"Komoly üzletet látnak a rádiózásban"

Timár János, az ORTT tagja

  • M. László Ferenc
  • 2009. november 5.

Belpol

Az Országos Rádió és Televízió Testület október 28-i döntése alapján a Sláger és a Danubius Rádió november közepén befejezi adását, miután frekvenciáikat az MSZP-közelinek tartott FM1 konzorcium, illetve a Fidesz-közeli üzleti körök birtokolta Advenio Zrt. kapta meg. Az ügy hátteréről a testület SZDSZ-es delegáltját kérdeztük.

Magyar Narancs: "Piacindító döntése a jogállam semmibevételét jelentette, és várhatóan utolsó jelentős piacra lépési döntése is ugyanilyen lesz" - ekképp véleményezte pár hete az ORTT viselkedését. Milyennek látja a múlt héten hozott határozatot?

Timár János: A különvéleményemben arra utaltam, hogy a helyzet sok tekintetben hasonlít a TV2- RTL Klub indulásakor előállt szituációhoz. Arra számítok, hogy akárcsak akkor, a vesztes szereplő most is a bírósághoz fordul. A bíróság akkor elmarasztalta a testületet, jogszerűtlennek találta a döntést, és most sem számíthatunk másra, márpedig az ORTT-nek vélhetően ez volt az utolsó piacra lépési pályázata.

MN: A nyertes pályázók hol sértik a médiatörvény előírásait?

TJ: Kénytelen vagyok rébuszokban beszélni, ugyanis a törvény szerint a szerződéskötésig tilos a pályázatokról adatokat közreadni (az interjú november 2-án, hétfőn készült - a szerk.). A két héttel ezelőtti különvéleményemmel azt jeleztem, hogy az egyik pályázó véleményem szerint alakilag hiányos pályázatot adott be, nem mellékelte a tulajdonosi összeférhetetlenséggel kapcsolatos nyilatkozatát. A pályázaton indult Advenio Zrt. és a Lánchíd Rádió tulajdonosi köre ugyanis összeér.

MN: Az Advenio Zrt.-ben érdekelt, jobboldali üzletemberként számon tartott Fellegi Tamás a Népszabadságnak azt nyilatkozta, hogy nyomban megszünteti az összeférhetetlenséget, amint megkötötték a szerződést.

TJ: Nem kételkedem Fellegi úr őszinteségében, ám a pályázati kiírás kötelező formai elemmé tette ezt a nyilatkozatot, pontosan azért, hogy ne utólag kelljen követelni az összeférhetetlenség megszüntetését. (Keddi lapzártánk idején az ORTT bal- és jobboldali delegáltjai a médiatörvény előírásait semmibe véve úgy döntöttek, hogy a nyertes pályázóknak nem kell visszaadniuk regionális rádióik sugárzási jogát. A Lánchíd és az FM1 tulajdonosai által birtokolt Rádiócafé tovább üzemelhet, a tulajdonosok 180 napos haladékot kaptak az összeférhetetlenség kiküszöbölésére - a szerk.)

MN: Az ORTT elnöke, Majtényi László viszont az alaki hiányosságok mellett bizonyos tartalmi gondokat is felemlegetett.

TJ: Válasszuk szét: az imént beszéltünk az alaki hiányosságról, ami alapján az érintett pályázót egyértelműen ki kellett volna zárni. Ugyanakkor lehetnek olyan tartalmi elemek, amelyek a pályázat, a verseny tisztaságát veszélyeztethetik - ebben az esetben is ki kéne zárni az érintetteket. Mindezeken felül mérlegelni kellene, hogy a különféle vállalások, főleg a pénzügyi tervek mennyire megalapozottak, reálisak. A kiszivárgott információk alapján a sajtó főleg az utóbbit kapta fel, pedig legalább ilyen fontos, hogy az egyik pályázó az üzleti tervében és a műsorstruktúrájában több időt szánna a reklámokra, mint amennyit a médiatörvény lehetővé tesz.

MN: A médiatörvény előírásainak semmibevétele nem jelenti a pályázók automatikus kizárását?

TJ: Ez így van, ám a kizárást a testületnek meg kell szavaznia. Az ORTT tagjainak többsége viszont nem emelte fel "automatikusan" a kezét, amikor a későbbi győztesek kizárásáról szavaztunk.

MN: Akkor a Zene Rádió Zrt.-t miért zárták ki?

