Nagyon átgondolják, mikor és hogyan tartanak újból lakossági fórumot Sóskúton a terveikről – ezt felelte a hvg.hu kérdésére a szlovén Andrada befektetési csoport szerdai budapesti tájékoztatóján Szakács Géza, a leendő üzemvezető.
Az első fórum ugyanis úgy ért véget, hogy el sem kezdődött, mert a település polgármestere csak helyi lakcímkártyával szerette volna beengedni az érdeklődőket, de a környékbeli településeken élőket is foglalkoztatta a terv, a sajtó és a politikai pártok képviselői mellett. A rendezvény botrányba fulladt.
Szakács Géza a történtekről azt mondta, hogy egy hangos kisebbség okozott botrányt, a fórumra érkezett emberek többsége csöndben, ülve várta, mit akarnak mondani nekik. Sajnálta, hogy nem sikerült megtartani a tájékoztatót. Arról, hogy Tárnokon és Érden is szerveznek fórumot a helyiek, azt mondta, nincs akadálya annak, hogy az Andrada képviselői is ott legyenek, de először a települések polgármestereivel szeretnének tárgyalni.
Most szerdán a sajtónak szerveztek tájékoztatót.
E rendezvény helyszínénél tartott tiltakozó akciót a Momentum:
Az üzemvezető arról számolt be, hogy a hatósági engedélyek megszerzése után kezd dolgozni az akkufeldolgozó, ez az ügyintézés most indult, vagyis februárban még biztosan nem tud működni az üzem.
Azt már lehet tudni, hogy a feldolgozóban mintegy 160 ember fog dolgozni, az Andrada tervei szerint nem vendégmunkások, hanem magyar dolgozók, jelentkezők is vannak.
Részletezte Szakács Géza, milyen technológiát fognak használni Sóskúton. Lítium-ion-akkumulátorokat gyártó üzemek hulladékát dolgozzák fel egy nagy géppel. Állította, hogy káros anyagot nem fognak kibocsátani, a füstöt speciális HEPA-szűrőn engedik át. A végtermék por lesz, amely állítása szerint szintén veszélytelen. A két milliméteres átmérőjű lítium-, kobalt- és mangángranulátumot tartalmazó üveget Peter Tibaut, az Andreada ügyvezetője körbeadta a tájékoztatón.
A port, mint mondták, később, az akkumulátorgyártás során ismét fel lehet használni. A vízigényük minimális lesz. Első körben egy kis kapacitású fémhulladék-feldolgozót indítanak, amely évente 1250 tonna anyagot semlegesít, a második fázisban nő a mennyiség évi 20 ezer tonnára. Mindez minimális kamionforgalommal jár Sóskúton, Tárnokon, Pusztazámoron vagy Érden, a teherautók csak nappal fognak járni, naponta egy, hétvégén sem fognak szállítani.
Tibaut azt hangsúlyozta, hogy a technológiájuk zárt, biztonságos, tiszta, és erről szeretnék meggyőzni a magyarokat is.