Interjú

„A kormány a legnagyobb kockázati tényező”

Bokros Lajos közgazdász

Belpol

A magyar gazdaságot szinte az alapoktól kell újjáépíteni. Egészen más adó-, szociális, energia-, költségvetési és pénzpolitikára van szükség. Ebbe sem a központi árrögzítés, sem az ágazati különadók nem férnek bele – vallja a CEU professzora, korábbi pénzügyminiszter.

Magyar Narancs: A magyar gazdaság mostani bajai, legfőképpen a magas infláció mennyiben következményei importált, begyűrűző hatásoknak, és mekkora a hazai tényezők szerepe?

Bokros Lajos: A hazai gazdasági válságnak részben tényleg vannak erős külső okai – elsősorban az ukrajnai orosz imperialista háború, és az ennek nyomán fellépő globális energia- és élelmiszerválság. De Magyarországot ezek a kihívások rendkívül legyengített állapotban találták meg. A hazai nehézségek okai alapvetően belsők, ezek a több mint tíz éve elhibázott, észszerűtlen, szakszerűtlen, sőt káros gazdaságpolitika következményei. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy az infláció az eurózónában 11 százalék, nálunk pedig 23 – ezzel aranyérmesek vagyunk az Európai Unióban. Sem Romániában, sem Lengyelországban nincs ilyen mértékű áremelkedés. Ebből tisztán látszik, hogy a honi infláció több mint fele hazai eredetű. Az itteni áremelkedések elsősorban a helytelen fiskális és monetáris politikának tudhatók be.

MN: Nálunk nem látszik, hogy a közeljövőben mérséklődne az áremelkedés üteme, míg más európai országokban, úgy tűnik, már tetőzött az infláció, illetve pár százalékot csökkent is.

BL: Az inflációnak számos oka van. Egyrészt léteznek külső tényezők – a kicsi és nyitott magyar gazdaság részben importálja az inflációt, például az energiaárakon keresztül, hiszen ezt nem tudjuk mással helyettesíteni. Magyarországon azonban a belső okok fontosabbak. Ezek közül az egyik a piaci szereplők tevékenységéből, a másik a kormány működéséből fakad. A piaci szereplőknél kiemelem a bankrendszert: a bankok gyakran túlhitelezik a gazdaságot, és számos olyan vállalkozásnak, de fogyasztónak, magánszemélynek is nyújtanak hitelt, akik hitelképtelenek, és nem tudják, vagy csak nagy nehézségek árán tudják visszafizetni a hitelt. Ennek következtében olyan túlkereslet jelentkezik a gazdaságban, amelynek nincs árufedezete. De a legfontosabb ok a kormány elhibázott gazdaságpolitikája – ebben a pénzpolitika és a költségvetési politika is ludas.

MN: Az Orbán-kormány nagyon büszke a gazdaságpolitikájára, azt állítják, majd’ egy évtizeden át a főbb makrogazdasági jelzőszámokban is megmutatkozó, páratlan növekedést ért el a magyar gazdaság. Hol volt ebben a hiba?

BL: A kormány gazdaságpolitikája rosszabb, mint a propagandája, mert itt kifejezett nyílt károkozásról beszélhetünk. Olyan körülmények között, amikor a gazdaságban már amúgy is felhalmozódtak az inflációs feszültségek, továbbra is számolatlanul önteni a pénzt a gazdaságba és 0,6 százalékon tartani az alapkamatot – nos, ez már 2018-ban is elhibázott gazdaságpolitika volt. Mások mellett én is rámutattam akkor arra, hogy ha egy jegybank jó időben túl sokáig túl alacsonyan tartja a kamatot, akkor rossz időben túl sokáig túl magasan kell majd tartani a kamatokat. Mindeddig az MNB azonban csak félmunkát végzett, mert az alapkamat csak 13 százalék – miközben 23 százalékos az infláció. Azt, hogy ez a 13 százalékos alapkamat nem túl magas, maga az MNB bizonyítja legjobban azzal, hogy a banki betétek kamatát 18 százalékra húzta fel. Ez legalább annyira irányadó kamat, mint a meghirdetett alapkamat.

MN: Az Orbán-kormány egyoldalúan az „elhibázott” – de azért általuk is megszavazott – szankciókat okolja az inflációért, a romló makrogazdasági mutatókért. Mennyire jogos mindez?

BL: A kormány már a választások előtt is, de azóta még egyértelműbben arra építette a maga a pénzszórási, túlköltekezési politikáját, hogy az Európai Unió majd végül mindent kifizet – de jól látjuk, hogy ez finoman szólva is akadozik. Lehet, hogy a várt pénz egy része majd megérkezik, de jóval később és talán kevesebb is, mint amennyire számítottak. Márpedig a gazdaságban az időtényező is számít, hiszen nem mindegy, hogy az államháztartásnak 5 százalék alatt vagy 10 százalék fölött van a hiánya. Az esetleg fél évvel később megérkező pénzt valamilyen forrásból meg kell előlegezni, ami, ha nincs más megoldás, akkor külföldi hitelfelvételt tesz szükségessé. Ennek a kamata viszont rendkívül magas, és terhelni fogja a magyar költségvetést akkor is, ha azt majd az érkező uniós pénzből részben visszafizetik – ebből a szempontból minden nap újfent kárt okoz. Nem szabad olyan gazdaságpolitikát folytatni, amely tartósan a másoktól elvehető pénz behozatalára épít.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.