Koncert

Végzetes kérdések

Juan Diego Flórez koncertje

Zene

Logikus és természetes, vagy éppen ellenkezőleg, a hübrisz által sugallt és végzetes a határátlépés, amelyre Juan Diego Flórez mind gyakrabban el-elszánja magát?

Ezt az alapkérdést kellene valahogy eldöntenie magában a hallgatónak, amikor a tenore di grazia hangtípus legnagyszerűbb jelenkori képviselőjét olyan szólamokban találja, amelyek nyilvánvalóan nem felelnek meg az énekes eredeti és legsajátabb fachjának. Az Arénából taktikusan az Erkel Színházba áttelepített áriaesten nem­igen sikerülhetett egyértelmű választ adni e kérdésre, méghozzá csak kisebb részben azért nem, merthogy Flórez iránt rég megalapozott, hálás elfogultságot táplál majd’ minden ép­eszű operakedvelő. Hanem döntően azért nem, mivel a perui csalogány (Yma Sumac után e nevezet csakis őt illetheti) figyelemreméltóan ingadozó meggyőző erővel abszolválta a Rossini világától egyöntetűen távol eső programot.

A nyitó Kesztyűária a fülünkben élő etalonemlékekhez képest súlytalannak és egyszersmind bocsánatos módon feszültnek tűnt, a rögtön a nyomában felhangzó másik hercegi áriában (Ella mi fu rapita – Parmi veder) pedig észrevehetővé vált még egy kisebb sorbotlás is. A korábbi keletű Verdi-áriák blokkja azután sokkal meggyőzőbbnek bizonyult: az Attilából, A lombardokból és A két Foscariból előadott számok nemcsak az oldottság megnyugtató szintjét, de Flórez énekesi intelligenciáját és kivételes arányérzékét is körvonalazták. Ám azután az első részt záró Traviata-ária (Lunge da lei) megint a kívánatosnál filigránabbnak sejtette a hangot, s miközben a kabaletta végén ott ékeskedett az este első, s hozzá igen életerős magas C-je, az akár némi fenntartást is ébreszthetett volna a hallgatóban, hogy Flórez e csúcshangra rákészülvén bizony kihagyta a megelőző szavakat. (Igaz, ezt olykor Pavarotti is megcselekedte.)

Tán meglepő módon az amúgy mind fesztelenebbnek mutatkozó Flórez hangkaraktere a második részt indító Lehár-számokban hallatszott a legkevésbé autentikusnak, míg ellenben az megint egyszer érzékletessé válhatott, hogy a francia zenei világ és nem mellesleg a francia nyelv határozottan jól áll a tenornak. A kiadott programot lezáró Bohémélet-áriában (Che gelida manina) azután hallhattunk még egy imponáló magas C-t, s ezúttal valamiképp a szám egésze is összhangba került az eredendően korántsem Rodolfo szólamára rendeltetett hanggal. A bőkezűen mért ráadások újra csak a produkció alapvető kettősségét kínálták a méricskélés helyett mindvégig elégedetten tomboló közönség elé: az önmagát gitáron kísérő Flórez mexikói és perui dalai az elragadóan laza otthonosságot, míg a záró Nessun dorma a teljes erőbedobással előadott, egyszerre irritáló és menthető szereptévesztést.

Az este során mindeközben a Jader Bignamini megbízható irányítása alatt játszó operaházi zenekar is feladott egy fogas és univerzális jellegű kérdést, persze tudtán és szándékán kívül. Voltaképp minek/kinek is adják elő világszerte jószerint minden egyes áriaest elején A végzet hatalma nyitányát? Elvégre a közönség soraiban vajmi kevesen jöhettek direkt e szám miatt, amely az ezerszeri koptatás után már ráhangolásul sem igen szolgálhat, de még csak az est főszereplője sem fújhatja ki magát e nyolc perc alatt, hiszen el sem kezdte még az éneklést. Ezúttal is mennyivel érdekesebb volt – zenekar és hallgatóság számára egyaránt – A pünkösdi királyság sosem hallott nyitánya!

Erkel Színház, október 22.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.