Az SZDSZ a választások után - Siker után, másnap

  • Miklósi Gábor
  • 2006. május 4.

Belpol

Az idei választásokon sikeres liberális párt kormányzati pozícióban a demokratikus, jogállami normák védelmében maximum elégségesre teljesített, és a társadalmi szolidaritás ügyében sem sikerült maradandót alkotnia. Ma már szinte teljesen a versenyképesség fokozására és az állam szerepének csökkentésére fokuszál, miközben egyáltalán nem biztos, hogy a kormányban tényleges lehetőséget kap e programpontok megvalósítására.
Az idei választásokon sikeres liberális párt kormányzati pozícióban a demokratikus, jogállami normák védelmében maximum elégségesre teljesített, és a társadalmi szolidaritás ügyében sem sikerült maradandót alkotnia. Ma már szinte teljesen a versenyképesség fokozására és az állam szerepének csökkentésére fokuszál, miközben egyáltalán nem biztos, hogy a kormányban tényleges lehetőséget kap e programpontok megvalósítására.

Az SZDSZ legfontosabb tartalmi kampányígéretei a közigazgatási és államháztartási reformmal kapcsolatos programpontok voltak, közülük is elsősorban a kisebb és olcsóbb államot eredményező közigazgatási átalakítás, az egységes adókulcs és a több-biztosítós versenymodellen alapuló egészségügyi reform. Nehéz viszont következetes elvi álláspontnak tekinteni a fiskális szempontú racionalitást, az elosztórendszerek reformját, a jobb szolgáltatásokat nyújtó, olcsóbb államot, ha azok hangoztatását az SZDSZ

mindig csak

a választási kampányban tartja fontosnak. Az elmúlt négy évben a nyilvánosság fórumai ugyanis nem attól voltak hangosak, hogy a pártvezetés a Medgyessy-, majd a Gyurcsány-kormány pénzosztogatása és bürokráciaduzzasztása ellen tiltakozott.

Ráadásul az SZDSZ mára mintha megszűnt volna a jogállami normák következetes őrének lenni. Miután négy évig elszántan küzdött az Orbán-kormány antidemokratikus, az ellenzék parlamenti ellenőrző szerepét ellehetetlenítő normaszegő húzásai ellen, kormányzati pozícióba kerülve nem sokat tett e normák, köztük is elsősorban az ellenzéki jogosítványok szabad gyakorlásának újbóli megerősítése érdekében. Igaz, az SZDSZ állíttatta vissza a ciklus elején a hetenkénti ülésezést, de ugyanez a párt asszisztált később az utóbb alkotmányellenesnek bizonyuló salátatörvények beterjesztéséhez, az államfő által visszaküldött egészségügyi törvény azonnali újbóli elfogadásához, az ellenzék kezdeményezte rendkívüli ülésnap ellehetetlenítéséhez vagy épp a köztévé kuratóriumában az antidemokratikus helyzet rögzüléséhez. A Narancs kérdésére Pető Iván, az SZDSZ ügyvivője egyrészt elismerte, hogy eddig e normákat a szükségesnél minden kormány lazábban kezelte, ugyanakkor azokat szerinte nem fenyegette valós veszély. A salátatörvények problémáját "jogi esztétizálásnak, fikciónak" nevezte, az ellenzéki vitanap meghiúsítását pedig jogosnak, miután az szerinte "pusztán píárakció" volt, és elutasította a kormánypártok felelősségét a Fidesz-delegáltak nélkül felálló tévékuratórium ügyében is. Pető Iván szerint azért is nehéz a pártnak normakövető politikai gyakorlatot folytatni, mert a demokratikus normák maguk is flexibilisek, amit például a Legfelső Bíróság és az Országos Választási Bizottság egymásnak ellentmondó jogértelmezései is jeleznek.

Az esélyegyenlőség,

a társadalmi szolidaritás ügye a múltban az SZDSZ politikai arculatának egyik hagyományos, lényegi komponense volt. Igaz, a klasszikus liberális társadalompolitikai szemlélettől az ilyesmi idegen, az SZDSZ mégis jól tette, hogy nem vágta el e gyökereit, nem mondott le ez irányú célkitűzéseiről. Ráadásul az elmúlt négy évben a hátrányos helyzetűek integrációjára irányuló állami program jószerével csak a Magyar Bálint vezette Oktatási Minisztériumban zajlott. Csakhogy Magyar a személye körüli botrányok (házügy, "Mucuska"-affér) miatt szinte bizonyosan nem maradhat miniszter, és így az SZDSZ programjában a Magyarhoz kötődő oktatási reform folytatásának kérdése, úgy tűnik, másodlagossá vált. Ezért aztán nem lenne túlságosan meglepő, ha a következő ciklusban a párthoz nem fűződne fontosabb esélyegyenlőségi kormányzati program.