TJ: Mert a többség úgy vélte, hogy a Zene Rádió üzleti ajánlata megalapozatlan. Pont erről beszéltem az előbb: az üzleti terv mérlegelése több szubjektív elemet tartalmaz, mint a törvényességi aggályok vagy az alaki hiányosságok megállapítása. Azon lehet vitatkozni, hogy kinek milyen merészek a tervei, viszont ha valaki nem mellékel egy papírt, akkor automatikusan ki kellene zárni. Egyébként az ORTT apparátusa már az első héten három pályázat - az Advenio, FM1 konzorcium és a Zene Rádió - kizárását javasolta az üzleti terv megalapozatlanságára hivatkozva. Magam úgy véltem, hogy az ORTT-nek nagyon alapos érvekkel kell előrukkolnia, ugyanis ha kizárunk valakit, számítani lehet arra, hogy az érintett pereskedni fog, tehát a bíróságon kell megvédenünk a döntésünket. Áttanulmányoztam az előterjesztést, de egy hét kevés volt ahhoz, hogy biztos legyek a dolgomban, ezért - Tirts Tamás KDNP-delegálthoz hasonlóan - nem szavaztam meg a Zene Rádió kizárását. A többség ugyanakkor az október 7-i ülésen úgy döntött, hogy a másik két kifogásolt pályázatot versenyben tartja.

MN: Ők mire hivatkozva vetették el az Advenio és az FM1 kizárására vonatkozó javaslatot?

TJ: Érdemi indoklást nem hallottunk. Majtényi külső szakértőkkel is véleményeztette a pályázatokat, akik az irodánkhoz hasonló álláspontot fogalmaztak meg, ezért az elnököt igencsak megdöbbentette a szavazás eredménye. Kérte is a testület tagjait, hogy érveljenek a döntésük mellett, de nem kapott választ.

MN: Az ORTT már az első alkalommal "benézte" a rádiós piacot. Négymilliárdos díjat vártak a győztestől hét évre, amit végül a Sláger ki sem akart fizetni, mondván, nem teljesültek az üzleti várakozásai.

TJ: Valóban, a Sláger öt év után nem fizetett, mire az ORTT felmondta a szerződését. A bíróság viszont formai hibára hivatkozva a Slágernek adott igazat. Ekkor a testület dönthetett volna úgy, hogy folytatja a küzdelmet, és a bíróság döntését figyelembe véve, jogszerűen bont szerződést, vagy meghallgatja a műsorszolgáltató érveit. Úgy ítéltük meg, hogy a kontraktus felmondása sokkal nagyobb kárt okozna a rádiós piacon, mint az egyezkedés. Végül úgy állapodtunk meg, hogy a Sláger kifizeti az eredeti megállapodásban szereplő, hét évre vonatkozó teljes összeget, cserébe a második periódus díját jelentős mértékben csökkentette az ORTT - a testület döntése egyhangú volt. Volt tehát olyan időszak, amikor a Sláger az árbevételének több mint a felét fizette be a műsor-szolgáltatási alapba. Persze akkor más idők jártak, megérte befektetni a rádiós piacon.

MN: Nem csak a Sláger szerződésének meghosszabbításakor volt egyhangú a döntés, tavaly decemberben az Országgyűlés nagy többséggel szavazta meg a Danubius és a Sláger műsor-szolgáltatási idejének automatikus kitolását a digitális átállásig.

TJ: Majtényi élesen bírálta ezt a törvényt, én megengedőbb voltam. Viszont az Alkotmánybíróság határozatát áttanulmányozva beláttam, hogy tévedtem. Tény, a parlament alkotmánysértő döntést hozott, hiba volt a pályázatot mellőzni. Ennek ellenére nem tartottam ördögtől valónak a piacon sikerrel működő, az elmúlt években komoly befektetéseket eszközlő cégek újrázását, nyerhettek volna ők is a pályázaton.

MN: Már az előző időszakban sem teljesültek az üzleti várakozások, a mérlege szerint a Sláger két éve nullszaldós, a Danubius állítólag veszteséges, a válság sem tesz jót a piacnak. Miben reménykedik az árbevétele felét műsor-szolgáltatási díjként odaígérő Advenio és FM1?

TJ: Valóban hallani, hogy a Juventusnak tőkeinjekcióra volt szüksége, de a Danubius sem váltotta be maradéktalanul a hozzá fűzött reményeket. A Sláger valamivel jobb helyzetben van, mostanra talán megtérült a befektetett pénzük, de úgy tűnik, a rádiós piac nem egy aranybánya. Persze ezek a rádiók többnyire egy-egy nagyobb befektetési portfólió részeként működnek, a cégcsoportok veszteségelszámolása pedig elég bonyolult, nem teljesen átlátható üzem, kizártnak tartom, hogy a piaci szereplők puszta passzióból tartanák fenn a veszteséges rádióikat. Nyilván, akik pályáztak a frekvenciákra, komoly üzletet látnak a rádiózásban.

