A szerk.

Pokorni elköszön

A szerk.

„Ez egy elég idétlen elnevezés. Nem örülök, amikor ezt hallom. Nem mintha nem esne jól az embernek, ha egy dicsérő jelzőt aggatnak rá, mert mindenki hiú” – nyilatkozta pár hete a Telexnek Pokorni Zoltán, amikor szóba került, hogy sokak szemében ő az „emberarcú fideszesek” egyike.

A polgármester igyekezett semleges maradni, meg is jegyezte, hogy milyen sértő ez a Fidesz-tagságra nézve, de azt azért nyilvánvalóvá tette, hogy a kifejezésnek pozitív tartalmat tulajdonít, sőt rögtön összegezte is az emberarcúság lényegét: „Akik némi autonómiával rendelkeznek…”

Abban kétségkívül igaza van a búcsúzó XII. kerületi polgármesternek, hogy idétlen ez a kifejezés. De dicsérő is? Nos, abból kell kiindulnunk, hogy az „emberarcú” jelzőt a Fidesz előtti időkben egyetlen dologra alkalmazták, és az nem a Böbe majom volt, hanem az ún. létező szocializmus. Annak is csak egyetlen epizódjára: az „emberarcú szocializmus” kifejezés az 1968-as prágai tavasszal fonódott össze, és elég hamar kiderült, hogy a szovjet-orosz típusú szocializmusnak nincs semmiféle emberarca, és aki ilyesmiben gondolkodik, azt kíméletlenül eltiporják.

Míg a múlt század hatvanas éveiben a kommunista párton belüli mozgások következtében született az „emberarcú” jelző, addig a Fideszben a párton belüli mozgolódás is elképzelhetetlen. Így hát az Orbán Viktor környezetében lévő emberarcúakat a külvilág találta meg. De ettől még ez ugyanúgy szentimentális projekció, ahogyan a szocializmus esetében is az volt. Az „emberarcú fideszes” annak a tévhitnek a terméke, hogy megrögzött optimisták bizonyos személyekbe olyan tulajdonságokat is beleképzelnek, amelyek nem összeegyeztethetők a Fidesz működésével. Ám e jótét lelkek kizárólag a látszatok alapján jutnak efféle következtetésekre. Az emberarcú fideszes kerüli a felcsúti VIP-páholyt; nem zengi a pálinka dicsőségét; nem borul térdre a templomban, ha veszi a kamera; az emberarcú fideszes a magyar kultúra kvintesszenciáját nem Puskás Öcsiben látja megtestesülni; nem urizál, nem trollkodik, nem vágja magát vigyázzba a Nélküled hallatán… És jobb esetben – de akkor is csak mellékesen – e gesztusokhoz társulhat némi autonómia is. Olyat azonban nem látott a világ, hogy az emberarcú fideszes a pártvezetést is bírálná. Mert akkor már nem lenne fideszes.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.