Bedöntheti a koronavírus a magyar fegyverkezést

Belpol

A koronavírus bedöntheti a honvédelmi fejlesztéseket. A kormány kiemelten kezelte a fegyverkezési beruházásokat az elmúlt években, amit az is mutat, hogy Orbán Viktor begyűrte maga alá ezt a területet is.

A múlt év legfigyelemreméltóbb honvédelmi beruházása az a 44 Leopard 2A4 típusú harckocsi volt, amelyek összeszerelését az elmúlt hetekben kezdték el Németországban. Márciusig úgy tűnt, hogy 2020 is tartogat hasonló izgalmakat: a Népszava írta meg, hogy ugyancsak a németektől érkezhetnek kerekes, illetve lánctalpas csapatszállítók, ismertebb nevükön Boxerek és Pumák.

Honvédelmi forrásainktól lapunk úgy tudja, hogy a harci eszközök azokhoz a nehéz-, valamint közepes dandárhoz kellenének, amelynek a felállítását a magyar kormány megígérte a NATO-nak. Már csak azért sem lenne meglepő az újabb német üzlet, mert az ottani sajtó decemberi értesülése szerint 2019-ben – 585 milliárd forintnyi összeggel – Magyarország vásárolta a legtöbb fegyvert Németországtól (lásd: Van az a pénz, Magyar Narancs, 2020. február 6.).

A Zrínyi 2026 haderő-fejlesztési program alapvetően a német technológiákra épül, nem mellesleg a német beruházásokban mindig benne van az áttelepülés, vagyis az itthoni gyártás lehetősége. Azért is logikus a Boxerek és a Pumák megvétele, mert azokat a Leopardok mellé fejlesztették. „A beruházások kijelölik, hogy milyen országokkal leszünk kompatibilisek. Én már korábban is lelkes voltam” – mondja egyik forrásunk, aki üdvözli a németekkel létesített védelmi viszonyt.

Ez egyúttal azt is jelenti, hogy más partnerségeknek hátat fordítunk; kerekes csapatszállítót hasonló színvonalon gyártanak az olaszok, osztrákok és a finnek is. És azt is jelentheti, hogy a török üzlet is meghiúsul, pedig sokáig tényként kezelte a sajtó, hogy Ejder Yalcin 4×4-eseket vásárolunk, a páncélozott járművet be is mutatták tavaly májusban Budaörsön a magyar honvédelem napján. A honvédelem az elmúlt öt évihez hasonló fejlesztést évtizedek óta nem látott: a Zrínyi 2026 keretén belül 3500 milliárd forintot szán a kormány fejlesztésekre – a koronavírus-járvány azonban mindezt felülírhatja.

Puma harckocsi

Puma harckocsi

Wikipédia

Központosítás

Tavaly novemberben létrehozták az állami tulajdonú MNV Üzletviteli és Tanácsadó Zrt.-t, amely papíron vállalkozások számára ad tanácsot a költségek csökkentésében, a társasági stratégiában, valamint az üzleti folyamat áttervezésében. Hogy ennek mi köze a fegyverkezéshez? A társaságot decemberben átnevezték Védelmi Beszerzési Ügynökség Zrt.-vé (VBÜ), és felpumpálták 800 millió forinttal (ebből 50 millió a cég jegyzett tőkéjét erősíti, 750 millió forint pedig a tőketartalékba került), az addigi munkatársakat pedig lecserélték.

A VBÜ megalakulásáról januárban juttatott el közleményt az MTI-nek Maróth Gáspár, a nemzeti védelmi ipari és védelmi célú fejlesztésekért, valamint a haderő-modernizáció koordinálásáért felelős kormánybiztos titkársága: eszerint az ügynökség tervezettebbé, rendszerezettebbé, szakszerűbbé és átláthatóbbá teszi a kormány által irányított állami szervezetek védelmi és biztonsági beszerzéseit.

A tulajdonosi jogokat pedig Maróth Gáspár – az Orbán Viktor miniszterelnökkel remek viszonyt ápoló Maróth Miklós, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) elnökének orvos végzettségű fia – gyakorolja. Ő korábban már bekerült a hírekbe akkor, amikor mint a HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. (HM EI) vezető tisztségviselője kormánygépekként fungáló repülőket szerzett be formálisan a hadsereg számára, ám azokat többnyire a kormányfő és Szijjártó Péter külügyminiszter használja.De miért van szükség különálló beszerzési apparátusra, és miért kellett egy másik céget elföldelni ezért?

Beszerzési ügynökségben gondolkodni 2015-ig nem volt értelme, ugyanis nem voltak ilyen volumenű beruházások. Egyik forrásunk szerint könnyen lehet, hogy miután letárgyalták az üzleteket, hirtelen szükség lett egy olyan szervezetre, amely felel a lebonyolításért, tehát a számlák begyűjtéséért, a teljesítés ellenőrzéséért.

Ez megmagyarázhatja, hogy gyakorlatilag miért szüntettek meg egy frissen alapított állami tanácsadó céget: új társaság gründolása hosszabb időt vett volna igénybe, egyszerűbb volt átalakítani egy meglévő, de a gyakorlati működést el sem kezdő vállalkozást. A honvédelmi forrásainkkal folytatott háttérbeszélgetéseinkből ugyanakkor arra lehet következtetni, hogy a hivatalos kommunikációval ellentétben nem a transzparencia erősítése volt a cél, hanem a döntéshozatal meggyorsítása.

