A szerk.

Az iskolapénz

A szerk.

Múlt pénteken öt, a polgári engedetlenségi akciósorozatban részt vevő fővárosi középiskolai tanárt rúgtak ki a fővárosi Kölcsey Ferenc Gimnáziumból. E hét elején az illetékes tankerület vezetője személyesen adott át írásbeli figyelmeztetést a zuglói Szent István Gimnázium három pedagógusának.

A rendőrminisztérium alá kényszerített közoktatás dolgozóinak módszeres megfélemlítése a tanév kezdete óta tart, több iskolában is hasonló figyelmeztetéseket kaptak tanárok. Az egyenszöveg szerint az érintettek jogszerűen, azonnali hatállyal elbocsáthatók, ha folytatják a tavasszal megkezdett polgári engedetlenségüket, többek között azért, mert veszélyeztetik a gyerekek tanuláshoz való jogát. Pedig a tanuláshoz való jogot nem azok a pedagógusok veszélyeztetik, akik a gyerekek jobb oktatásáért küzdenek, s ezért néhány tanóra erejéig demonstrálnak a mind lehetetlenebb körülmények ellen, hanem az Orbán-rezsim.

Az elbocsátott kölcseys tanárok bíróságra mennek a kirúgásuk miatt. Noha a kétharmad bármely jogszabályt szemrebbenés nélkül változtat meg, ha kell, saját Alaptörvénye módosítása árán is (a közoktatásban is tett már hasonlót), a durva, 1990 óta példátlan pénteki fellépés így sem állja ki majd a törvényesség próbáját. Bár Orbán és Pintér eljáró alattvalói a jogra hivatkozva támadják a tanárokat, politikai ukázokat hajtanak végre.

A pedagógustársadalom 2015 végén induló és 2016-ra kiteljesedő ellenállása, esetenként ezreket megmozgató demonstrációi az elejétől komoly fejfájást okoznak a rezsimnek. A tanárok az abszurditásig fokozott centralizáció, az iskolák maradék döntési szabadságának fokozatos megszüntetése, a tantervek diákot és pedagógust egyaránt túlterhelő, ostoba megváltoztatása ellen keltek fel. És természetesen a megalázó bérük miatt. Hogy a NER-világ tetején mit gondoltak erről – és úgy általában a közoktatás szereplőiről –, azt pontosan mutatta a volt felsőoktatási államtitkár egyik első, hírhedté vált kirohanása: „Olyan pedagógusokra van szükség, akik okosak, erkölcsösek, és ezeket az értékeket adják át a diákoknak. Ezért vagyok pipa, ha a tévében nézem, hogy borotválatlan, kócos, kockás inges tanári kar grasszál.” S amikor a kiszolgált professzor a korábbi „szabadosságot”, azaz a tanári önállóságnak, kreativitásnak teret adó, azt bátorító gyakorlatot ostorozta, azt is világossá tette, hogy 2010 óta az oktatáspolitika ugyanarra a fundamentumra épül, mint az orbánizmus maga: kétely és kérdés nélkül elfogadni és végrehajtani a felülről érkező előírásokat, s a parancsoknak maradéktalanul megfelelni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.