mi a kotta?

Virgonc ujjgyak

  • mi a kotta
  • 2022. október 5.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/40. hétre

„Már két hete dolgoznak szellemem és ujjaim, mint két megszállott ördöngös: Homérosz, a Biblia, Platón, Locke, Byron, Hugo, Lamartine, Chateaubriand, Beethoven, Bach, Hummel, Mozart és Weber mind itt vannak körülöttem. Hevesen tanulmányozom őket, ezen felül 4–5 órát gyakorolok, terceket, szexteket, oktávokat, tremolókat, repetíciókat, cadenzákat stb. Oh, ha csak meg nem bolondulok, művészt lelsz bennem, ha eljössz!” – írta Liszt Ferenc egy svájci pianista kollégának 1832-ben, miután Paganini példáján fellelkesülve elhatározta, hogy olyan virtuóza lesz a zongorának, mint a hegedűs a saját hangszerének.

Az idei Liszt-ünnep számos megközelítéssel szolgál a magyar származású zeneszerző életművéhez. Mit értékeljünk benne? A virgonc ujjú virtuózt, a világpolgárt, az újítót, aki Wagnert is túlszárnyalta merészségben, a szoknyavadászt, a papot, a különcöt, aki újra és újra, de mindig másképpen került a romantikus művészegyéniség szerepének bűvkörébe? A nyitókoncertet a Modern Art Orchestra adja, Fekete-Kovács Kornél együttese a klasszikus Liszt-művek átértelmezését kínálja (Szent István-bazilika, október 7., fél kilenc). A Jézus Szíve jezsuita templomban orgonaművek hangzanak el (október 8., tíz órától egészen estig), ugyanaznap a Magyar Zene Házában pedig cigányzene szól ifjabb Sárközi Lajos prímás vezetésével (fél nyolc). Másnap Plácido Domingo szülőhazája, Spanyolország saját gyártású operettműfajával, a zarzuelával ismerteti meg a közönséget a Nemzeti Filharmonikusok kíséretével (Müpa, október 9., fél nyolc). A fesztivál egyik várva várt programja Michael Volle baritonestje lesz, aki Bayreuthtól New Yorkig Wagner-szerepekben vált ismertté, és ezúttal is a nagy operistától énekel: a Hollandi monológját, Wotan búcsúját és a Tűzvarázst. Partnere hazánk egyik legszebb hangú mezzoszopránja, Schöck Atala lesz (Müpa, október 10., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.