Az ingatlanár-robbanás következményei

Csúcshatás

Belpol

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

Hetvenmillió forint nagyon sok pénz – és semmi sem érzékelteti jobban a fővárosi ingatlanpiac drámai alakulását, mint az, hogy mire volt elég ez az összeg az év elején és mire elég most.

Amikor minden azzal volt tele, hogy felrobbant az ingatlanpiac, hogy éves szinten 20–30 százalékos áremelkedés sem elképzelhetetlen, belekezdtem egy tesztbe. A legnagyobb ingatlanos platformon (ingatlan.com) beállítottam egy fix keresést: egy család lakást keres Budapesten 70 millióért. A paramétereket lehetne szűkíteni és bővíteni, a trend azonban biztosan nem változik.

Ilyen kéne

Legalább 60 négyzetméteres lakást kerestem, hiszen kell egy élhető méretű nappali és legalább egy-egy háló a szülőknek és a gyerek(ek)nek. Nem szeretnének sokat utazni, ezért szívesen laknának a jó közlekedésű belső kerületekben Pesten vagy Budán. Önkényesen választottam, így Budán az I., a II., a III., a XI. és a XII. kerület került a keresőbe, Pesten pedig az V–IX. és a XIII. Újpest és Zugló kimaradt, de ennek a végeredménynél érdemi jelentősége nincs, a 23-ból 11 kerület szerepelt a szűrőben.

Első nekifutásra január 20-án – az ismétlődéseket kiszűrve – összesen 270 lakás közül lehetett választani. A legolcsóbb ajánlat 44,9 millió forint volt – ennél volt olcsóbb is, de ott vagy örökbérletet vagy 1/1-nél kisebb tulajdoni hányadot lehetett volna vásárolni, én viszont ezeket kizártam.

A találatok száma hétről hétre csökkent. Február elejére 211 lett, két héttel később 175, majd újabb két héttel később, március elején elérte a mélypontot, akkor mindössze 148 lakás közül lehetett választani. Vagyis január közepéhez képest hat hét alatt 45 százalékkal esett az elérhető lakások száma. A megmaradt 148 lakás jó része januárban is fent volt az oldalon, újak tehát elvétve érkeztek. Ez nem azt jelenti, hogy az emberek nem akarják eladni a közepes méretű lakásaikat, hanem azt, hogy nem nagyon adnák azt 70 millió forint alatt. A szóban forgó oldal a kínálati árat mutatja, a valós vételár ennél valamivel kisebb az alkuk miatt, de akkor is az a helyzet, hogy ma Budapest belső részein 70 millió forint alatt egyre nehezebb egy család számára is élhető méretű lakást találni.

Ami van, az pedig meglehetős kompromisszumokra kényszeríti a vásárlókat. A legolcsóbb lakás ugyanaz hetek óta, egy 47,99 millió forintos ajánlat a VIII. kerületben, 60 millió forint alatt pedig csupán 16 ajánlat lelhető fel nem jó környéken és/vagy nem jó állapotban. Amivel tehát számolni lehet, az inkább alsó hangon 60 millió forintos vétel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.