A Honvédelmi Minisztérium (HM) bürokratikus szervezet, különböző érdekcsoportokkal, egy különálló ügynökségnek pedig nem kell annyit egyeztetnie a beszerzések előtt, mint korábban. Ráadásul a vásárlásokba a pénzügyminiszternek és a jegybankelnöknek is van általában beleszólása, hiszen gazdasági-financiális szempontokat is figyelembe kell venni. Továbbá az elmúlt évek gyakorlata azt mutatja, hogy a politikailag érzékeny területeket – és a fegyverkezés annak mondható – közvetlenül a miniszterelnök alá csatornázzák be, nem hagyják a döntést a területért felelős miniszterre.

A VBÜ minderre alkalmas; egyik forrásunk arra emlékeztetett, hogy például a szuperkórház-beruházáshoz Kásler Miklósnak, az emberi erőforrások miniszterének ugyanúgy csekély köze van, ahogyan Benkő Tibor honvédelmi miniszternek a harci járművek megvételéhez. „A NER mindig is erről szólt. Ettől még működhet hatékonyan a beszerzési ügynökség” – mondja egy forrásunk, aki foglalkozott honvédelmi beruházásokkal korábban. Szerinte legitim megoldás, hogy a nagy volumenű honvédelmi fejlesztéseknél központosított legyen a rendszer, és ne minisztériumi szempontok érvényesüljenek. „Más országokban is van, hogy ilyen módon zajlik a fegyverbeszerzés” – teszi hozzá.

Budapest, 2019. november 18.

Budapest, 2019. november 18.

Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

A sok egybehangzó vélemény ellenére sem kifogástalan e gyakorlat. A közigazgatáson belül mindig is volt beszerzési apparátus (lásd: HM Beszerzési Hivatal), és aggályos, hogy a szakminiszternek minimális lehetősége van – vagy annyi sincs – felülvizsgálni a haderőfejlesztéseket. „Megnézném, hogy mi lenne az Egyesült Államokban, ha a Pentagonból kivennék a beszerzést. Ott nem lehet ilyet csinálni” – mondja egy másik, szkeptikusabb álláspontot képviselő informátorunk, aki korábban a HM berkein belül szolgált beruházási területen.

Az ő idejében a megrendelőnek, a beszerzőnek és a minőségi ellenőrnek nem lehetett közös főnöke (maximum a miniszter), így biztosították a fejlesztések több szempontú ellenőrzését. A legtöbb országban a fegyverkezési igazgató a védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkár – Magyarországon ilyen pozíció nincs is, a területet egyedül Maróth felügyeli (ugyanakkor értesüléseink szerint a kormánybiztos stábjában komoly szakemberek dolgoznak).

Az sem mellékes, hogy a NATO kötelezően előírja a civil kontrollt a beruházások (és a minisztérium működése) fölött – értesüléseink szerint azonban az Országgyűlés honvédelmi bizottsága tagjai számára leginkább a külföldi sajtó áll rendelkezésére, ha tájékozódni szeretnének.

Több informátorunk szerint is azért a HM-nek és a Magyar Honvédség Parancsnokságának valamennyi rálátása kell, hogy legyen a beszerzésekre, elvégre mégis csak ők tudják a legjobban, milyen fejlesztéseket igényel a honvédség.

Betehet a járvány

Akármilyen céllal jött is létre a VBÜ, az elmúlt évben egyértelműen tapasztalható volt, hogy a HM háttérbe szorul: például tavaly ősszel a tárca tudta nélkül vett meg a magyar állam egy aknavetőket előállító osztrák gyárat (lásd: Hej, te puska!, Magyar Narancs, 2019. november 28.). De forrásaink ennek jeleként értelmezik azt is, hogy a minisztériumban megjelentek Rogán Antal, a miniszterelnök kabinetfőnökének katonai tapasztalattal nem rendelkező emberei (lásd: Fegyverbe!, Magyar Narancs, 2019. október 10.).

Mások szerint a kormányzati lépéseket az indokolja, hogy a HM-mel szemben több kifogás is van. Egyik forrásunk szerint például a Pénzügyminisztériumban arra panaszkodtak, hogy míg a végrehajtó tárcák közül a Belügyminisztériumban dolgozó hivatalnokok „átlátják a dolgokat”, addig a HM-nél beosztott kollégákról ez nem mondható el.

De minden ilyesfajta fennforgást zárójelbe tehet a koronavírus-járvány, mivel az emiatti gazdasági visszaesés feltehetőleg a fegyvervásárlásokban is meg fog mutatkozni: egyik forrásunk szerint vannak olyan országok, ahol már leálltak a haderőfejlesztések, továbbá a korábbi krízishelyzetekben (például a 2008–2009-es pénzügyi válság idején) is rendre a honvédelmen spóroltak az államok.

Ha pedig a fertőzés Németországban is komoly károkat okoz, akkor az megrengetné a magyar gazdaságot is, ami a már megkötött fegyverüzletekre is hatással lenne. Egyik forrásunk arra hívta föl lapunk figyelmét, hogy előbb-utóbb a NATO-nak is reagálnia kell a járvány miatti helyzetre, hiszen a tagállamok többsége valószínűleg nem fogja vállalni, hogy 2024-ig az éves GDP 2 százalékát honvédelmi fejlesztésekre fordítsa.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.