Az MSat a médiaversenyben: Műsorváltozás

  • Seres László
  • 1997. július 31.

Belpol

Õsszel, az MTM-SBS és az RTL Klub indulásával könnyen éleződhet az osztályharc köztük és a már létező, kisebb adók között, fokozódhat a küzdelem a reklámbevételek újraelosztásáért. Ezért aztán a kisebbeknek újra kell gondolniuk műsorszerkezetüket és célcsoportjaikat, és nem mindegy, hogy kinek mibe van üzleti vagy politikai beleszólása. Az MSaton természetesen csak a véletlen műve, hogy a parlamenti BIT-es lobbi egyik médiaszakértője májusban igazgatói állást talált az átalakuló kis privát tévénél. Úgyhogy fogalmazzunk másként: egy ember munkát talált. És ez nagy dolog a mai időkben.
Õsszel, az MTM-SBS és az RTL Klub indulásával könnyen éleződhet az osztályharc köztük és a már létező, kisebb adók között, fokozódhat a küzdelem a reklámbevételek újraelosztásáért. Ezért aztán a kisebbeknek újra kell gondolniuk műsorszerkezetüket és célcsoportjaikat, és nem mindegy, hogy kinek mibe van üzleti vagy politikai beleszólása. Az MSaton természetesen csak a véletlen műve, hogy a parlamenti BIT-es lobbi egyik médiaszakértője májusban igazgatói állást talált az átalakuló kis privát tévénél. Úgyhogy fogalmazzunk másként: egy ember munkát talált. És ez nagy dolog a mai időkben.

Vince Béla leginkább magánember. Egyébként meg tanácsad, például a Magyar Szocialista Párt parlamenti frakciójának harmincvalahány fős Ifjúsági és Modernizációs Munkacsoportjának (amely közismerten a BIT-es ifjútörökök nyomulási terepe), ahol úgy tudják, "igen, a Béla szokott itt segíteni, kapcsolatokat szerezni. De hát ilyenből van nálunk huszonöt." Juhász Gábor MSZP-s képviselőt, a munkacsoport vezetőjét, a drogügyi tárcaközi bizottság vezetőjét napokig kerestük, de lapzártánkig nem jelzett vissza, pedig ORTT-közeli informátorunk szerint Vince neki gyárt időnként háttéranyagokat médiatémában. Tény mindenesetre, hogy "a Béla" áprilisban tanácsadó (consultant) lett az MSat tévéadó tulajdonosánál, az HBC Kft.-nél, majd májusban, a cég rt-vé válása során igazgatósági tag lett, egyben megtartva MSZP-s tanácsadói munkáját is. (Tóbiás József BIT-elnöktől megtudtuk: szervezetéhez külön nincs köze, csak a munkacsoporthoz.) Egy ember, két névjegy.

A másfél millió háztartásban fogható, 80 munkatársat foglalkoztató, havi 100 milliós büdzsét fogyasztó, műsorszerkezetét úgy félévente változtató MSat ifjú vezérigazgatójától, Tamássy Zsolttól megtudtuk:

nem félnek

a két pályázati tévégyőztes őszi nyitányától, mivel határozott elképzeléseik vannak: "Új műsorstruktúrát indítunk be, új arculatunk lesz, miközben állandóan elemezzük a műsorok nézettségét. Õsszel 150 milliót ruházunk még be, főleg a stúdiók modernizálására." De a két új erős tévéadóval nem fognak-e elmaradozni a reklámok? "Nem hiszem. A két nyertes más kategóriában tévézik, nyilván sokkal drágábban fogják adni a reklámidőt."

