A reklámtörvény módosítása: Szárnyát vagy combját

  • - legát -
  • 2000. december 14.

Belpol

Ajelenleg hatályban lévő - egyébként 1949 óta az első igazi - magyar reklámtörvényt 1997-ben fogadta el az Országgyűlés több mint egyéves előkészítő munka és a szakmával való egyeztetés után. Az idei módosítást csupán egy dolog, az összehasonlító és megtévesztő reklámokkal kapcsolatos EU-jogharmonizáció indokolta: ez volt az apropója annak, hogy a Gazdasági Minisztériumban a reklámszakma egyetértésével és támogatásával hozzáláttak a munkához. Amikor azonban októberben megszületett a tervezet, az érintettek meglepve tapasztalhatták, hogy a minisztérium illetékesei "sokkal szorgalmasabbak" voltak: nemcsak az összehasonlító és megtévesztő reklámokkal kapcsolatban módosították a törvényt, hanem számos további változtatást is ildomosnak tartottak: olyanokat is, amelyek teljesen ellentmondanak a demokrácia játékszabályainak.
A tervek szerint még az idén a parlament elé kerül is ellehetetlenülhet.Ajelenleg hatályban lévő - egyébként 1949 óta az első igazi - magyar reklámtörvényt 1997-ben fogadta el az Országgyűlés több mint egyéves előkészítő munka és a szakmával való egyeztetés után. Az idei módosítást csupán egy dolog, az összehasonlító és megtévesztő reklámokkal kapcsolatos EU-jogharmonizáció indokolta: ez volt az apropója annak, hogy a Gazdasági Minisztériumban a reklámszakma egyetértésével és támogatásával hozzáláttak a munkához. Amikor azonban októberben megszületett a tervezet, az érintettek meglepve tapasztalhatták, hogy a minisztérium illetékesei "sokkal szorgalmasabbak" voltak: nemcsak az összehasonlító és megtévesztő reklámokkal kapcsolatban módosították a törvényt, hanem számos további változtatást is ildomosnak tartottak: olyanokat is, amelyek teljesen ellentmondanak a demokrácia játékszabályainak.

Mutasd a szlogened!

A módosított törvényjavaslat alapján a hazai reklámozásban élet-halál uraként új jogi személy jelenne meg a színen: a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség. A szövegben ugyanis a következőket olvashatjuk: "Az eljáró szerv a még nyilvánosságra nem hozott reklám közzétételét megtiltja, ha megállapítja, hogy a reklám - közzététele esetén - a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó rendelkezésbe ütközne."

Egri Gábor, a Magyarországi Reklámügynökségek Szövetségének (MaRS) főtitkára szerint mind- ez nem más, mint cenzúra. Úgy látja, hogy a módosítást a Fogyasztóvédemi Főfelügyelőség értelmezheti úgy is, hogy a tervezett reklámokat előzetesen bekéri, a bemutatást kötelezővé teszi. A meg nem jelent reklámok viszont féltett üzleti titkot képeznek, ezekkel kapcsolatban semmiféle információt nem lehet kiadni a piaci versenyre való tekintettel. Márpedig erre kerülne sor, ha a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség előzetesen átvizsgálná a megjelenésre váró terveket, arról nem is beszélve, hogy mindezt hogyan lenne képes "fizikailag" megvalósítani, mekkora apparátust és mennyi időt igényelne. Elvileg még az is megtörténhet, hogy az engedélyeztetési procedúra elhúzódása miatt egy karácsonyi kampány csak januárban kapna zöld jelzést.

Megyer Örs, az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) elnöke azt nehezményezi, hogy számos olyan eleme van a tervezetnek, ami azt feltételezi, hogy nem lehet megbízni az önszabályozásban. Pedig amióta megszületett a reklámtörvény, egyetlen olyan jelentős ügy nem volt - többek között az ÖRT működésének köszönhetően -, ami indokolná ezt a hirtelen szigort. "Olyan dolgok szerepelnek ebben a tervezetben, amelyek teljesen fölöslegesek, nem törvényi szinten, hanem éppen az önszabályozás szintjén kellene hogy működhessenek, pláne, hogy az önszabályozás által rendezett kérdések mindig sokkal kevesebb gondot jelentenek. A Gazdasági Minisztérium, amikor elkészült a törvénytervezet módosításával, megküldte az Önszabályozó Reklám Testületnek is. Arra is lehetőségünk volt, hogy a különféle gazdasági bizottsági üléseken részt vegyünk, a parlamenti képviselőkkel tárgyaljunk, elmondjuk a véleményünket. Ez meg is történt, az összes párt illetékesével tárgyaltunk, és én nem találkoztam senkivel, aki ne értett volna egyet különböző fenntartásainkkal, mint ahogy azzal is egyetértettek, hogy valóban botránymentes a magyar reklámszakma." Megyer Örs a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség jogkörének kiterjesztését illetően azonban nem annyira pesszimista, szerinte sokkal inkább hanyag megfogalmazásról és nem rosszindulatról van szó. Annál is inkább, mert véleménye szerint ez a fajta cenzúra kivitelezhetetlen. "A dolog két alapvető probléma miatt megvalósíthatatlan: előzetesen senki nem hajlandó információt adni, és erre kötelezni sem lehet senkit, másfelől viszont, ha mégis kötelezni lehetne a hirdetőket ilyesmire, akkor ahhoz évente több százezer reklámot kellene megvizsgálnia a felügyelőségnek."

