Szentkirályi Alexandra útja a Fidelitastól a főpolgármester-jelöltségig

Az utolsó fiatal

Belpol

Főpolgármester-jelöltsége arra utal, hogy Orbán Viktor sem bízik abban, hogy fideszes jelölt legyőzheti Karácsony Gergelyt. Szentkirályi Alexandra a vere­séggel – vagy a választás előtti visszalépéssel – se vesztene semmit.

 

A Fidesz budapesti választmánya a múlt csütörtöki ülésén egyhangú döntéssel a 36 éves Szentkirályi Alexandra – immár csak volt – kormányszóvivőt javasolta a Fidesz–KDNP főpolgármester-jelöltjének.

Egy általános iskolai osztálytársa visszaemlékezése szerint a tősgyökeres fővárosi Szentkirályi a későbbi osztálytalálkozókon gyakran mesélt arról, hogy már középiskolás korától lelkesedett a Fideszért, és sok közösségi munkát végzett a Fidelitasban. Lelkesedése azóta is kitart, máig a Fidesz közösségi médiás jelenlétének egyik legaktívabb alakja. Sőt van városházi rutinja is, hiszen Tarlós István második, 2014–2019 közötti ciklusában a humán ügyekért felelős főpolgármester-helyettes volt.

A megfelelő háttér tehát ránézésre rendben van, ám egyelőre nincs olyan mérés, amely azt mutatná, hogy Karácsony Gergely jelenlegi főpolgármestert legyőzné bármely kormánypárti jelölt. Emiatt is látják sokan reális lehetőségnek, hogy a Fidesz végül beáll az indulását éppen lapzártánk idején bejelentő Vitézy Dávid mögé (aki azért nem áll annyira távol a NER világától). A korábbi ötletelések során egyébként rövid időre Ferencz Orsolya jelenlegi országgyűlési képviselő és űrkutatási kormánybiztos, illetve Kubatov Gábor pártigazgató, FTC-elnök neve is előkerült. Jellemző, hogy maga Szentkirályi még február 16-án, tehát kevesebb, mint egy hónappal a jelölésének bejelentése előtt is határozottan állította a kormányinfón, hogy nem akar főpolgármester lenni.

Nem mellesleg a Fidesz Budapesten már 2019-ben is bajban volt: Tarlós Istvánnak hónapokig mutogatták kormányközeli kutatócégek olyan felméréseit, amelyek az ő biztos győzelmét mutatták, mire a főpolgármester igent mondott az újbóli indulásra. A 2022-es országgyűlési választások is azt jelezték, hogy Budapest a teljesen becsődölt ellenzéki kampány ellenére sem kér a Fideszből.

Habony Árpád magasra húz

Szentkirályi a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karán tanult – mely intézmény hagyományosan jó keltetője a jelenlegi kormánypártnak –, és már 2006-ban belépett a Fidelitasba, saját bevallása szerint az őszödi beszéd hatására. A friss fide­litasos Szentkirályi 2006-ban Tarlós István „főpolgármesteri kampányában dolgozott (Demszky Gábort csak megszorítani tudta Tarlós, legyőzni nem), a jó kapcsolat abból az időből maradt meg kettejük között. Ennek is köszönhető, hogy Szentkirályi Tarlós 2010-es győzelme után, 23 évesen bekerült a városházi Fidesz-frakcióba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.