A szerk.

Guszev kapitány a Tiszát ugratja

A szerk.

Hétvégi pártkongresszusán a Tisza – nem kis felhajtás mellett – bemutatta egynémely újsütetű szakértőjét, úgymint Ruszin-Szendi Romuluszt, Kulcsár Krisztiánt és Bódis Krisztát.

Ám az igazi csinnadratta csak eztán következett, a volt vezérkari főnöktől sokan eldobták a hajukat. Persze, ha a legalább valamennyire komolyan is vehető entitásokat tekintjük, akkor már rövidebb a felszólalók listája, egészen rövid. S ezen olyan is szerepel, akit alanyi jogon veszünk komolyan, s olyan is, akit kénytelenek vagyunk komolyan venni, akármit gondolunk is felőle, hiszen a kormány tagja, történetesen hadügyminiszter vagy egyéb funkci. Épp ezért érdemes előbb Hadházy Ákos kifogásait áttekinteni.

Hadházy azt mondja Ruszin-Szendi Romuluszról, hogy oltári gáz a csávó, mert helyettes államtitkár volt az Orbán-kormányban, ráadásul annak a legsötétebb időszakában (innen is irigyeljük képviselő úr optimizmusát). S az ő vezérkari főnöksége idején zajlottak mindenféle obskúrus fegyvervásárlások, de még a legnagyobb politikai tisztogatást is levezényelte. Még kirúgása után is várta valamiféle szinekúra a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. Igen, mindez így volt (bár nevezett egyetemen betöltött állásának jövője nem tűnik holmi díszmenetnek). Abból is látszik, hogy mindez valóban így volt, hogy Magyar Péter először azt mondta, még cáfolni sem érdemes ezen állítások egy részét, aztán mégis kiadott egy közel másfél órás beszélgetést pártjának új szakértőjével, amit az óvatlan szemlélő túlságosan is könnyen tekinthet magyarázkodásnak.

Eztán jönne az, hogy mit mondott Szalay-Bobrovniczky hadügyminiszter, s kivált mit mondott Németh Szilárd valahai hadügyi államtitkár. („Ne hívjon többet, Tivadar, én ejtettem Önt, ha még egyszer zaklatni merészel, szólok az uramnak, és rendőrt hívok” – vagy valami ilyesmit. S nyugi, a miniszter sem sokkal többet ennél, csak közel sem ennyire viccesen.) A kormánysajtó éles hördülése sem újdonság, be van készítve náluk az ilyen esetekben kötelező hang (a filmművészetben ezt Wilhelm screamnek hívják). Így tehát nincs is velük sok dolgunk – annál inkább Hadházy igazságával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.