Koncert

Végzetes kérdések

Juan Diego Flórez koncertje

Zene

Logikus és természetes, vagy éppen ellenkezőleg, a hübrisz által sugallt és végzetes a határátlépés, amelyre Juan Diego Flórez mind gyakrabban el-elszánja magát?

Ezt az alapkérdést kellene valahogy eldöntenie magában a hallgatónak, amikor a tenore di grazia hangtípus legnagyszerűbb jelenkori képviselőjét olyan szólamokban találja, amelyek nyilvánvalóan nem felelnek meg az énekes eredeti és legsajátabb fachjának. Az Arénából taktikusan az Erkel Színházba áttelepített áriaesten nem­igen sikerülhetett egyértelmű választ adni e kérdésre, méghozzá csak kisebb részben azért nem, merthogy Flórez iránt rég megalapozott, hálás elfogultságot táplál majd’ minden ép­eszű operakedvelő. Hanem döntően azért nem, mivel a perui csalogány (Yma Sumac után e nevezet csakis őt illetheti) figyelemreméltóan ingadozó meggyőző erővel abszolválta a Rossini világától egyöntetűen távol eső programot.

A nyitó Kesztyűária a fülünkben élő etalonemlékekhez képest súlytalannak és egyszersmind bocsánatos módon feszültnek tűnt, a rögtön a nyomában felhangzó másik hercegi áriában (Ella mi fu rapita – Parmi veder) pedig észrevehetővé vált még egy kisebb sorbotlás is. A korábbi keletű Verdi-áriák blokkja azután sokkal meggyőzőbbnek bizonyult: az Attilából, A lombardokból és A két Foscariból előadott számok nemcsak az oldottság megnyugtató szintjét, de Flórez énekesi intelligenciáját és kivételes arányérzékét is körvonalazták. Ám azután az első részt záró Traviata-ária (Lunge da lei) megint a kívánatosnál filigránabbnak sejtette a hangot, s miközben a kabaletta végén ott ékeskedett az este első, s hozzá igen életerős magas C-je, az akár némi fenntartást is ébreszthetett volna a hallgatóban, hogy Flórez e csúcshangra rákészülvén bizony kihagyta a megelőző szavakat. (Igaz, ezt olykor Pavarotti is megcselekedte.)

Tán meglepő módon az amúgy mind fesztelenebbnek mutatkozó Flórez hangkaraktere a második részt indító Lehár-számokban hallatszott a legkevésbé autentikusnak, míg ellenben az megint egyszer érzékletessé válhatott, hogy a francia zenei világ és nem mellesleg a francia nyelv határozottan jól áll a tenornak. A kiadott programot lezáró Bohémélet-áriában (Che gelida manina) azután hallhattunk még egy imponáló magas C-t, s ezúttal valamiképp a szám egésze is összhangba került az eredendően korántsem Rodolfo szólamára rendeltetett hanggal. A bőkezűen mért ráadások újra csak a produkció alapvető kettősségét kínálták a méricskélés helyett mindvégig elégedetten tomboló közönség elé: az önmagát gitáron kísérő Flórez mexikói és perui dalai az elragadóan laza otthonosságot, míg a záró Nessun dorma a teljes erőbedobással előadott, egyszerre irritáló és menthető szereptévesztést.

Az este során mindeközben a Jader Bignamini megbízható irányítása alatt játszó operaházi zenekar is feladott egy fogas és univerzális jellegű kérdést, persze tudtán és szándékán kívül. Voltaképp minek/kinek is adják elő világszerte jószerint minden egyes áriaest elején A végzet hatalma nyitányát? Elvégre a közönség soraiban vajmi kevesen jöhettek direkt e szám miatt, amely az ezerszeri koptatás után már ráhangolásul sem igen szolgálhat, de még csak az est főszereplője sem fújhatja ki magát e nyolc perc alatt, hiszen el sem kezdte még az éneklést. Ezúttal is mennyivel érdekesebb volt – zenekar és hallgatóság számára egyaránt – A pünkösdi királyság sosem hallott nyitánya!

Erkel Színház, október 22.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.