Interjú

„Vigaszt találtak a vesztesek”

Bródy János dalszerző, előadóművész

Zene

Kilenc éve arról beszélt, hogy utolsó lemezét készítette el, azóta kettő is megjelent, a legutóbbi Gáz van, babám! címmel idén ősszel. Előtte a Demeter-látogatás miatt, pár hete pedig azért került címlapokra, mert Szörényi Levente kirohanást intézett ellene. Noha az utóbbit továbbra sem kívánja kommentálni, volt néhány megjegyzése a tárgyban. Ahogy Demeter Szilárdról is.

 

Magyar Narancs: Amikor 2011-ben megjelent az új lemezed, azt mondtad: „Összegzése és egyúttal utolsó ilyen terjedelmű megnyilvánulása a munkásságomnak.” Lassan tíz év telt el azóta, de aktívabb vagy, mint a lemez megjelenése előtt. Mi ennek az oka?

Bródy János: Valószínűleg Az Illés szekerén album fogadtatása. Az Év lemeze lett és a közönség is várakozáson felül jelezte örömét az azon szereplő dalok hallatán. Az Ezek ugyanazok című dal – annak ellenére, hogy a rádiók nem játszották –, milliós hallgatottságot/nézettséget ért el, a „Lesz még egyszer szép a világ, lesz még Magyar Köztársaság” refrénre minden koncerten megemelkedett a hangulat. Kezdtek úgy tekinteni rám, mint az utolsó mohikánra a rockzene táborából, aki még ellenáll a sápadtarcúak rendszerének. A Fidesz csak a parlamentben nyerte meg a mandátumok kétharmadát, a koncertek közönségének a felét sem, és az én dalaimban vigaszt találtak a vesztesek. Úgy éreztem, az a dolgom, mint az István, a királyban a Regős szerepében, hogy megemlékezzem az áldozatokról. Felemelő hangulatú koncertek voltak, különösen az Arénában a 70. születésnapomon. Ilyen körülmények között nem is gondolhattam a visszavonulásra, körülöttem mindenki biztatott, lelkesített, és a depressziómra is az tűnt a legjobb gyógyszernek, ha dolgozom és újabb dalokat írok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.