Magyarországon a legenda születésnapjának alkalmából rendezett egyszeri vetítésen láthattuk. Az eseményre a magyar szabad zenei színtér Talentométer-díjas zenekarát, a The Best Bad Tripet hívták meg, vendégként Szelevényi Ákos is szólózott velük néhányat. A huszonévesek kvintettje a kései Colt­rane-ből indul ki, ahogy Szelevényi is a
(neo)avantgárd ismert alakja. Odaadásuk és szerénységük példaadó: „Nehéz lesz ezután zenélni” – bocsátotta előre a film hatása alatt álló Kapusi Viktor szaxofonos. A TBBT őszinte, mai zenét játszik, üdítően távol a nálunk is bevett jazzoktatási konvencióktól. Nyilatkozataik szerint Coltrane-en kívül számtalan más zenei hatás érte őket, ezekre reflektálnak, valahogy mégis egybekovácsolva magukat ebből a sokféle anyagból. Szerencsés generáció, mert példaképükhöz és másokhoz képest hamarabb valósíthatják meg lehetőségeiket, és jó úton indultak el.

Az önmegvalósítás dominált a másik Coltrane-emlékkoncerten is, amelyet az Orbán György vezette, picivel idősebb, élvonalbeli magyar jazzisták celebráltak az Opus Jazz Clubban. Orbán, aki Szakcsi meg az East Gypsy Band, a Rozsnyói Péter Trió és Kovács Linda bőgőse, Coltrane Legacy néven első saját zenekarát alapította meg – nyilván a Syrius Legacy nyomán, amely talán az utóbbi évek talán legsikeresebb hazai projektje. Úgy tűnt, a kiváló muzsikusok a magával ragadó koncert közben is kihagytak bizonyos lehetőségeket, mintha nem definiálták volna kellőképpen a viszonyukat Coltrane-hez. Noha a műsorfüzetből (amelybe becsúszott Coltrane-ről egy tévedés is) kiderült valami, de a fellépésen, a zenekari tagok bemutatásán kívül Orbán nem mondott semmit. A koncert az 1961-ben, Eric Dolphyval együtt rögzített Brasiliával indult, és ennek a korszaknak táján maradt, de kicsit el is kalandozott. Altszaxofonon Soso Lakatos Sándor játszott, tenoron Molnár Sándor, amiből a Dolphy–Coltrane-páros megidézésére lehetett következtetni, bár ez nem volt teljesen kibontva. A folytatásban főleg az Impulse cégnél zajlott stúdiófelvételek („minden idők legnagyobb jazzkvartettje”) kevésbé ismert számai közül játszottak: Molnár soundja telt, pompás, a két Sándor a ritmusszekcióval együtt rendesen odatette magát, de közben úgy tűnt, Oláh Krisztián (zongora) olykor érdeklődését vesztette. A Coltrane Legacy nagy tüzet gyújtott, csak nem mindig tudott irányítani, így szinte végig a katarzis kapujában éreztem magamat.

Kevesebbet markolt, de többet fogott a Modern Art Orchestra „Coltrane-kommandója” – az alkalmi szextett találó megnevezése a művészeti vezető, Bacsó Kristóf tenoros száján csúszott ki. Ők pár nappal később szintén az Opusban a Blue Train című 1957-es sorlemezt adták elő. Hősünknek ez az egyetlen Blue Note lemeze, amelyet később „hard bop” címkével is átragasztottak a még több eladás reményében. Furcsa jazztörténeti stílus ez, van is, meg nincs is, de baromi jól szól, főleg Coltrane-től, aki a (Miles Davistől is eltávolodó) nagy ugrásra készült, ekkor lett önbizalma, és a hangjára is ekkor talált rá, hiszen itt fordult elő elsőként, hogy majdnem minden számnak ő volt a szerzője. Az LP eredeti sorrendben lejátszása jazziskolás rutinfeladatnak tűnik. A szextett két klassz fiatallal (Soós Márton, Csízi László) kiegészülve többdiplomás akadémiai és konzervatóriumi tanárokból áll (Bacsó mellett Bacsa Zoltán, Korb Attila, Cseke Gábor), de akkor mit akarnak? Jól eljátszani – mondhatjuk, mert ilyen megunhatatlan, fogyasztható, mégis már eléggé coltrane-es, klasszikus anyagot élvezet megszólaltatni és meghallgatni. Az igazán makulátlan előadás, a teljes szívvel és koncentrációval felvázolt, pazar improvizációk nagy sikert arattak. A második részben kicsit elengedettebb kéztartással adott, kiegészítésnek választott számok nyomán – mint például a Mr P.C. – már-már otthonossá válhatott a közönség számára is a Coltrane-univerzumnak ez a könnyen bejárható szegmense. Bacsóék tudatossága méltóan szolgálta Coltrane kultuszát, de a két másik zenekar is illő tisztelettel adózott példaképének.

Coltrane Legacy, Opus Jazz Club, szeptember 20.; Chasing Trane. The John Coltrane Documentary, 2017. (forgalmazza: BUDOKU), utána: The Best Bad Trip, vendég: Szelevényi Ákos. Uránia Nemzeti Filmszínház, szeptember 22.; Modern Art Orchestra, Opus Jazz Club, szeptember 28.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.