Magyar reméli, Lázár nem az irodájában fogadja

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 1.

Belpol

Előbb-utóbb összefutnak.

Miután kiderült, hogy az egészségügy után a MÁV-ot érintő problémákkal is foglalkozni fog a Tisza Párt elnöke, Magyar Péter, Lázár János építési és közlekedési miniszter visszaüzent neki: „hív a vasút, vár a Lázár”. A két politikus leendő találkozójáról szó esett a Tisza Párt szombati újszegedi piknikjén is.

A Telex tudósítása szerint Magyar azt mondta, reméli, hogy tényleg nem Lázár irodájában fognak találkozni, hanem egy bejáráson. A Tisza Párt elnöke szóba hozta, hogy nem mert találkozni vele Takács Péter egészségügyi államtitkár, sem Pintér Sándor belügyminiszter, de Lázár más, róla is sok mindent el lehet mondani, de azt nem, hogy gyáva.

Az újszegedi pikniken Csongrád-Csanád megyei ügyeken túl szóba került, hogy hétfőn tüntetés lesz Budapesten a Madách Imre Gimnázium felmentett igazgatója mellett. Magyar Péter azt mondta, részt vesz a demonstráción, mert ki kell állni az igazgató, a tanári autonómia és egy jobb oktatáspolitika mellett. Úgy látja, hogy hoztak egy olyan rendeletet, amely ürügyül szolgálhat arra, hogy eltávolítsák az igazgatót. Ugyanakkor az a véleménye, hogy az iskolai mobiltelefon-használatot szabályozni kell.

A Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség iskoláinak megszüntetéséről szólva az ellenzéki politikus azt javasolta az érintetteknek, álljanak ki az iskolájukért, és próbálják meg rávenni a kormányhivatalt arra, változtassa meg a döntését, mert azt úgysem lehet végrehajtani.

„Való igaz, hogy súlyos adóssága van az iskolát fenntartó alapítványnak, de ez sem lehet arra magyarázat, hogy két nappal tanévkezdés előtt közlik a szülőkkel, hogy vigyék a speciális fejlesztési igényű gyerekeiket más intézményekbe” – érvelt a Tisza Párt elnöke. Magyar Péter Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkárhoz fordul, mert szeretne bejutni az iskolákba is.

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.