Vonatgázolásos balesetek Magyarországon

Körültekintés nélkül

Belpol

A vasúti balesetek továbbra is sok áldozatot követelnek: újra meg újra előfordulnak a KRESZ be nem tartása miatti végzetes kimenetelű ütközések, és változatlanul gyakori formája az öngyilkosságnak a vonat elé ugrás. Az egyik vasutas-szakszervezet elnöke szerint az elmúlt nyolc-tíz évben nem történt kormányzati intézkedés mindezek megelőzéséért.

Tíz vasúti gázolás következett be már ez év januárjában a Magyar Államvasutak (MÁV) vonalain, mondhatni, rendszeresek a végzetes kimenetelű balesetek. Például a január 7–8-i hétvégén két tragédia is volt: Kiskunmajsánál valaki a sínekre feküdt, Vecsésen pedig a vasúti kereszteződésben ütött el a vonat egy kerékpárral a tilosban átkelő embert. Január 9-én a gyömrői vasúti átjáróban gázoltak el egy embert, miközben a fény- és félsorompó tilos jelzést mutatott. Január 18-án a Nyugati pályaudvartól Vácra tartó vonat Dunakeszi megállóhelynél ütött el valakit, február 1-jén a tápiószecsői állomáson gázolt a Szolnok felől érkező vonat, február 8-án a mecsekpölöskei átjárónál ütközött a szerelvény egy személyautóval – utóbbi esetben személyi sérülés szerencsére nem volt.

Az elmúlt 14 évben nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset – írta megkeresésünkre a MÁV –, a bekövetkezett eseteket a figyelmetlenség vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta. A vállalat szerint Magyarországon a vasúti átjárók védelme, azok biztosítási módjai kivétel nélkül minden esetben megfelelnek a hatóságilag előírt biztonsági szintnek, a berendezéseket az elvárt gyakorisággal és rendszerben vizsgálják. „A gépjárművezetők szabálytalansága és a KRESZ előírásainak figyelmen kívül hagyása miatt a MÁV vonalain 2022-ben 90 baleset történt vasúti átjárókban, amiből 16 volt halálos 34 áldozattal.”

A balesetek áldozatainak száma kétszeresére nőtt a korábbi évhez képest (2021-ben 86 balesetből 16 volt halálos, összesen 17 áldozattal, 2020-ban 62 vasúti átjárós balesetben 6-an vesztették életüket). A tavalyi 34 áldozat közül 19-en (köztük gyerekek is) utasok voltak. A legtöbb vasúti átjárós baleset a 80-as vonalon (Hatvan–Miskolc–Szerencs–Sátoraljaújhely) és a 154-es vonalon (Bátaszék–Baja–Kiskunhalas) történt, az előbbin hat, az utóbbin öt. A MÁV tájékoztatása szerint a vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek egy átjáróban nincs esélye az ütközés megelőzésére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.