A parlament gazdasági bizottsága december 6-án vitatta meg a törvénymódosítást, és azt javasolta, hogy a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség csak akkor léphessen akcióba, ha az érintettek, tehát az ügynökség, a megbízó vagy a média kezdeményez ilyen vizsgálatot. Jelenleg tehát két javaslat létezik e tekintetben, döntenie pedig az Országgyűlésnek kell.

Kis magyar pornográfia

A törvénytervezet másik sokat vitatott és meglehetősen abszurdnak tűnő elemét - mely szerint "pornográfnak minősül minden olyan reklám, amely szexuális ingerkeltésre alkalmas" - azonban a gazdasági bizottság javaslata is indokoltnak tartja. Egri Gábor szerint értelmezhetetlen az, hogy ki mit tart szexuálisan ingerkeltőnek. Egri szerint "mindezt törvényben szabályozni, majd a hatóság által értelmezni lehetetlen. E módosítások gyakorlatilag ellehetetlenítik egész termékcsoportok világszerte azonos módon - akár adaptáció útján - történő hatékony reklámozását."

Ilyenek például a fehérnemű-hirdetések, amelyeknél gyakorlatilag megkerülhetetlen a szexuális ingerkeltés, bár a leleményesebb ügynökségek kitalálhatnak még olyan megoldásokat, hogy mondjuk egy hóember fenekére húznak tangát vagy két görögdinnyére melltartót. Azoknak viszont, akik mondjuk egy ventilátort vagy egy kisteherautót tartanak szexuálisan izgalmasnak, továbbra sem kell aggódniuk, legfeljebb várni az újabb és újabb kampányokat.

Új csapásirány

A törvénymódosítás a reklám definícióját sem hagyta annyiban. Eddig az szerepelt a törvényben, hogy a reklám olyan tájékoztatás, ami az áru nevének és gyártójának vagy forgalmazójának az ismertetésére szolgál. Most viszont az "és" helyett a "vagy" kötőszó szerepel. Nüansznyi különbség, ám ha figyelembe vesszük, hogy a jogsértő reklám megszüntetését a hatóság elrendelheti, és ha a jogsértést nem tudják megszüntetni, akkor magának a reklám-nak a megszüntetését kezde-ményezheti, már épp elég bonyodalmat okozhat. E szerint ugyanis ha egy újságban megjelenik valamelyik cégről egy hír, akkor az (ad absurdum) reklámnak minősül, és ez már épp elég indok lehet ahhoz, hogy a lapot zúzdába utalják. A hivatalos verzió szerint e módosításra azért volt szükség, mert akadnak olyan hirdetők, amelyek csak a gyártó cég nevét szerepeltetik; de hallani olyan véleményeket, miszerint a dolog hátterében az áll, hogy - mivel direkt módon nincs rá lehetősége - a hatalom így próbálja a sajtó működését ellehetetleníteni.

Erről és a többi kényes pontról megkérdeztük volna a törvény alkotóit is, de a Gazdasági Minisztérium sajtóosztályán közölték, hogy amíg a törvénymódosításról nem születik kormánydöntés (lapzártánkig nem született), addig senki sem nyilatkozhat. Így aztán kénytelenek vagyunk beérni azzal a friss hírrel, hogy a törvénymódosítás legújabb tervezetében már a promóciós nyereményjátékokat is betiltották, ami példa nélküli a nemzetközi gyakorlatban. A tervek szerint a törvénymódosítás 2001. január elsején lép életbe; úgyhogy csak olyan kuponokat gyűjtsünk, amikkel még az idén megnyerhetünk egy kétszemélyes kenyai sítúrát, vagy még december 31-ig plüssmacira, esernyőre, selyemzsinórra válthatók.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.