Groszné Matuska Anikó PR-igazgató is határozottan állítja: "Mivel nálunk minden korosztály megtalálja a magának való műsort, nem félünk attól, hogy a hirdetők elfordulnak tőlünk. Minden reklámozó megtalálja itt a saját célközönségét. Azonkívül biztos az anyagi hátterünk." A Világgazdaság információja szerint egyébként az MSaton és a TV 3-on is nőtt a reklámok mennyisége: áprilisban az előbbin 2114, az utóbbin 2444 percnyi hirdetés ment, ami nem rossz arány a Magyar Televízió 2362 percéhez képest. Tegyük hozzá: nem nehéz relatíve olcsó reklámot ígérni, ha a legtöbb fővárosi néző szinte ingyért foghatja az MSatot a kábel nélküli AM Micrón. Vince Béla igazgatósági tag sem tart reklámelvonástól, és bár elismeri, hogy az adó "érzékenyen függ" a reklámbevételektől, inkább "agyelszívástól" fél, de szerencsére "a csapat hű".

Az adó létszáma egyébként alapvetően nem változik majd - tudtuk meg. Bemondók azért továbbra sem lesznek, esetleg majd októberben felvesznek néhány új arcot, ha beindulnak az élő show-műsorok. Legnézettebb műsoruk jelenleg a teljesen komputerizált Music Box nevű telefonos interaktív klipmix, a Benny Hill és a Muppet show - ezeket a nép vidámnak tartja. "Évente olyan 500 filmet adunk, ebből olyan 3-400-zal elégedett vagyok" - válaszol néhány olcsón vett film és néhány súlyos sorozat színvonalát érintő kritikánkra Tamássy Zsolt. "Különben is: egy 24 órás adó nem adhat állandóan top filmeket." Az új arculatról a vezérigazgató elmondta: "A fiatalok adója maradunk alapvetően, 50 százalékban továbbra is zenét adunk, de nyitni szeretnénk más generációk felé is."

Vince Béla

igazgatósági tag azonban nemigen gondolkodik generációs szórásban, őneki tele van a víziója: a fiatalok tévéadóját szeretné megteremteni, lehetőleg már szeptembertől. Az, hogy ő itt consultant, az MSZP-ben pedig szakértő, az két külön dolog, semmi összefüggés - szögezi le határozottan. A koncepció már megvan. A kis adók csak akkor maradnak életképesek a médiaversenyben, ha szakosodnak, különben is, ezek nem biztos, hogy tudják, mi kell idehaza. "Magyar konyhába magyar szakács kell" - állítja a 100 százalékig amerikai tulajdonban lévő tévéadó elnöki consultantja. Kell egy adó a magyar ifjúságnak, ahol sok zene és szórakozás mellett az ifjúságot különösen érintő problémákról lesz szó, az ő nyelvükön, az ő stílusukban.

Itt van például rögtön a környezetvédelem vagy a drogtéma. Szó nincs persze szájbarágásról, de a cél "eltolni a fiatalokat drogellenes irányba. Ehhez kell egy elkötelezettség", olyan, amilyen Vince Béla igazgatósági tagnak van. (Vagy Juhász Gábor munkacsoport-vezetőnek.) "Hiteles arcok kellenek a pop, a rock világából, akik meggyőzik a gyerekeket, hogy káros a drog." Vagy itt van a lakáshelyzet mint legégetőbb probléma. "Szóljon egy műsor átlag-fiatalok lakásproblémáiról." Hogy hogyan? Kötnek egy szerződést egy lakástakarékpénztárral, mondjuk a legnagyobbal, mert az az egyetlen magyar, ahonnan kivesznek egy fiatal osztályvezetőt, leveszik a zakóját, beültetik a stúdióba, és pontról pontra elmondatják vele, mit kell tennie az MSat-néző fiatalnak, hogy lakáshoz (illetve így: a bankhoz) jusson. (A vezető lakástakarékpénztár sajtó- és marketingfőnöke még nem hallott ilyen sajátos szponzorálási tervről. Annyit azért elárult: "Mint ötlet ez sokakban felmerült.")

Vince Béla a fiatalok munkanélküliségén is segítene a tévén át. "Megkeressük a munkaügyi központokat, és átképzésről, munkaalkalmakról beszélünk velük a műsorban", hogy a gyerekek frissiben megtudják, hol van éppen felvétel. Napi politika nem lesz a műsorban, még azt a szerencsétlen egy szem Címlapsztorit is megszüntetik a legutóbbi NATO-műsor után, lesznek viszont műsorok "társadalmi attitűddel". És lesz tanügyi műsor, és lesz aktuális hírszerkesztőség, amit "maguk a fiatalok" állítanak elő. (Csak imádkozni lehet, hogy ne azok, akik a Nap TV Riporter kerestetik vetélkedőjén égnek nap mint nap.) Vince Béla bízik magában és az adóban. Együtt sikerülni fog.

