Novák Katalin államfőjelölt családpolitikai munkássága

A mintaanya

Belpol

A Fidesz családügyi sikerpropagandájának arca, a nemzetközi „keresztény-konzervatív” építkezés motorja 2014 óta Novák Katalin. A nevével fémjelzett családtámogatási rendszer sutba vágja a szolidaritást, a szegények és a normától eltérők rovására ad sokat a gazdagabbaknak, és hozzájárul az ország kettészakításához.

Karácsony előtt jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök, hogy a Fidesz a családokért felelős tárca nélküli minisztert, Novák Katalint jelöli Áder János államfő utódjának, így ő lehet az ország első női köztársasági elnöke. De mit is képviselt eddig Novák Katalin a kormányban, és milyen intézkedések fűződnek a nevéhez?

Az 1977-ben Szegeden született, keresztény-konzervatív családból származó háromgyerekes, több nyelven beszélő Novák karrierjét a külügyben kezdte, majd Balog Zoltán miniszteri kinevezésével az Emberi Erőforrások Minisztériumába (Emmi) a miniszter kabinetfőnökének ment. A harmadik Orbán-kormány 2014-es megalakulásával lett a családtámogatási intézkedések arca, az Emmin belül ugyanis akkor szedték szét az addig Soltész Miklós által vitt szociális és családügyekért felelős államtitkárságot a rászorulókkal foglalkozó szociális és a család- és ifjúságügyi államtitkárságra. Utóbbi élére nevezték ki Novákot, aki e feladatot vitte tovább 2020 októbere után tárca nélküli miniszterként is, bár feladatkörei meglehetősen sokrétűek voltak: a család- és népesedéspolitika, családtámogatások mellett a meddőségkezelés, az örökbefogadások, a nők és férfiak társadalmi egyenlőségének kérdése, az ifjúságpolitika, a gyerektáboroztatás, a Nemzeti Tehetség Program, de még a nyugdíjpolitika egyes részterületei is hozzá kerültek.

Novák Katalin a róla szóló portrék szerint ügyesen lavírozik a férfiak dominálta Fideszben. Inter­júi­ban szépen, hiba nélkül mondja fel a kormányzati sikerpaneleket, nem tér el a hivatalos állásponttól, legfeljebb finomít rajtuk. Sokan az ő nevéhez kötik a családtámogatási intézkedéseket is, minthogy részben ő jelentette be azokat. A demográfiai kérdést azonban az Orbán-kormány már az ő államtitkári kinevezése előtt is zászlajára tűzte: Orbán Viktor egy 2011-es uniós tanácskozáson arról beszélt, hogy Európa „vesztésre áll a nagy civilizációk népesedési versenyében”, s mivel a bevándorlásra nem lehet építeni, a gyerekes családokat kell támogatni. Az alapokat jóval Novák kinevezése előtt, a 2011-es családvédelmi törvényben lefektették.

Kar?csonyi programsorozat a z?nkai Erzs?bet-t?borban

 
A kispajtások elnöke
Fotó: MTI/ Vasvári Tamás

„Felelős gyermekvállalás”

A Fidesz családpolitikában megnyilvánuló ideológiáját Szikra Dorottya írta le egy 2018-as tanulmányában. Eszerint ennek alapja az a konzervatív meggyőződés, hogy a fogyatkozó születésszámot a hagyományos családmodell felbomlása okozza, ezért emelni kell a családok és az anyai szerep megbecsültségét mind a közéletben, mind anyagilag, másrészt küzdeni kell a mára már leg­inkább csak „családellenesként” leírt egyenlősítő törekvések ellen (mint például a „genderideológia”, a feminizmus, az „LMBTQ-propaganda”).

A NER támogatási rendszere viszont nagymértékben szelektál. A Fidesz családpolitikájának leglényegesebb eleme ugyanis – ami a 2011-es törvénybe is bekerült –, hogy a „felelős gyermekvállalást” kívánják támogatni. Ez illeszkedik az orbáni „munkaalapú társadalom” elképzelésébe is: ennek je­gyé­ben kötötték a jövedelmekhez a különböző családtámogatásokat, ezért lett a családi adókedvezmény a családtámogatási politika alapeleme. Ezt jelezte az Emmi államtitkárságának említett kettébontása is, amelynek nyomán Novák kimondottan a kormány által támogatandónak tekintett, tehetősebb családokért felelt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.