A szerk.

Múzeumok sötét éjszakája

A szerk.

Mindig gyanús, ha valaki önmagát „kultúrembernek” mondja, és ennél is gyanúsabb, ha e fennhéjázás politikai szintre emelkedik a „kultúrnemzet” kifejezés hangoztatásával.

A magyar történelem jó néhány keserű epizódjának nyitánya volt a más népeket, de gyakran a (másként gondolkodó, viselkedő) magyarokat is alacsonyabb rendűnek minősítő kijelentés. A kultúrnemzetezést mindig is a frusztráció indokolta, valós tartalma nem volt; s mivel e fogalom sulykolása a két világháború között élte fénykorát, magától értetődő, hogy Orbán Viktor sem tartóztatja meg magát. Legutóbb idén januárban, a Magyar Zene Házában dicsekedett el azzal, hogy a magyarok önképének fontos része, hogy „mi kultúrnemzet vagyunk”, miután azzal hozakodott elő, hogy a magyar kulturális kiadások az első helyen állnak az Európai Unióban.

Ami vagy igaz, vagy nem, kérdés, hogy mit tekintünk „kulturális kiadásnak” – talán az él­sportra fordított közvetett és közvetlen állami dotációt is beleszámítja a miniszterelnök? –; az elmúlt 12 év szomorú tapasztalata azonban az, hogy a kultúrából leginkább az óriásberuházások – és az azokon fogható korrupciós jutalék – mozgatja meg a rezsim fantáziáját; és persze az uralkodó nacionalista ideológia igazolására hivatott intézményrendszer kiépítése. Vagyis a közvetlen politikai haszonszerzés. A választások után, a sokszorosan túlárazott, ám múzeumi tartalmát tekintve egyelőre semmi újat nem kínáló új Néprajzi Múzeum átadásán Orbán arról is beszélt, hogy „április 3-án a magyar emberek megerősítettek minket abban, hogy Európa legnagyobb kulturális beruházásának teljesen el kell készülnie”. Ám jobban tesszük, ha ezt sem valamiféle közművelődési, hanem politikai imperatívuszként fogjuk fel, e kijelentés ugyanis azt vetíti előre, hogy ha törik, ha szakad, megépítik a Városligetben az új Nemzeti Galériát, mely művelet egyetlen valódi értelme és célja, hogy Orbán a teljes Budai Várat birtokba vehesse.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.