Az A3 televízió

egy éve keresztelte át magát MSattá, amikor kiderült, hogy műholdon foglalt a név, másrészt túl sok olyan visszajelzés jött, hogy az emberek keverik a TV 3-mal. Az A3 működése már a kezdetektől sem volt, hogy úgy mondjuk, zökkenőmentes. Molnár Balázs minisztériumi frekvenciaosztó 1993-ban három társaságnak adta ki az AM Micro frekvenciaengedélyt: a Vidok Kft.-nek, a DNTV-nek és a Nap TV-nek. Az első két cég úgy döntött, összeáll, és A3 néven közös adót hoz létre, beengedve a Gyárfás Tamás-féle Nap TV-t este öt és fél nyolc között. Az A3 adását bíróság előtt támadta meg a TV 3, ezt a bíróság elutasította, 1994-ben pedig Peter E. Klenner német üzletember amerikai cége, az HBC Kft. 90, illetve 80 százalékban megvette a Vidokot és a DNTV-t.

Az MSat tavaly októberben kezdett el műholdas csatornaként működni, mégpedig külföldi adóként, és igen komplikáltan. A műsort székházukból zárt láncon, digitálisan küldték fel az Orion űrhajóra, bocsánat, műholdra, amely szépen, felbontatlanul visszalőtte a küldeményt az Amszterdam melletti Hilversumba, ahonnan minden vízum nélkül felrepült az Astra műholdra, hogy e rövidke kitérő után bejöjjön a nagyszobánkba. (Azaz előbb a kábelcég úgynevezett díjboxába, ahol dekódolták a digitális jeleket. Amíg ezt megértettem, az eltartott.) Az Antenna Hungáriától nem túl távoli forrásunk szerint a dolog kezdetben "nem volt minden szempontból rendben", de aztán megjött az engedély műholdas sugárzásra is. Végül az ORTT most májusban hivatalosan is jóváhagyta, hogy az MSat július 11-től Budapestről, az Antenna Hungária műholdas csomagjának részeként adjon (egyébként az idegenszerű Amos nevű izraeli műholdra).

Megkérdeztük az MSat PR-igazgatóját, hogy például a közelgő választási kampányra is tekintettel nem tapasztalnak-e egyfajta nyomulást a pártok részéről. Groszné Matuska Anikó azonban határozottan közölte: "Mi független televízió vagyunk, és ezt a függetlenségünket meg is fogjuk tartani." Akkor jó.

Seres László

(közreműködött: Gergácz József)

Az adóvevő

A Peter E. Klenner távközlési és kommunikációs befektető által 1994 novemberében 50 millió forinttal alapított HBC (Hungarian Broadcasting Befektető Kft.) egyszemélyes kft, New York-i címmel. 1995 márciusában az alaptőke immár 165,56 millió forint, ekkor már a cégnek van budapesti székhelye. 1995 decemberében az HBC részvényei megjelennek a New York-i tőzsdén, talán ennek is köszönhető, hogy 1996 februárjában bővül a cég bejegyzett tevékenységi köre "egyéb pénzügyi tevékenységgel" és "üzletviteli tanácsadással". A cég tőkéje azonban ekkor érdekes módon visszaesik 50 millió forintra. 1997 májusában alakul át a kft HBC Rt.-vé, amely továbbra is egyszemélyes, igaz, most már részvénytársaság, 25 millió forinttal és húszféle tevékenységi körrel. Az igazgatóságban Peter Klenneren és Tamássy Zsolton kívül ott van Vince Béla és Neményi Ádám is - az az ember, aki évekig háborúzott a cég ellen, mivel valami jogi kavar miatt Klenner nem az ő cégétől vette meg a Vidokot, így anno kimaradt az A3-buliból.

Figyelmébe ajánljuk