MN: Sajtóinformációk szerint a pályázók lobbistái mindenhová - még a pártpénztárnokok irodáiba is - bekopogtattak. Önt mivel keresték meg?

TJ: Azt nem tudom, hogy a politikusoknál ki hogyan lobbizott. Én természetesen minden pályázót meghallgattam, hiszen a két nagy rádió mellett a Lánchíd, az Est FM, a Zene Rádió és a Juventus is hosszú évek óta a partnerünk. Nem kell rosszra gondolni, nyilván súlyos hiba lett volna olyan pályázatot kiírni, ami köszönőviszonyban sincs a valósággal, a mai helyzettel. Ennek ellenére a pályázati kiírás szövegét, a feltételrendszert több ponton problematikusnak tartom, úgy gondolom, lehettünk volna körültekintőbbek. Lehetett volna például pluszpontokat adni a birtokon belül lévőknek.

MN: A Slágerre és a Danubiusra szabták volna a pályázatot?

TJ: Nem tartom jogsértőnek, ha az ORTT preferenciákat fogalmaz meg: ösztönözheti a pályázókat, hogy több magyar zenét sugározzanak, készítsenek több közszolgálati műsort, de díjazhatja a tapasztalatot is. Azért a frekvenciát eddig birtokló cégek komoly fejlesztéseket hajtottak végre, helyzetükből adódóan ők rendelkeznek országos sugárzási tapasztalatokkal. Persze nem arról van szó, hogy behozhatatlan előnyt kellett volna biztosítani a Slágernek és a Danubiusnak: csak lehetővé kellett volna tenni, hogy a tapasztalatra adható pontokat akár díjígérvényekkel be lehessen hozni. Azaz hagyhatott volna nagyobb mozgásteret magának az ORTT.

MN: És ha a nyertesek nem tudják tartani az ígérvényeiket?

TJ: Az ORTT vagy az új médiatörvény elfogadása esetén helyébe lépő új médiahatóság mérlegelheti a szerződésbontást. Például a Kelet-Magyarországon korábban magas díjajánlattal sugárzási jogot nyert, de az ígéretét nem teljesítő Advertummal már szerződést bontottunk. Persze a kontraktus utólagos módosítása - amennyiben mindkét fél beleegyezik - önmagában nem jogsértő. Véleményem szerint nem az a legfőbb gond, hogy a pályázók közül többen jelentős díjat ajánlottak. Van, aki kisebb költségvetéssel, kiadással az árbevétele nagyobb százalékát, más nagyobb büdzsével bevételeinek kisebb százalékát ajánlotta fel - az arányok különböznek, az összegek közötti különbség nem olyan nagy. Nemcsak az Advenio és az FM1, de a Juventus és a Zene Rádió is nagy vállalásokat tett, és egyáltalán nem kizárt, hogy be tudták volna fizetni. Ugyanakkor a piacon lévők nem tehettek mást, mint hogy a korábbi üzleti logikájuk, modelljük mentén pályáztak, ellenkező esetben hiteltelenítették volna az elmúlt tizenkét évben kialakított tárgyalási gyakorlatukat, vállalásaikat. Az eddigiekhez képest mindenképpen többet fizetnek a nyertesek, mert a kezdeti belépési díj is magasabb, és 2011-től az évi kétszázmillió forinton felül be kell fizetniük az árbevételük pályázatban vállalt százalékát. Az már jelentősebb probléma, hogy a piacra lépés költségeit a nyertes pályázók durván alultervezték, nevetséges összegeket tüntettek fel a tervükben. Pedig új rádióként komoly brandépítés vár rájuk, a hallgatói igények felmérése, a zenetesztelés óriási pénzeket emészt fel. Elsősorban erre gondolok, amikor azt mondom, hogy az üzleti tervük megalapozatlan, és a pályázati kiírás alapján az ilyen pályázatot ki lehetett volna zárni.

MN: Mit lehet tudni a műsortervekről?

TJ: Sajátos módon ez nem szerepelt értékelési szempontként a pályázati kiírásban, ezért a beadott műsortervek elég vázlatosak. Úgy döntöttünk, hogy a díjat, a magyar zenék arányát, a tapasztalatot, a civil szervezetek megjelenítését díjazzuk inkább. Arra törekedtünk, hogy minél kevesebb legyen a szubjektív elem, minél szigorúbbak legyenek a követelmények.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.