A szerk.

Nagyvizit, kék blúz, sárga blézer

A szerk.

Emmanuel Macron francia elnök, Olaf Scholz német kancellár és Mario Draghi olasz kormányfő a múlt csütörtökön Kijivbe vonatoztak, ahol elbeszélgettek Zelenszkij ukrán elnökkel, s ezt követően erőteljesen kiálltak amellett, hogy Ukrajna mihamarabb tagjelölti státust kapjon az Európai Unióban.

Kisvártatva a tagjelöltség perspektívája általános ünneplés és öngratuláció tárgya lett uniószerte, a Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen kék-sárga összeállításban lépett szószékére a tárgyban. Ez valóban nagyszerű fejlemény, de mielőtt magunk is önfeledten eurohallelujázni kezdenénk, tegyünk legalább egy halvány kísérletet az örvendetes fordulat kontextusának vizsgálatára.

Legelőször is azt érdemes eszünkbe idézni, hogy Ukrajnát 2013-ban már megkínálták az uniós társult tagsággal, azaz egyszer már jártunk (jártak) majdnem ott, ahol most, igaz, most biztosan nem löki majd el a kinyújtott kezet Kijiv, mint akkor – ha emlékeznek rá, az egész mostani kravál akkor kezdődött, amikor Janukovics elnök egyik pillanatról a másikra visszamondta a jelentkezést. Ettől azonban, mármint attól, hogy Ukrajna jelen vezetése (és társadalma) kapva kapna a teljes jogú tagságon, az még nem fog egyhamar bekövetkezni, nincs szó arról, hogy az országnak ne kéne végigjárnia az acquis – azaz az uniós joganyag átültetésének –, és egyáltalán, e bonyolult politikai és diplomáciai folyamat minden stációját. Ez pedig hosszú évekig el szokott tartani, és a sikerre, azaz a tényleges tagságra sincs semmi garancia. Arra is érdemes emlékeztetni magunkat, hogy még a leghamaribb, akár a holnapi EU-tagság sem okvetlenül jelentene automatikusan robusztusabb katonai segítséget Ukrajnának, elvégre az EU nem a NATO, a tagállamok itt nem egymás védelmére esküdtek fel és össze. Szóval: vagy lesz tagjelöltség, vagy nem lesz, de ha lenne, az sem tagság lenne – és mire lenne tagság, lehet, hogy nem lesz már Ukrajna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.