World music: mégis

Zene

csak az volna az igazi, ha egész évben karácsony lenne - ilyenkor annyi pompás lemez masírozik elõ a présbõl, hogy csupa hazai termékkel is kitölthetõ egy oldal.

Makám és Bognár Szilvia: Almanach. Hogy a Makám együttes kitûnõ passzban van, most már lassan szakállas hír. Elõször öt éve, a SkanZen album kapcsán jelezhettük, aztán csak fokozódott a helyzet: a karácsonyi 9 colinda (2001), a gyerekekhez szóló Szindbád (2002), tavaly pedig a háborús Anzix nemcsak ragyogó nõi hangjaival tûnt ki, de azzal is, ahogyan tematikus csokorba szedte a dalait. Meg különben is, együtt volt, ami kell: elegancia és erõ, letisztultság és könnyedség - Krulik Zoltánnak olyan szerzõi birodalmat sikerült kiépítenie, amelyben az eredeti darabjai egy követ fújnak-pengetnek az archaikus népdalok feldolgozásaival.

Hál' isten, az Almanach sem esett messze ettõl a gyümölcsöstõl. Különlegesen szép az 'sz, és majdnem annyira a Párom, párom, a Sárga a repce virága és a Holló fekete álom is, de ezúttal inkább csak ezeket a számokat ismételgetem majd, mint az album egészét. Persze a legkevésbé sem gondolom, hogy minden lemeznek teljesen önálló jegyekkel illene rendelkeznie, de valahogy mégsem a kedvemre való, hogy az Almanach leginkább olyan dalok gyûjteménye, melyek, ha sarkíthatok, mintha "lemaradtak volna" a 9 colindáról, a Szindbádról, az Anzixról. Megerõsítve a Makám-hitemben, de reveláció nélkül. (FolkEurópa/Z Paraván, 2004) HHHH és fél

Csík Zenekar: Be sok esõ, be sok sárÉ Éppen egy éve, a kecskeméti Kamaraszínházban ünnepelte tizenöt éves fennállását a Csík Zenekar - akkor készült, ott készült ez a koncertfelvétel. Régi vágású, paraszti muzsika Erdélybõl, aztán a Tiszán innen s a Dunán túl, csupa-csupa tiszta s mégis, ma már egyre nehezebben fellelhetõ forrásból. A Csík Zenekar persze korántsem csak azzal tûnik ki, hogy "szembemenetel" az idõvel, de azzal is, hogy nincs az a nyelvjárás, nincs az a tánc, amelybe beletörne a vonója. Nem véletlen, hogy Dresch Dudás Mihály - aki maga is a zenekar tagja - Csík Jánost a mesterei között tartja számon; más kérdés - de ez legyen az én bajom -, hogy még szívesebben hallgatnám õt kevésbé puha énekhanggal. (Fonó, 2004) HHHH

Técsõi Banda: Vertek engem, vertekÉ Hogy mi újság Kárpát-Ukrajnában s ruszin barátainknál a Tisza felsõ vidékén, arról nem sokat hallhattunk, sokáig. Úgy két-három éve tûnt csak fel nálunk a técsõi Csernavec família jó harminc éve regnáló vállalkozása, s bizony, rögvest csodaszámba ment az arra kószáló-keveredõ orosz, magyar, román, zsidó és cigány melódiák nagyszerû elõadásával. Szaporodtak hát a meghívások, és két éven belül immár a második albumuk is kijött, melyen most - bónusz forrás gyanánt - csupa-csupa feledésre ítélt, a mindennapi mulatságokból kikopott dallamok hallhatók. Szóval eddig minden oké, már ami a zenekart és a repertoárt illeti, mégsem mondható a lemezrõl, hogy fenékig tejfel, hiszen a végén olyan soványra sikerült keverni, mintha valami múzeumi leletek közül kaparták volna elõ. Nagy kár; jobbat érdemelt volna. (Etnofon, 2004) HHHH alá

Besh o droM: Gyí! Jó, hát nem mondom, hogy minden szinten el vagyok ájulva, de azért úgy tûnik, a Besh o droM legjobb lemeze ez. És hát mindenképpen: a legpragmatikusabb. Elkerüli az elektronikus és szkreccselõs zsákutcákat, és a lírát is hagyja másra - ami azért, maradjon köztünk, elgondolkodtató. Szóval a Gyí! arról szól, amiben a Besh o droM tutira otthon van: a kifinomult - Balkán ihlette - zúzásról. Mégsem mondható, hogy egy helyben topog, hiszen stúdióban most sikerült elõször a koncertek intenzitásával szólalnia meg, sõt, hogy tovább menjek: azt is most éreztem elõször, hogy a zenekar valamennyi tagja pontosan tisztában van a dolgával. Hihetetlenül erõs - ugyanakkor mentes a fölös cifrától - a basszus és a dob alapozása, a szaxofonnak immár egyenrangú társa a trombita, s a gitár is pörög, kivált abban a számban, amikor Django Reinhardtra hajaz. (Cimbalomból talán legközelebb kicsivel többet kérnék, Szalóki Ági és Juhász Miczura Mónika énekes hölgyeket csókoltatom.) Így aztán folyamatosan, továbbá újra meg azután is élvezettel forgatható ez a korong, s még egy kis büszkeség is rápakolható: az ilyen friss csocsek párját ritkítja a szerbek és macedónok földjén is. (Szerzõi kiadás, 2004) HHHHH

Paniks: Ethnotica. A Vajdaságba értünk, bezárul a kör. Másfél évvel ezelõtt, szabadkai zeneiskolásokból állt össze a Paniks zenekar, és máris az asztalra tett egy albumot. Ez a lendület - amiként az a lendület is, amely a számok mögött feszül - igazán lehengerlõ, és hát folytathatnám még: imponáló felkészültség, nagy érzések és hozzá a kellõ átszellemültség, mégis úgy érzem, hogy korán készült ez az album. Mert amit hallok, az leginkább a hatásokról s a széljárásról szól, egyelõre anélkül, hogy azokból valami igazán sajátos hang keveredett volna ki. Egy kis cigányzene, egy kis Balkán, egy kis dzsessz, egy kis komoly kamaramuzsika - ugye ismerõs ez arról az égtájrólÉ De hangsúlyozom, semmi vész, végül is így fest minden indulás, a pakliba pedig bõven belefér, hogy újabb másfél év múltán a Paniks is elismerésre méltó iskolát teremtsen. Ám addig megállnék a rokonszenvnél. (X-Produkció, 2004) HHH és fél

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."