Az SZDSZ hivatalos célkitűzései közül a kiemelt fontosságúak most egyértelműen a költségvetés és a közigazgatás rendbetételére irányulnak, ám nem lehet nem észrevenni, hogy a második fordulót követően lazulni kezdett a pártvezetés korábban oly következetesnek tűnő álláspontja. Miközben a kampányban és a négypárti tévévitában Kuncze Gábor pártelnök leszögezte, hogy (például) az SZDSZ által elképzelt egészségügyi reform megvalósulása nélkül a párt nem fog koalícióra lépni a szocialistákkal, később a koalíciós tárgyalásokat érintő faggatózások elől kitérve már csak a "fontos kérdések" hajlíthatatlan képviseletéről beszélt. Miközben a Narancs kérdésére többen, köztük Kóka János is cáfolták, hogy a tárgyalások gördülékenyebbé tétele érdekében puhult volna az SZDSZ álláspontja, Pető Iván szerint illúzió a következetes liberális program képviselete a kormányban, és a koalíció megkötéséhez megfelelő rugalmasságra van szükség, ezért érthetők a fogalmazásbeli különbségek.

A javában zajló koalíciós tárgyalások miatt egyelőre nem tudható, hogy az említett rugalmasság milyen mértékű, illetve hogy a programban melyek azok az elemek, amelyekből az SZDSZ delegációja semmi esetre sem óhajt engedni. A párt prominenseivel folytatott beszélgetésekből azonban leszűrhető volt, hogy több párhuzamos elképzelés is van az elkövetkező évekre nézve. A pártban meghatározó szerepre aspiráló Kóka János például a Narancsnak kijelentette: ha a szociálpolitikában az elkövetkező években nem a rászorultság lesz a meghatározó, illetve ha félresiklik a szükséges reformok következetes véghezvitele, akkor feláll, és nem vesz részt tovább a kormány munkájában. E szükséges reformok konkrét mibenlétéről a tárgyalások miatt nem beszélt, de érzékeltette, hogy egységes kormányprogram van születőben. Az SZDSZ eszerint garanciákat kér és kap arra, hogy a reformszellem és a költségvetési szigor még azokban a minisztériumokban is jellemző lesz, amelyeket az MSZP irányít majd - s minderre Gyurcsány Ferenc személye lesz a garancia.

A párt vezetéséből és a frakcióból a kompromisszumképtelenségére való hivatkozással kiszorított Bauer Tamás szerint az SZDSZ-nek a pénzügyi, az igazságügyi és az egészségügyi tárcákhoz kellene ragaszkodni, épp az államháztartási reform, a demokratikus normák védelme, a közügyek, köztük a pártfinanszírozás rendbetétele, illetve az egészségügy átalakítása érdekében: szerinte most egyedül ezek garantálhatnák a markáns liberális politizálás kereteit, igaz, minderre vajmi kevés esélyt lát. Hasonlóan vélekedett lapunknak Fodor Gábor is, aki a jogállam védelme érdekében az igazságügyi tárca mellett/helyett a házelnöki poszt megszerzését is megfontolandónak tartja. Fodor szerint a pártnak emellett jelentős lehetőségei vannak a zöldügyek képviseletében is, és Gusztos Péter is úgy látja, hogy a környezetvédelmi szempontok erősítésével jelentősen bővíthető a párt támogatóinak tábora. Bauer szerint azonban a zöldek célkitűzései szükségképpen mindig az állam újraelosztó, piackorlátozó szerepét erősítik, ezért semmi keresnivalójuk egy liberális párt programjában.

Demszky Gábor a Narancsnak nyilatkozva a kisebb állam, az egykulcsos adózás bevezetése és az egészségügyi reform fontossága mellett érthető okból a bő egy héttel a választás előtt a főváros vezetése és a kormány által kötött "Budapest-szerződés" betartását is hangsúlyozta. A főváros ugyanis "hozta" a pártot a parlamentbe juttató 12,5 százaléknyi területi listás szavazatot, ám ez a támogatottság Demszky szerint könnyen elolvadhat, ha a budapestieknek beígért infrastrukturális és közigazgatási fejlesztések elmaradnak. "Már csak az ősz miatt is ki kell tartani mellette" - utalt a várható, de feltehetően népszerűtlen költségvetési stabilizációs intézkedések fényében arra, hogy ha a kormány most eláll a Budapesttel kötött megállapodástól, az jelentősen rontaná a koalíció fővárosi esélyeit az októberi önkormányzati választásokon.

