A szerk.

Múzeumok sötét éjszakája

A szerk.

Mindig gyanús, ha valaki önmagát „kultúrembernek” mondja, és ennél is gyanúsabb, ha e fennhéjázás politikai szintre emelkedik a „kultúrnemzet” kifejezés hangoztatásával.

A magyar történelem jó néhány keserű epizódjának nyitánya volt a más népeket, de gyakran a (másként gondolkodó, viselkedő) magyarokat is alacsonyabb rendűnek minősítő kijelentés. A kultúrnemzetezést mindig is a frusztráció indokolta, valós tartalma nem volt; s mivel e fogalom sulykolása a két világháború között élte fénykorát, magától értetődő, hogy Orbán Viktor sem tartóztatja meg magát. Legutóbb idén januárban, a Magyar Zene Házában dicsekedett el azzal, hogy a magyarok önképének fontos része, hogy „mi kultúrnemzet vagyunk”, miután azzal hozakodott elő, hogy a magyar kulturális kiadások az első helyen állnak az Európai Unióban.

Ami vagy igaz, vagy nem, kérdés, hogy mit tekintünk „kulturális kiadásnak” – talán az él­sportra fordított közvetett és közvetlen állami dotációt is beleszámítja a miniszterelnök? –; az elmúlt 12 év szomorú tapasztalata azonban az, hogy a kultúrából leginkább az óriásberuházások – és az azokon fogható korrupciós jutalék – mozgatja meg a rezsim fantáziáját; és persze az uralkodó nacionalista ideológia igazolására hivatott intézményrendszer kiépítése. Vagyis a közvetlen politikai haszonszerzés. A választások után, a sokszorosan túlárazott, ám múzeumi tartalmát tekintve egyelőre semmi újat nem kínáló új Néprajzi Múzeum átadásán Orbán arról is beszélt, hogy „április 3-án a magyar emberek megerősítettek minket abban, hogy Európa legnagyobb kulturális beruházásának teljesen el kell készülnie”. Ám jobban tesszük, ha ezt sem valamiféle közművelődési, hanem politikai imperatívuszként fogjuk fel, e kijelentés ugyanis azt vetíti előre, hogy ha törik, ha szakad, megépítik a Városligetben az új Nemzeti Galériát, mely művelet egyetlen valódi értelme és célja, hogy Orbán a teljes Budai Várat birtokba vehesse.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.