Iskolaőrökkel, új tantervvel, vírussal indul a tanév

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. szeptember 1.

Belpol

Több változás is lesz a ma kezdődő iskolaévben a korábbiakhoz képest, és a vírus elleni védekezés csak az egyik.

Véget ért a nyári vakáció, ma reggel országszerte becsengetnek a köznevelési intézményekben, a 2020-21-es tanév azonban tüöbb változást is hoz az iskolákban.

A koronavírus-járvány miatt fokozott óvintézkedések mellett, de hagyományos formában kezdődik meg a tanítás az iskolákban. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma korábban azt közölte, hogy a Nemzeti Népegészségügyi Központtal és az operatív törzzsel együttműködve részletes, nyolcoldalas ajánlást, protokollt dolgozott ki, amelyet minden köznevelési intézmény vezetőjéhez eljuttatott.

Az ajánlásban a javaslatok között van a távolságtartás, a fertőtlenítést vagy az iskolába érkezés módjának szabályozása, például hogy több ajtón át lehessen belépni az intézménybe, hogy ne legyen torlódás. A javaslatok között vannak még a tantermek nagyságára, a közösségi termek használatára, az iskolakezdésre, az étkeztetés megfelelő körülményeinek kialakítására vonatkozók.

A testnevelésórákat az időjárás függvényében javasolt szabad téren megtartani. Az órák során lehetőleg mellőzni kell a szoros testi kontaktussal járó feladatokat. Kézfertőtlenítésre lehetőség lesz az iskola kapujánál és minden egyes közösségi helyiségben. Minden iskolában - meghatározott fertőtlenítőszerrel - nagytakarítást végeznek a tanév kezdetén, és ezt minden nap meg kell ismételni.

Az Emmi azt is közölte, hogy a köznevelési intézmények vezetőinek a felelőssége saját eljárásrendjük összeállítása, amihez a köznevelési államtitkárság, a hátintézmények, a népegészségügyi központ minden segítséget megadnak.

Az iskolákat felszólították, hogy ismertessék a járvánnyal összefüggő teendőket a gyermekekkel és a szülőkkel, a szülőktől azt kérik, a legenyhébb tünetek jelentkezése esetén se engedjék közösségbe a gyermeket, továbbá, hogy a már nagyobb - felsős, középiskolás - gyermekeikben is tudatosítsák a járvány veszélyét, a koronavírus tüneteit, hogy azok megjelenése esetén ők is jelezni tudják azt szüleiknek, tanáraiknak.

A pedagógusokat és az iskolai, óvodai dolgozókat is arra kérik, hogy ha a tünetek bármelyikét észlelik magukon ne menjenek közösségbe, jelezzék azt az intézmény vezetésének, az osztályfőnöknek és vegyék fel a kapcsolatot telefonon háziorvosukkal.

Új NAT, iskolaőrök

Az új tanévben lép életben a módosított Nemzeti alaptanterv, amely ellen korábban számos szakmai szervezet tiltakozott: többek között a Magyartanárok Egyesülete, a Történelemtanrok Egylete, de ahogy arról korábban is írtunk, még az ének-zene tárgy tanterve körül is komoly viták voltak.

A hazafiasítás az ének-zene tantárgyat sem kímélte

Az irodalom mellett az ének-zene tantárgy körüli viták miatt csúszott a NAT kiadása. A hazafiasítás a végeredményen is meglátszik, igaz, eddig sem a tanterv határozta meg az iskolai gyakorlatot. „Ne foglalkozzanak vele, csinálják azt, amit eddig!" Egy a Narancs nak nyilatkozó pedagógus szerint ezt mondta egy budapesti iskolaigazgató az intézményében tanító ének-zene szakos tanároknak az új Nemzeti alaptantervről (NAT).

Újdonság még, hogy szeptember 1-től közel 500 intézményben, az iskolákkal történt egyeztetések alapján iskolaőrök kezdik meg tevékenységüket.

Az iskolaőri hálózat célja, hogy jelenlétükkel növeljék a pedagógusok, oktatók biztonságérzetét, a diákokban pedig erősítsék a visszatartó erőt attól, hogy a pedagógusokkal szemben fenyegetően lépjenek fel. Korábban kiderült, főleg volt rendőröket toboroztak iskolaőröknek, akik testi kényszert is alkalmazhatnak a gyerekekkel szemben.

„A hatéves kislány bevitt egy konyhakést az iskolába"

Inkább tüneti kezelés, mint valós problémamegoldás az iskolaőrség felállítása, mégis több intézményben nagyon várják az egyenruhások megérkezését. Iskolaőrök biztosítják a rendet a hamarosan kezdődő tanévtől az oktatási intézmények egy részében. Ez nem oldja meg az erőszakos cselekményeket kiváltó társadalmi problémákat, több intézményben mégis a mindennapok normalizálódását várják tőlük.

Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter a Kecskeméten tartott nemzeti tanévnyitón vasárnap arról beszélt, hogy az új tanév az iskolák, tantermek, tornatermek, uszodák és a jelentős felújítások éve lesz. Közlése szerint mintegy 100 milliárd forint összértékű fejlesztés van folyamatban európai támogatással, amelyet a kormány további 10 milliárd forinttal támogat.

A mostani tanévben egyébként már minden diák ingyenesen kapja a tankönyveket, amelyeket augusztusban elvileg ki is vittek az iskolákhoz. A Könyvtárellátó az iskolák pótrendeléseit szeptember 15-éig fogadja. Az ingyenes tankönyvellátásra 13,8 milliárd forintot biztosítanak a költségvetésben.

Az idén 106 ezer rászoruló általános iskolás gyermek kapott tanszercsomagot, a múlt évinél magasabb, 765 millió forint összegű kormánytámogatásból. A csomagokat Klebelsberg Központ 60 tankerületi központ közreműködésével 2062 iskolában osztotta szét, ezek közül 1639 állami fenntartású. A 2020-2021-es tanévben ingyenes csomagra jogosult minden halmozottan hátrányos, illetve hátrányos helyzetű 1-8. évfolyamos tanuló függetlenül iskolája fenntartójától.

A kormány döntése értelmében 400, hátrányos helyzetű településen tanító pedagógus kap egyszeri, bruttó ötszázezer forintos juttatást. Az intézkedés, amelyre 6,4 milliárd forintot fordítanak, 10 500 pedagógust érint.

A 2020/21-es tanév mintegy 1,2 millió diák számára kezdődik meg. A tanév utolsó tanítási napja 2021. június 15-e.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.