Koalíciós vita az egészségbiztosításról: Élire állítják

  • Mészáros Bálint
  • 2007. június 14.

Belpol

Bár az egészségügy finanszírozását sürgősen rendbe kellene tenni, a koalíciós pártok egyelőre egymást kizáró tervezeteket lobogtatnak. A hónap végére mindenki megegyezést ígér, pedig nincs is-is. Csak vagy-vagy.
Bár az egészségügy finanszírozását sürgősen rendbe kellene tenni, a koalíciós pártok egyelőre egymást kizáró tervezeteket lobogtatnak. A hónap végére mindenki megegyezést ígér, pedig nincs is-is. Csak vagy-vagy.

Az egészségbiztosítás átalakításáról az elmúlt két évben született terveket s azok meg nem valósulásának körülményeit felsorolni is szinte képtelenség. A legutóbbi forduló az SZDSZ 2005-ös, a magánbiztosítóknak ajtónyitást javasló törvénytervezetével indult, mely egyúttal választási programjának sarkalatos részét is képezte - a szocialisták az állami szerepvállalásnál maradtak, s nem untatták a részletekkel a közvéleményt. A liberálisok a saját modelljük megvalósítását ugyan nem szabták a koalíciókötés feltételéül (az az egykulcsos adó bevezetése volt, ha még emlékszünk), de a Molnár Lajos vezette szaktárca nem hagyott kétséget afelől, hogy mi a cél. Egyévi halogatás, egy miniszter- és egy pártelnökcsere után most jutottunk el oda, hogy a reformkormányként önjellemzett testületnek döntenie kell. Ugyan a biztosítási reformról rendezett januári konferencián a miniszterelnök higgadt mérlegelést és szigorúan szakmai döntést indítványozott, úgy tűnik, ebből már nem lesz semmi.

Az alapprobléma persze mit sem változott: párthovatartozástól függetlenül egyetértés van abban (és ez igaz az egész kontinensre), hogy az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés nem függhet a beteg anyagi helyzetétől, járulékfizető képességétől - legalábbis egy máig nem pontosan körülhatárolt "alapcsomag", "alapbiztosítás" erejéig -, miközben javítani kell a szolgáltatások minőségét és féken kell tartani a nyargaló költségeket. Magyarán az egészségügyben

olyan kommunizmust

akarunk, ahol a liberálisok szerint jóféle piaci mechanizmusok, a szocialisták szerint az állam tart rendet. Az egyik némileg fából vaskarika, a másiknak volt pár évtizede a bizonyításra, az eredmény ismert. Nem csoda, hogy a választás országonként változik, és mindkét esetben olyan bonyolult modelleket dolgoztak ki, hogy azok hazai adaptálása lehetetlen. A szakmai érvekkel és ellenérvekkel lapunk többször foglalkozott (lásd Egy láb jó, 2006. május 11.; Sóhajtson, köhögjön, 2007. május 31.; Ki jön az ágyamba?, 2007. június 7.), ezért most csak az alapelveket említjük meg.

A szabaddemokrata változatot az bonyolítja meg, hogy a biztosítási piac logikáját próbálja meg átalakítani. Az üzleti biztosítók azért jöttek létre, hogy a "káresemények" kockázatával és az abból kalkulált biztosítási díjjal sakkozva hosszú távon nyereséget termeljenek. Mivel ez a szolidaritási alapelv miatt elfogadhatatlan s így politikailag nem lehetséges, a biztosítók kénytelenek lesznek a szolgáltatások minőségével versenyezni, ami az egészségügyi ellátókkal való szabad szerződéskötésekben nyilvánul majd meg. Az ellenzőknek a külhoni tapasztalatok alapján viszont az a gyanújuk, hogy a lefölözésellenes szabályok megkerülése mindig kevesebb energiába fog kerülni, mint a minőségjavítás kikényszerítése. Eleinte a liberálisok azzal érveltek, hogy a biztosítónak kötelező lesz mindenkit fogadnia, majd mikor ez nem bizonyult meggyőzőnek, kidolgozták a járulékok fejkvótaalapú felosztását: akinek a kezelése többe kerül, az után több pénzt is kap a magántársaság, nem lesz érdeke szelektálni. Hogy a kiegyenlítést célzó, demográfiai, területi (netán egészségi állapotra vonatkozó?) adatokból számított elosztást azután miként lesz képes meghatározni és karbantartani az állam, kérdéses - a szocialistákat nem is győzte meg az ötlet, legalábbis egyelőre. Kökény Mihály, a parlament egészségügyi bizottságának szocialista elnöke lapunknak azzal érvelt, hogy a fejkvótaalapú rendszer találati aránya Hollandiában is csupán 30 százalék körüli, a fennmaradó igazságtalanságok mértéke így elfogadhatatlan.

Egyelőre nem nagyon esik szó arról sem, vajon miből lesz a biztosítók - amúgy természetesen legitim - profitja. Ha nem az alulkezelésből (nyilván), akkor a hatékonyságnövelésből. Ha viszont a kórházak gazdálkodásában tényleg annyi tartalék van, akkor érthetetlen, miért nem tódul oda a magántőke. Elképzelhető, hogy azért, mert a GDP-arányos egészségügyi költésünk átlagos ugyan Európában, csak éppen a GDP-nk sovány.

