A szerk.

Beszélni a nép nyelvét

A szerk.

A Ryanair „fapados” légitársaság beintett a magyar kormánynak: a rá is kivetett „extraprofitadót” majdhogynem késlekedés nélkül továbbhárította: a július 1-jétől érvényes jegyekért (beleértve az elővételben elkelteket is) a vételáron felül további 10 eurót kasszíroz utasaitól.

A cég lépésére Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter természetesen látványos kardcsörtetéssel válaszolt, a szokásos lózung (megvédjük a magyar családokat az árdrágulástól!) kíséretében, egyebek közt fogyasztóvédelmi vizsgálatot is belengetve. A Ryanair meg beleállt a perpatvarba: visszabeszél a büdös külföldije, hogy milyen extraprofit, amikor a Covid-járvány minden légitársaságot megfektetett, meg egyébként is, mi a bánat az az extraprofit, és így tovább. Az ügy hallatlan súlyosságát mi sem jelzi jobban, hogy Budai Gyula egykori „elszámoltatási” kormánybiztos is megszólalt, mondván, ő bizony ezentúl kerüli a Ryanairt.

De mire föl a kormányzati indulat? A válasz ezúttal pofonegyszerű: a Ryanair brutálisan gyors reakciója a maga pőreségében mutatta föl az orbáni „családvédelem” szemfényvesztését. A kormány a választás előtt 1000 milliárdot szórt ki célzott szavazatvásárlásra (gyerekesek adó-visszatérítése, erőszakszervezetek fegyverpénze, nyugdíjasok premizálása), és most ezt a pénzt akarja visszaszedni. (Meg az elhibázott gazdaságpolitikája miatt keletkezett egyéb költségvetési lukakat igyekszik betömködni, de ezt most hagyjuk.) Ennek egyik eszköze a kiosztott pénz elinflálása (ami bevett módszer, minden kormány minden korban ezt alkalmazza a nagy népboldogításai után) – ekörül általában nagy a csönd a kormányzati kommunikációban. A másik eszköz pedig az, hogy a kormány elveszi mások megtermelt pénzét: ezek az ún. szektorális különadók (amelyeknek megvan bizonyos helyzetekben a jogosultságuk) – ezt viszont a kormányzati kommunikáció maximumra tekerve sulykolja a magyar agyakba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.