Koncert

Végzetes kérdések

Juan Diego Flórez koncertje

Zene

Logikus és természetes, vagy éppen ellenkezőleg, a hübrisz által sugallt és végzetes a határátlépés, amelyre Juan Diego Flórez mind gyakrabban el-elszánja magát?

Ezt az alapkérdést kellene valahogy eldöntenie magában a hallgatónak, amikor a tenore di grazia hangtípus legnagyszerűbb jelenkori képviselőjét olyan szólamokban találja, amelyek nyilvánvalóan nem felelnek meg az énekes eredeti és legsajátabb fachjának. Az Arénából taktikusan az Erkel Színházba áttelepített áriaesten nem­igen sikerülhetett egyértelmű választ adni e kérdésre, méghozzá csak kisebb részben azért nem, merthogy Flórez iránt rég megalapozott, hálás elfogultságot táplál majd’ minden ép­eszű operakedvelő. Hanem döntően azért nem, mivel a perui csalogány (Yma Sumac után e nevezet csakis őt illetheti) figyelemreméltóan ingadozó meggyőző erővel abszolválta a Rossini világától egyöntetűen távol eső programot.

A nyitó Kesztyűária a fülünkben élő etalonemlékekhez képest súlytalannak és egyszersmind bocsánatos módon feszültnek tűnt, a rögtön a nyomában felhangzó másik hercegi áriában (Ella mi fu rapita – Parmi veder) pedig észrevehetővé vált még egy kisebb sorbotlás is. A korábbi keletű Verdi-áriák blokkja azután sokkal meggyőzőbbnek bizonyult: az Attilából, A lombardokból és A két Foscariból előadott számok nemcsak az oldottság megnyugtató szintjét, de Flórez énekesi intelligenciáját és kivételes arányérzékét is körvonalazták. Ám azután az első részt záró Traviata-ária (Lunge da lei) megint a kívánatosnál filigránabbnak sejtette a hangot, s miközben a kabaletta végén ott ékeskedett az este első, s hozzá igen életerős magas C-je, az akár némi fenntartást is ébreszthetett volna a hallgatóban, hogy Flórez e csúcshangra rákészülvén bizony kihagyta a megelőző szavakat. (Igaz, ezt olykor Pavarotti is megcselekedte.)

Tán meglepő módon az amúgy mind fesztelenebbnek mutatkozó Flórez hangkaraktere a második részt indító Lehár-számokban hallatszott a legkevésbé autentikusnak, míg ellenben az megint egyszer érzékletessé válhatott, hogy a francia zenei világ és nem mellesleg a francia nyelv határozottan jól áll a tenornak. A kiadott programot lezáró Bohémélet-áriában (Che gelida manina) azután hallhattunk még egy imponáló magas C-t, s ezúttal valamiképp a szám egésze is összhangba került az eredendően korántsem Rodolfo szólamára rendeltetett hanggal. A bőkezűen mért ráadások újra csak a produkció alapvető kettősségét kínálták a méricskélés helyett mindvégig elégedetten tomboló közönség elé: az önmagát gitáron kísérő Flórez mexikói és perui dalai az elragadóan laza otthonosságot, míg a záró Nessun dorma a teljes erőbedobással előadott, egyszerre irritáló és menthető szereptévesztést.

Az este során mindeközben a Jader Bignamini megbízható irányítása alatt játszó operaházi zenekar is feladott egy fogas és univerzális jellegű kérdést, persze tudtán és szándékán kívül. Voltaképp minek/kinek is adják elő világszerte jószerint minden egyes áriaest elején A végzet hatalma nyitányát? Elvégre a közönség soraiban vajmi kevesen jöhettek direkt e szám miatt, amely az ezerszeri koptatás után már ráhangolásul sem igen szolgálhat, de még csak az est főszereplője sem fújhatja ki magát e nyolc perc alatt, hiszen el sem kezdte még az éneklést. Ezúttal is mennyivel érdekesebb volt – zenekar és hallgatóság számára egyaránt – A pünkösdi királyság sosem hallott nyitánya!

Erkel Színház, október 22.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.