Így csökkentik a felsőoktatási férőhelyeket

A NEFMI még önmagára sem hallgat

  • Vári György
  • 2012. január 3.

Belpol

Lapunk birtokába került a Nemzeti Erőforrás Minisztériumnak a kormány számára készített előterjesztése. A dokumentum ellentmondásosan indokolja az állami támogatású felsőoktatási férőhelyek drasztikus csökkentését.

Mint azt már több helyen megírták, 53 450-ről 30 ezerre, tehát majdnem a felére zuhan a felsőoktatási helyek száma. Ezt kiegészíti ugyan a 15 ezer „részösztöndíjas”, akiknek tanulmányait felerészben a költségvetés állja, azonban költségeik így is hozzávetőleg akkorák lesznek, mint az eddigi költségterítéses képzésé. „A jelenlegi szabályozástól eltérően az új felsőoktatási törvényben a költségtérítés minimálösszegének meghatározása helyébe az adott szak képzési ráfordításai alapján meghatározott önköltségszámítás lép” – olvasható az előterjesztésben.  
Ez a spórolási szándék további radikalizálását jelenti, amint azt a szöveg is megjegyzi, a Széll Kálmán-tervben még több lépcsőben képzelték a mostani tervek szerint egyszerre megvalósuló leépítést. (A tervben 2012-ben 10 ezerrel több államilag finanszírozott hallgatói hellyel számoltak, ami csak 2014-re csökkent volna 30 ezerre.) A csökkentést a tervezet lényegében nem indokolja semmivel, ellenkezőleg: lépten-nyomon olyan kijelentésekbe botlunk, amelyeket a keretszám-szűkítési tervek ellenzői hangoztatnak. „A fiatal korosztályok mind nagyobb hányada vesz részt a felsőfokú oktatásban, amely egyrészt társadalmi igény, másrészt az Európai Bizottság az EU 2020 Stratégia kapcsán fő célkitűzésként határozta meg, hogy 2020-ra a felsőfokú végzettséggel rendelkező 30–34 év közöttiek aránya a tagországokban 31 százalékról legalább 40 százalékra emelkedjen.” Azaz a szűkítés ellenkezik mind a társadalmi igényekkel, mind EU-s vállalásainkkal.


Fotó: Németh Dániel

Az anyag ugyanakkor épp azt hangsúlyozza, hogy várhatóan még középtávon sem csökken a diplomások iránti piaci kereslet, ráadásul  ez (az oktatási, de még inkább a gazdasági tárca által folyvást kukoricára térdepeltetett) bölcsész és társadalomtudományi képzésekre is igaz az előterjesztés szerint, mivel az ilyen képzés olyan munkaerő-piaci rugalmasságot biztosít, amely a végzetteknek a szűkebb szakmájukon kívüli szférákban is esélyt biztosít az elhelyezkedésre, vagyis a felsőoktatásba befektetni a munkanélküliség csökkentését jelentené. (A tervezet erre utalva jegyzi meg, hogy „a Diplomás Pályakövetési Rendszer keretében végzett központi kutatások eredményei a szokásos és a közmédiában is gyakran ismételt állításokat, vélekedéseket számos tekintetben nem támasztották alá”. Közmédián feltehetően egyszerűen a nyilvánosságot érti a számos szerző által írt, siralmas nyelvi színvonalú, olykor értelmetlen mondatokkal zsúfolt anyag.)

Szó sincs tehát arról, hogy „a keretszámok meghatározásánál a kormány alapvetően a korszerű, minőségi felsőoktatásra, illetve a valós nemzetgazdasági és munkaerő-piaci igényekre helyezte a hangsúlyt”. A csökkentés melletti legfőbb érvük „a hallgatói létszám elmúlt négy évben tapasztalható folyamatos csökkenésével, részben pedig a felvételizők által preferált szakok megváltozásával indokolható”.  A statisztikákból kiderül ugyanakkor, hogy a csökkenés mértéke meg sem közelíti az elvenni szándékozott férőhelyek mértékét, ami pedig „a felvételizők által preferált szakok megváltozását” illeti (itt feltehetően nem a szakok, hanem az irántuk megnyilvánuló kereslet változásáról lehet szó), az anyag szépen kimutatja, hogy nem igaz. Lépten-nyomon arról panaszkodik az előterjesztés, hogy a „divatszakok”-on (értsd: jog, társadalom- és bölcsészettudományok) továbbra is nagy vagy még nőtt is a túljelentkezés, míg a műszaki képzést és a természettudományokat nem a leendő hallgatók, hanem egyelőre csak az oktatási kormányzat „preferálja”.

Az a szakmai körökben elfogadott érv sem hatja meg az anyag készítőit, hogy a felsőfokú végzettség nagymértékben járul hozzá a végzettek életminőségének növeléséhez. „Az oktatáskutatók között egyetértés van abban, hogy egy ország gazdasági és társadalmi fejlődése, az emberek életkörülménye, életesélye, de egészsége is szoros összefüggést mutat a képzettségi szinttel, az oktatási rendszer fejlettségével”, olvassuk, egyéni szinten pedig „a továbbtanulás a jelenlegi gazdasági helyzetben is, mint a társadalmi érvényesülés legfontosabb lehetősége áll a fiatalok előtt”. Ezt követően mégis a lehetőség drasztikus korlátozására tesznek javaslatot. 
Az előterjesztés tartalmaz egy kommunikációs stratégiatervezetet is – ez amúgy csak „tárcaközleménnyel” számol, sajtótájékoztatókkal, vagyis a visszakérdezés lehetőségével nem –, ennek fő üzenetei közül azonban kimarad, hogy „az előterjesztés növelni fogja a háztartások pénzügyi terheit, ha az előző évi létszámhoz viszonyítottan 8 ezer 450 fővel csökken a felvehető magyar állami ösztöndíjasok létszáma”, azaz összességében nőni fognak az állampolgári terhek,  különösen tekintetbe véve, hogy a 15 ezer „részösztöndíjas” a fenti számban nincsen benne. „A felsőoktatás költségvetési támogatása a 2011. évi januári állapothoz viszonyítva a benyújtott 2012. évi költségvetési javaslatban 18 százalékkal (mintegy 37 milliárd forinttal) csökken”, vagyis a létszámcsökkentés oka minden mellébeszélés ellenére a spórolás, ami középtávon – saját kimutatásuk logikája szerint is – sokba fog kerülni, hiszen a kevéssé képzett munkaerő kisebb eséllyel helyezkedik el a munkaerőpiacon, az állástalanokat pedig valamilyen ellátásban részesíteni kell, ez pedig a költségvetési forrásból történik majd.

Az anyag (amely nem tekinthető a kormány, csak a NEFMI álláspontjának) színvonaltalansága már önmagában is kérdésessé teszi, hogy érdekli-e egyáltalán az oktatáspolitika irányítóit több tízezer végzős magyar fiatal sorsa. Az viszont legalább megnyugtató, hogy az egyeztetések során „vitás kérdés nem maradt fent”.

 

A témában nyílt levelet közöltünk egy középiskolai tanártól Hoffmann Rózsának címezve. Lásd itt.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.