"A legmozdulatlanabb párt ma az SZDSZ: fásult és fáradt" - foglalta össze a Narancsnak Fodor Gábor véleményét a pártjáról. Miközben az MSZP-ben a dinamikus kormányfő megjelenésével a rendszerváltás (sőt, talán a 60-as évek) óta a legjelentősebb személyi változások zajlanak, az épp mozdulatlanná dermedni látszó Fideszben a felszín alatt a jövőben akár az egész jobboldalt átstrukturáló mozgások vannak, az SZDSZ-nél

nem sok minden utal

változásra. A liberális párt fősodrát jó ideje a Kuncze Gábor - Horn Gábor - Pető Iván - Magyar Bálint négyes jelenti, és nemcsak azért, mert a párton belüli ellenzék (Fodor Gábor, Ungár Klára, Gusztos Péter, Béki Gabriella, Csőzik László stb.) nem egységes, hanem mert Kunczén kívül nincs még egy olyan integratív személyiség a szabaddemokraták közt, aki a pártot kifelé összeszedett politikai képződményként tudná megjeleníteni.

Ezért is keltett a párton belül és a liberális szavazók körében riadalmat Kuncze fáradtsága és tőle szokatlan, halvány szereplése a négypárti vitán. Miközben beszélgetőtársaink közül többen is tudni vélik, hogy Kuncze szíve szerint átadná a stafétát, mások ezt cáfolják. Pető Iván szerint érthető, hogy a kampány végére Kuncze elfáradt, továbbá neki is lehetnek gyengébb pillanatai, és azt sem tartja tragédiának, hogy a második forduló éjszakáján Gyurcsány Ferencet nagyobb ováció fogadta az SZDSZ sátrában, mint Kunczéékat. Ugyanakkor épp az egységét tartja a párt egyik fontos erényének. "Szerencse, hogy nem megosztott az SZDSZ - értékelt lapunk kérdésére Demszky Gábor is. - Nálunk van a legnagyobb rend és egység." A főpolgármester nem látja fáradtnak Kunczét, bár elismerte, hogy a kampány nagyon megterhelő lehetett a pártelnök számára. Szerinte Kuncze a vitán is jól szerepelt, folyamatosan tisztességesen helytállt: "Aki a pártban nem ezt mondja, az saját magát kívánja előtérbe tolni."

Ha van változás az SZDSZ-ben, az elsősorban Kóka Jánoshoz kötődik. Kókát egy ideje Kuncze lehetséges utódaként emlegetik. Kóka kapcsolata a miniszterelnökkel problémamentes, és a párt vezetésével, köztük az erős háttérember Horn Gáborral is jól együtt tud működni, továbbá a kampány során is az elvárható energiával vetette be magát a küzdelembe, ám az SZDSZ értelmiségi holdudvara és vidéki szavazói idegenkednek tőle. Ebben yuppie-s allűrjei, egy-egy szerencsétlen nyilatkozata és itt-ott megnyilvánuló szociális érzéketlensége feltehetőleg éppúgy szerepet játszott, mint az a Narancsnak is kifejtett véleménye, miszerint az SZDSZ-nek nyitnia kellene a nemzeti liberális szavazók felé, és hosszú távon mindkét irányban koalícióképessé kellene válnia.

"Nagy a különbség Gyurcsány Ferenc és a pártja között, mindenki látja, hogy mekkora" - utalt Demszky Gábor is arra, hogy a kormányfő szociáldemokrata programjának liberális elemei nem szűkítik, hanem a párt következetes politizálása esetén éppen hogy tágítják az SZDSZ cselekvési terét. Hasonlóan vélekedett a többi SZDSZ-es forrásunk is: szerintük Gyurcsány Ferenc az SZDSZ-től érezhetően balra áll, és társadalompolitikájában jóval több az etatista elem, mint a liberálisokéban. Megoszlottak viszont a vélemények az MDF parlamentbe jutásának jelentőségéről: míg van (például Gusztos), aki úgy véli, hogy az MDF ellenzékből kemény liberális kritikusa lesz a szabaddemokratáknak, a legtöbben az MDF új arculatát csak a párt píárjáért felelős Political Capital vegykonyhájában kifőzött múlékony arcpakolásnak tartják.

Miközben SZDSZ-es rendezvényen nagyon régen nem lehetett annyi lelkes fiatalt látni, mint a két forduló éjszakáján, a párt vezetőinek el kellene gondolkodniuk azon, hogy a szabaddemokraták mitől fognak hosszabb távon is vonzó alternatívát jelenteni a mai tizen-huszonévesek számára. Paradox módon az SZDSZ mostani választási sikerében a legfontosabb szerepet Orbán Viktor játszotta, és az általa megtestesített avítt, antiliberális törekvések. Ha azonban e diabolikus figura eltűnik a közéletből, vagy ami valószínűbb, újonnan felvett misztikus-ezoterikus mezében a partvonal közelébe focizza magát, az SZDSZ-nek is új ellenségkép, annak sajnálatos hiányában pedig esetleg új, mozgósító erejű program után kell néznie.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.