Az álláspontok azonban nemcsak pártszínezet alapján, hanem a jelek szerint időben is változnak. Az egész műsor célja, hogy a hazai lakosság egészségi állapota javuljon; ehhez a becslések szerint a betegellátás csak 15-20 százalékban járul hozzá, azaz az egészségnevelés és a megelőzés szerepe túlbecsülhetetlen. A liberálisok érvelése szerint a magánbiztosítók kifejezetten érdekeltek a prevencióban, hiszen a már kialakult betegség kezelése drágább. Az ugyan sosem volt teljesen világos, hogy miért költ a biztosító olyan beteg szűrésére, felvilágosítására, aki a következő évben talán már

átjelentkezik a konkurenciához

(a szaktárca logikája szerint azért, mert különben egyre kevesebben választják az adott biztosítót, míg végül a taglétszám a törvényi minimum alá csökkenne). Az irányított betegellátási modellkísérletet értékelő 2004-es OEP-dolgozat - melynek több tucat szerzőjéből első helyen az irányított betegellátási főosztály akkori vezetője, Horváth Ágnes áll - mindenesetre épp ellenkezőleg vélekedett: "...hosszú távon az a sajátosság, hogy a biztosítottak egy nem kompetitív rendszerben nem könnyen válthatnak szervezőt, érdekeltté teszi a finanszírozottat az érintett populáció jó egészségi állapotának biztosításábanÉ"

Az SZDSZ eközben végig joggal kifogásolta, hogy a sajtó, az ellenzék és az MSZP is az ő javaslatuk hátrányait keresi, pedig ők nem tökéletes, csak jobb rendszert kínálnak. Végül a szocialisták a múlt hétre összeállították a saját propozíciójukat. Eszerint az állami egészségbiztosítót zártkörű részvénytársasággá alakítanák, s azután szabad kezet kapna a finanszírozási szabályok kialakítására és annak eldöntésére, hogy melyik kórházzal, szakrendelővel szerződik - s így képes lesz teljesítményre ösztönözni a szolgáltatókat. A kérdés persze az, hogy mennyire lehet a politikától eltávolítani egy állami intézményt, ami a tapasztalatok szerint azért erősen vezetőfüggő. A politikai motivációjú döntéshozatal kivédése komoly törvényi garanciák esetén is kétséges a települési önkormányzatokkal összefonódó ellátórendszer esetén.

A továbbiakban két változatot ismertetnek. Az egyikben 100-300 ezres kistérségenként ellátásszervezők optimalizálnák a betegutakat (amit akár üzleti biztosítók is végezhetnének), a másikban az egészségbiztosító megyei divíziói gazdálkodnának az ellátottak száma alapján kalkulált pénzből. Az előbbi az irányított betegellátási modellkísérlet országos kiterjesztése volna, melyet éppen a szocialista vezetésű egészségügyi kormányzat akadályozott meg három éve. Máig nem tudni, hogy okkal-e: az OEP hozsannákat zengett a kísérletről, míg az ÁSZ a legkevésbé sem volt elragadtatva. (A szocialisták mintha ezt vegyítenék azzal a profitorientált ellátásszervezői javaslattal, melyet annak idején ritka egyetértésben utasítottak el a parlamenti pártok.) A második verzióval pedig annyi a probléma, hogy nem nagyon látni, vajon a területileg szétdarabolt OEP hogyan fogja kikényszeríteni a szolgáltatói versenyt. Mi van, ha Zalában jobb az ellátás, mint Csongrádban? Kicsit naivan, a többszörös érdekeltségi áttételt figyelembe véve elképzelhető, hogy a helyiek kikényszerítik a menedzsment leváltását. Persze ilyen alapon prímán működő állami biztosításunk volna most is, hiszen itt rosszabb, mint Ausztriában.

A nemzetközi felmérések mindegyike azt állapítja meg, hogy a lakosság egészségi állapota, a betegek elégedettsége, a költségek emelkedésének mérséklése szempontjából

nem lehet megmondani,

hogy melyik a jobb rendszer; hiába a rengeteg elméleti érv, mindegyiket lehet jobban és rosszabbul csinálni, függően az adott ország szabályozási környezetétől. A helyzet bonyolultságát jól mutatja az a pikáns részlet, hogy a harcosan piacpárti Kóka János korábbi posztmolnári miniszterjelöltje, Erdős Attila legalábbis szkeptikus. Miként azt a Népszabadságban kifejtette: "A több-biztosítós kérdés megválaszolása olyan elméleti közgazdasági felkészültséget igényel, hogy nincs két tucat olyan szakember az országban, akik a kérdéskör minden részletét értik egyáltalán. A rendszer esetleges bevezetése pedig annyira professzionális vezetőket követel, akikből még a nemzetközi porondon is kevés van."

Esetleg meg lehetne kérdezni a népet, annak most úgyis szezonja van. A Medián májusi felmérése szerint a megkérdezettek 54 százaléka támogatná a szabaddemokraták modelljét, ráadásul az ellenzéki szavazók között is többségben vannak a vegyes rendszer (tehát OEP + magánbiztosítók) hívei. Igaz, 37 százalékuk nemigen érti a két szisztéma közötti különbséget (de ha érti, akkor inkább több biztosító párti). A plebejus érzelmű ellenzéki pártnak ugyanakkor más adatai lehetnek, hiszen az állami biztosító megtartását szerepeltetné kormányelsöprő népszavazási sorozatában. Külön érdekes, hogy sokszor a mostanra végképp elbizonytalanodott, állását féltő, azaz kevéssé reformpárti orvosok sem élből elutasítóak a piacorientált megoldással szemben: a legtöbbször ugyan határozottan fogalmuk sincs, melyik volna a jó megoldás, de nem a pártpreferenciák döntenek.

Az elmúlt időszakban egyezkedtek már a koalíció pártjainak vezetői, majd megtették ugyanezt, magukat szakpolitikusaikkal körbevéve. A múlt hét keddjén abban maradtak, hogy - talán, mert ilyen felállás még nem volt - a szakértőknek egy hetük van a kompromisszum kidolgozására (tehát elképzelhető, hogy lapunk megjelenésekor már több minden tudható). Pedig az eddigiek alapján inkább politikai döntésre lesz szükség.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.