Az üzemanyag-árplafon hatásai

Félig teli tankkal

Belpol

Az Orbán-kormány antiinflációs csodafegyvereként bevezetett üzemanyagárstop a piaci szereplők egyikét sem hagyta érintetlenül. A kiskereskedőknek nyilvánvaló veszteséget okoz, a nagykereskedők megosztottak, de hosszabb távon még a fogyasztók számára sem egyértelműen áldásos az ársapka.

A még tavaly novemberben az elszállt üzemanyagárak miatt bevezetett benzin- és gázolajársapka lassan hét hónap elteltével is él. A káros hatások csökkentésére leginkább a jogosultak körének szűkítésével tett kísérletet a kormány. Az újabb szabályozási körök nyomán a 480 forinton rögzített hatósági áron már csak a magyar forgalmival rendelkezők és a mezőgazdasági gépek tankolhatnak, a külföldi rendszámú és a 7,5 tonna feletti közúti járművek (kamionok, teherautók, buszok) tulajdonosainak piaci árat kell fizetni.

 

Tolják maguk előtt

A kormány a két üzemanyagpiaci termékre – a 95-ös benzinre és a normál gázolajra – vonatkozó, literenként 480 forintos korlát hatályát egyelőre további másfél hónappal tolta ki: május 15. helyett most július 1. a határidő, de a jelek szerint ezt követően sem tervezik kivezetni az árkorlátozást. Ez ráadásul ugyanúgy vonatkozik a kiskereskedelmi, mint a szintén 480 forintban megállapított nagykereskedelmi ársapkára. Az árplafon meghosszabbításával együtt július végéig kitolták a kis benzinkutakra vonatkozó hitelmoratóriumot, a munkavállalók felmentését a szociális hozzájárulási adó és a kiva (kisvállalati adó) fizetése alól, illetve nem kell fizetniük készletezési díjat sem. Júniusban is érvényes a kis kutak tavalyi, időarányos forgalmának 80 százaléka után járó literenkénti 20 forintos állami támogatás, illetve az állami és önkormányzati helyiségbérlet ingyenessége is.

A hazai töltőállomások mintegy felét kitevő körülbelül ezer kisebb, jórészt családi vállalkozásban működtetett úgynevezett „fehér” kút érdekképviseletére az év elején alakult Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) a legkevésbé sem fogadta örömmel az ársapka hatályának meghosszabbítását. Az FBSZ szerint mindenekelőtt érdemben vissza kellene állítani a piaci árat azok számára, akik ezt meg tudják fizetni – a többieknek rászorultsági alapon járhatna az olcsóbb üzemanyag. Ehhez hozzá szokták fűzni azt a nemzetközi energiapiacok szakmai szereplői által is vallott, amúgy meggyőzőnek tűnő érvet, hogy a magas piaci árak takarékosságra ösztönöznek, ami alapvető környezetvédelmi érdek.

A benzinkutas érdekképviseletnél csalódottan fogadták azt is, hogy a kormány nem vette figyelembe sem a meghatározott kiskereskedelmi árrést, sem az üzemanyag literenkénti 20 forintos támogatásának emelését célzó javaslatukat. Ennek értelmezéséhez tudni kell, hogy amikor (még márciusban) 480 forintnál húzták meg a nagykereskedelmi árplafont is, a teljes üzemanyag-nagykereskedelmi forgalom mintegy 25–30 százalékát adó üzemanyag-importőr nagykereskedők kivonultak e részpiacról, mert ilyen körülmények között nem tudtak volna nyereségesen működni. A korábban még tőlük vásároló kis kutak ezt követően az egyedül a nagykereskedői piacon maradt (annak korábban is legalább 70 százalékát birtokló) Moltól rendeltek üzemanyagot – ekkor viszont kiderült, hogy a hirtelen monopolpozícióba került olajcég új partnereinek a korábbiaktól eltérően már nem állja a finomító és a kút közötti szállítás költségeit. Márpedig ez a többletköltség rögtön el is viszi a kis kutak 20 forintos támogatásának a felét, a megmaradó, literenként átlag 10 forint pedig nem elegendő sem bérfizetésre, sem üzemeltetésre, sem felújításokra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.