Az ellenállás százötvenedik napjának margójára

  • Bárdos Deák Ágnes
  • 2014. szeptember 4.

Belpol

Szabadság téri tüntetőnk összegzi az elmúlt napok és az eddigi időszak eredményeit.

Százötven napja folynak a tiltakozások a Szabadság téren, számos aktivitás összehangolásával valósítva meg a fenntartható ellenállást.

Az egy hónap híján fél éve kezdeményezett tüntetéssorozaton a magát a Facebookon Tiszta emlékezettel a szabadságért, a demokráciáért névvel azonosító szervezői csoport és a kezdetben még „csak” kordonbontó aktivisták összefogásával kivitelezett akciók, majd a közéleti szereplők és művészek fellépésével felturbózott programok mellett megjelentek az Eleven Emlékmű – az én történelmem társadalmi önismereti/traumakezelő csoportjának körei is – párhuzamosan a Menetrend projekttel, amely az OSA Archívum blogjához kapcsolódott.

Miközben „a német megszállási emlékművet” gyáván, az éj leple alatt felállították, s ezzel egy időben a krétakörösök önreflexióra kényszerítő performansza kimozdította a demonstrációt a táblák-beszédek-szavalatok-mozgalmi dalok néhai iskolai ünnepségeket idéző világából, nem várt eredmény született: a szobor hivatalos átadása az ellenállók állhatatossága miatt elmaradt.

Augusztus 1-jét követően viszont kérdésessé vált a folytatás: a Tiszta emlékezettel csoport ugyanis felfüggesztette aktivitását. Ám az akkor már hónapok óta nap mint nap a placcon lévő tüntetők úgy döntöttek, új szervezőkkel és némi arculatváltással folytatják a dögmelegben is.

Fischer vezényel

Fischer vezényel

 

Folytattuk hát a szeszélyes nyárra hangolva, az eszement felhőszakadások, hőmérsékleti csúcsok és mélypontok hullámain szörfölve a tiltakozást – elsősorban a budapesti alternatív zenei szcéna és a kortárs irodalom épp nem nyaraló előadóinak, alkotóinak közreműködésével.

Civil aktivistáink által szervezett és kivitelezett, több nyelven zajló permanens tájékoztató kampányunk mellett egy magánadomány segítségével augusztus 13-án, a Berlint kettéválasztó fal előzményéül szolgáló szögesdrót felhúzásának évfordulóján összehoztuk a 99 luftballon flashmobot, hogy leleplezzük a német–magyar kulturális és politikai kapcsolatokat aláásó szoborállítót.

A Zene Ünnepén Fischer Ádám vezényletével sikerre vitt Örömóda előadásának közös élményét felidézni vágyók szeptember 2-án a karmesterrel – akit immár A Szabadságért, A Demokráciáért szervezői csoport hívott vissza – az élen ismét belevágtak az együtt éneklésbe. A Tavaszi szél vizet áraszt után elénekeltük a Szabadság-kórust a Nabuccóból.

Fischer Ádám pedig remélhetőleg végleg lelohasztotta a Szabadság téri emlékezőhely tárgyait célzó élcelődési kedvet, amikor kihelyezte a vészkorszakban meggyilkolt Rejtő Jenő egyik könyvét, a Láthatatlan légiót a többiek emlékezőkövei mellé. Másodszori, immár nyílt politikai kiállásával, a múlthamisítást elutasító rövidke beszédével pedig talán ő is segíthet lebontani „a művész nem politizál” szomorú mítoszát.

false

 

Fotó: Solt János

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.