Interjú

„A tradicionális bírói pályaív híve vagyok”

Senyei György Barna, az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke

Belpol

Talár nélkül és politikamentesen tüntetnek szombaton a magyar bírák, bírósági dolgozók és mindazok, akiknek fontos a független és pártatlan igazságszolgáltatás. A bírói véleménynyilvánítás szabadságáról és meg­kötéseiről, a „nullkilométeres” bírák létjogosultságáról, pótlékemelésről, ügyelosztásról, kollegiális viszonyról kérdeztük az OBH elnökét.

Magyar Narancs: Áprilisban újra Magyarországra érkezik egy európai uniós delegáció, amely a jogállamiság helyzetét, ezen belül a bírósági reform alakulását vizsgálja. A bírák február 22-i tüntetését szervező Magyar Bírói Egyesület (MABIE) három pontban foglalta össze, miért demonstrálnak: jogállami igazságügyi jogalkotásért, a bírói véleménynyilvánítás szabadságáért és a hivatáshoz méltó bérért. Indokoltnak tartja a követeléseket?

Senyei György: Az OBH elnökeként nem a tüntetés jogosságáról, hanem annak jogszerűségéről mondhatok csak véleményt. A szervező a Magyar Bírói Egyesület, tehát az OBH-nak a szervezéssel összefüggésben érdemi szerepe nincs és nem is lehet. A tüntetés megszervezése, összehívása és annak kijelölt céljai álláspontom szerint jogszerűek. A véleménynyilvánítás szabadsága és a gyülekezés szabadsága az Alaptörvényben rögzített alapjogok, amelyek a hivatásrendre vonatkozó egyéb szabályok és etikai normák figyelembevételével a bírákat is megilletik. Az Alaptörvénytől a bírósági szervezeti törvényig mindenhol egyértelmű normatív alap a bíróságok és a bírák függetlensége és pártatlansága. Ebből következik, hogy a demonstrációnak politikamentesnek kell lennie, vagyis csakis a bírói léttel függhetnek össze a célkitűzései. Ezt meghaladóan a demonstráció politikamentességét az garantálja, ha ahhoz sem politikai, sem politizáló szervezetek nem csatlakoznak.

MN: Ön részt kíván venni a tüntetésen?

SGY: Nem. Úgy gondolom, a bírósági igény­érvényesítésen belül nekem más a szerepem.

MN: Január 10-i közleményében azt írta a bírák tüntetése kapcsán: „bármely – akár burkolt formában is – kilátásba helyezett szankció alkalmazása jogkorlátozásnak minősülhet”. A napokban pedig úgy nyilatkozott, hogy ha a demonstráción részt vevő bírók közül bárkinek szüksége lenne rá, az OBH jogi segítséget nyújt. Miről lehet itt szó?

SGY: Például, ha személyiségi jogvédelmi eljárást kíván kezdeményezni egy bírótársunk, akkor ehhez a jogi segítséget az OBH meg­adja.

MN: Személyiségi jogsérelem az lehet például, ha a munkáltató részéről bármi kritika vagy retorzió érne egy bírót azért, mert részt vett a demonstráción?

SGY: A bírák esetében ketté kell választani a közszereplői jelleget. Nyilván minden bíró, amikor a pulpitusra ül, bíróként független és pártatlan ítélkező tevékenységet folytat, ami már egyfajta közszereplést jelent. Ilyenkor pontosan a függetlenség és a pártatlanság okán fokozott védelem illeti meg. Ez nem jelenti azt, hogy a bírói ítéletek ne lennének kritizálhatók, azonban ennek mindenkor a jogállami keretek között kell maradnia. Amikor a bíró nem ítélkező tevékenysége során, hanem azon túl nyilvánít véleményt, az úgynevezett kivételes közszereplői státuszt keletkeztet. Ez esetben már a kritikának nyilván egy más szintjét kell tűrnie, de, hangsúlyozom, ez a kritika nem sértheti a személyiségi jogot és az emberi méltóságot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.