Magyar rendszám: olcsóbb benzin

Nem veheted el a magyarok kannáját!

Belpol

Nehezen látszik összeegyeztethetőnek az uniós joggal a külföldi járműveket hátrányosabb helyzetbe hozó magyar benzin­ár-szabályozás.

Egyértelmű kötelezettségszegésnek nevezte a Magyarországon május 27-től érvényes kettős benzinár-szabályozást Andrej Plenković horvát miniszterelnök. A konzervatív politikus az Európai Néppárt rotterdami kongresszusán a Euronews-nak nyilatkozva azt valószínűsítette, hogy ha az Európai Bizottság az EU Bírósága (EUB) elé viszi a friss magyar szabályozást, Magyarország elveszíti a pert.

Május 27-től a hazai benzinkutak kétféle árat alkalmazhatnak, miután a kormány egy rendelettel előírta, hogy a november óta 480 forintos maximális áron rögzített üzemanyag immár nem hatósági áras termék, amennyiben „külföldi rendszámú gépjármű töltésének céljából értékesítik”. A Holtankoljak.hu szerint ettől a héttől a 95-ös benzin piaci átlagára 788 forintra, a gázolajé 771 forintra emelkedik, azaz literenként körülbelül 300 forinttal fizetnek többet a külföldön regisztrált autók tulajdonosai. A megkülönböztetés valójában nem most került be a magyar jogrendbe, március 11-től már élt az a szabály, amely szerint a magyar rendszámú járműveknek legfeljebb 7,5 tonnás súlyig járt a hatósági áras benzin, a külföldieknek viszont csak 3,5 tonnáig. A mostani rendelet újdonsága, hogy immár teljesen elzárja a külföldi autók elől a hatósági árat, és ez nyilván a korábbinál nagyobb hullámokat keltett a hazai és nemzetközi közvéleményben is.

A rendelet értelmében néhány ország sofőrjei elvileg mentesülhetnének a drágább piaci ár alól. Ha egy külföldi államban szintén hatósági áras a benzin, és a hatósági ár érvényes az ott tankoló magyarokra is, akkor a külügy­miniszter rendeletben előírhatja, hogy a magyar hatósági ár pedig legyen érvényes az érintett állam nálunk tankoló polgáraira. Európában jelenleg Szerbiában és Szlovéniában van még hatósági üzemanyagár, igaz, ez mindkét esetben lényegesen magasabb a mi 480 forintunknál, inkább 600 forint környékén van. Szijjártó Péter pedig egyelőre a szerb és a szlovén rendszámú járműveket sem részesítette mentességben.

A német példa

Az Európai Bizottság máris megkezdte az új magyar szabályozás vizsgálatát – tájékoztatta az RTL.hu-t Sonya Gospodinova bizottsági szóvivő, és a Narancs is hasonlóképpen értesült egy neve elhallgatását kérő bizottsági tisztviselőtől. Forrásunk kiemeli, hogy a rendeletről a sajtóból értesültek, azaz a magyar kormány nem tartotta fontosnak, hogy előre figyelmeztesse a Bizottságot. Utóbbi még nem döntötte el, indít-e kötelezettségszegési eljárást a külföldi járművek hátrányos megkülönböztetése miatt. Az általunk kérdezett tisztviselő mindenesetre általánosságban arra hívta fel a figyelmet, hogy a Bizottság szerint a javak és szolgáltatások EU-n belüli szabad áramlása képes a leginkább garantálni az ellátásbiztonságot. Az egységes piacon az EUB ítélkezési gyakorlata alapján csak kényszerítő okokból lehet korlátozásokat alkalmazni, például a közrend, a közbiztonság vagy a közegészségügy garantálása érdekében. „A korlátozásnak e célok védelméhez szükségesnek és arányosnak kell lennie” – tette hozzá bizottsági forrásunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.