Az MTA közleménye szerint a Közoktatási Elnöki Bizottság a teljes tudós testület véleményére, száznál több szakember munkájára támaszkodva értékelte a Nemzeti alaptanterv 2018. augusztus 31-én vitára bocsátott tervezetét, rámutatva annak kérdéses mozzanataira, és felajánlotta segítségét a további munkálatokhoz.
„A tudományos közösség azt tapasztalja, hogy a nyilvánosság kizárásával elvégzett átdolgozás eredményeként 2020. január 31-én egy kormányrendelet olyan Nemzeti alaptantervet léptetett hatályba, amelyet több pedagógusszervezet pedagógiai, tananyag-szervezési és tartalmi szempontból aggodalommal fogadott“ - írták.
Hozzátették, hogy továbbra is készek szakmai segítséget nyújtani a Nat, illetve a kerettantervek kialakításához és a megszülető tankönyvek lektorálásához.
Együttműködési igény esetén az MTA megszervezi a bevezetés tapasztalataival kapcsolatos szakmai eszmecserét, amelynek során - komplex hátterével - segítheti a tanulási területek közötti kapcsolatok erősödését is - írták.
Az új Nat-ot egyoldalú szemlélete, a tanárok túlzott korlátozása és a gyerekek túlterhelése miatt számos kritika érte többek közt a magyartanárok és a történelemtanárok részéről is, több tanár pedig a Facebookon fejezte ki ellenérzését azzal szemben például, hogy Wass Albert művei is kötelező olvasmányok lettek.
Nem tanítok fasiszta írót - a közösségi médiában tiltakoznak a tanárok az új NAT ellen
"Gondolkozz!" - üzenik a tanárok. " A jövő generációi értékorientált, európai magyar értékeket felmutató tananyagra támaszkodva léphetnek ki az életbe, az életkoruknak megfelelő tartalommal rendelkező tantárgyakat pedig a legkorszerűbb módszerekkel tanulhatják" - nyilatkozta Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere az új Nemzeti Alaptantervről. Az új NAT-ról nincsenek azonban jó véleménnyel a magyartanárok és a történelemtanárok sem.