Koncert

Végzetes kérdések

Juan Diego Flórez koncertje

Zene

Logikus és természetes, vagy éppen ellenkezőleg, a hübrisz által sugallt és végzetes a határátlépés, amelyre Juan Diego Flórez mind gyakrabban el-elszánja magát?

Ezt az alapkérdést kellene valahogy eldöntenie magában a hallgatónak, amikor a tenore di grazia hangtípus legnagyszerűbb jelenkori képviselőjét olyan szólamokban találja, amelyek nyilvánvalóan nem felelnek meg az énekes eredeti és legsajátabb fachjának. Az Arénából taktikusan az Erkel Színházba áttelepített áriaesten nem­igen sikerülhetett egyértelmű választ adni e kérdésre, méghozzá csak kisebb részben azért nem, merthogy Flórez iránt rég megalapozott, hálás elfogultságot táplál majd’ minden ép­eszű operakedvelő. Hanem döntően azért nem, mivel a perui csalogány (Yma Sumac után e nevezet csakis őt illetheti) figyelemreméltóan ingadozó meggyőző erővel abszolválta a Rossini világától egyöntetűen távol eső programot.

A nyitó Kesztyűária a fülünkben élő etalonemlékekhez képest súlytalannak és egyszersmind bocsánatos módon feszültnek tűnt, a rögtön a nyomában felhangzó másik hercegi áriában (Ella mi fu rapita – Parmi veder) pedig észrevehetővé vált még egy kisebb sorbotlás is. A korábbi keletű Verdi-áriák blokkja azután sokkal meggyőzőbbnek bizonyult: az Attilából, A lombardokból és A két Foscariból előadott számok nemcsak az oldottság megnyugtató szintjét, de Flórez énekesi intelligenciáját és kivételes arányérzékét is körvonalazták. Ám azután az első részt záró Traviata-ária (Lunge da lei) megint a kívánatosnál filigránabbnak sejtette a hangot, s miközben a kabaletta végén ott ékeskedett az este első, s hozzá igen életerős magas C-je, az akár némi fenntartást is ébreszthetett volna a hallgatóban, hogy Flórez e csúcshangra rákészülvén bizony kihagyta a megelőző szavakat. (Igaz, ezt olykor Pavarotti is megcselekedte.)

Tán meglepő módon az amúgy mind fesztelenebbnek mutatkozó Flórez hangkaraktere a második részt indító Lehár-számokban hallatszott a legkevésbé autentikusnak, míg ellenben az megint egyszer érzékletessé válhatott, hogy a francia zenei világ és nem mellesleg a francia nyelv határozottan jól áll a tenornak. A kiadott programot lezáró Bohémélet-áriában (Che gelida manina) azután hallhattunk még egy imponáló magas C-t, s ezúttal valamiképp a szám egésze is összhangba került az eredendően korántsem Rodolfo szólamára rendeltetett hanggal. A bőkezűen mért ráadások újra csak a produkció alapvető kettősségét kínálták a méricskélés helyett mindvégig elégedetten tomboló közönség elé: az önmagát gitáron kísérő Flórez mexikói és perui dalai az elragadóan laza otthonosságot, míg a záró Nessun dorma a teljes erőbedobással előadott, egyszerre irritáló és menthető szereptévesztést.

Az este során mindeközben a Jader Bignamini megbízható irányítása alatt játszó operaházi zenekar is feladott egy fogas és univerzális jellegű kérdést, persze tudtán és szándékán kívül. Voltaképp minek/kinek is adják elő világszerte jószerint minden egyes áriaest elején A végzet hatalma nyitányát? Elvégre a közönség soraiban vajmi kevesen jöhettek direkt e szám miatt, amely az ezerszeri koptatás után már ráhangolásul sem igen szolgálhat, de még csak az est főszereplője sem fújhatja ki magát e nyolc perc alatt, hiszen el sem kezdte még az éneklést. Ezúttal is mennyivel érdekesebb volt – zenekar és hallgatóság számára egyaránt – A pünkösdi királyság sosem hallott nyitánya!

Erkel Színház, október 22.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.