Mit vesztett Vác és mit nyert Nagymaros azzal, hogy helyszínt változtatott a VéNégy Fesztivál?

Belpol

Öt éve Vácról Nagymarosra tette át a székhelyét a térség egyik legszínvonalasabbnak tartott fesztiválja. Vácot ez nem zavarja, Nagymaros viszont jóval kevesebbet profitál, mint amennyit profitálhatna. A rendezvény a jelentős állami támogatásokhoz képest minimális jegybevételt termel.

„Szerdán szalagátvágással, üneppséggel és előadásokkal vette kezdetét a Visegrádi Négyek Fesztivál és Színházi Találkozó, melyet a nemrég létrehozott Váci Dunakanyar Színház igazgatója, Kis Domonkos Márk álmodott még meg. Az álom most valóság lett, két nappal azután, hogy hazánk átvette a Visegrádi Négyek soros elnökségét” – számolt be még 2013-ban a Váci Napló. Harrach Péter, a térség korábbi országgyűlési képviselője arról beszélt a lap beszámolója szerint, hogy a V4-eknek nem csak komoly politikai jelentősége van, hanem ezzel a rendezvénnyel kulturális azonossága is felszínre kerül. Kiemelte, nagyon illő hely a rendezvénynek Vác, a Magyar Kultúra Városa.

A V4 Fesztivált 2019-ig Vácon rendezték, ahol a színházi előadások mellett az ország legismertebb könnyűzenei előadói léptek fel, a rendezvényről egy sor dicsérő beszámoló született az évek során. Azonban 2019 októberében váltás történt a város vezetésében: az ellenzéki összefogás Matkovich Ilona vezetésével legyőzte a Fideszt, a fesztivál pedig elköltözött

2020-ban már Nagymaroson terveztek, de a koronavírus-járvány miatt nem lehetett rendezvényt tartani a kihirdetett időpontban, ezért egy évet halasztani kényszerültek. Rétvári Bence országgyűlési képviselő, az Emberi Erőforrások Minisztériumának akkori parlamenti államtitkára, a rendezvény fővédnöke azt nyilatkozta, a fesztivál teljesen egyedi Magyarországon, mert a visegrádi négyek államaiból hív színészeket, előadókat, zenekarokat. Hozzátette, a „gazdasági és politikai összefogás mellett akkor van igazán »lelke« a V4-ek együttműködésének, ha ez a kultúra területén is egyre erősebben megvalósul. Ebben kiemelt szerepe van az idén Nagymarosra költözött fesztiválnak.” 

Mit vesztett Vác? 

A Váccal való szakítás nem volt fájdalommentes, és nehéz nem azt feltételezni, hogy politikai motiváció vezérelte. Az önkormányzat 2021-ben azt írta az oldalán, hogy több vád is érte a városvezetést, a legvadabbak szerint „elüldözték” a rendezvényt. „Az adatokat és a szerződéseket megismerve azonban kiderül, hogy a piaci alapon valószínűleg életképtelen rendezvény 2013 és 2019 között több mint 300 millió forintnyi állami támogatást kapott, miközben a jegybevétel ezidő alatt a 60 millió forintot sem érte el”.

2015 és 2019 között összesen több mint 340 millió forint közpénzt fordítottak a fesztivál megvalósítására a jegyvásárlók száma a legjobb évben 5,5 ezer volt, így talán még a 60 millió forint alatti összeg is meglepő lehet. A bejegyzés szerint a fesztiválra évi 4-5 ezren váltottak jegyet általában. Ezzel szemben az utolsó váci évben, 2019-ben a nem fizető, kivételezett nézők száma összesen 1500 fő volt, VIP-jegyből 350-at osztottak ki.

Az önkormányzat megjegyezte, hogy a korábbi színházigazgató, Kis Domonkos Márk úgy értelmezte, hogy mivel saját nevére védjegyeztette a VéNégy „márkát”, így a fesztivált „elvitte” Vácról, ami jogászok szerint vitatható. „(...) mindenki véleményt alkothat arról is, hogy etikus-e az ötletünket egy városi cég által és közpénzekből éveken át megvalósítani, majd sajátként bejegyeztetni és utóbb »elvinni«. Az biztos, hogy a magyar értelmező kéziszótárban az üldöztetés szó magyarázataként nem állna meg ez a történet”. (Kis Domonkos Márk jelenleg a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója, a Déryné program igazgatója. Váci direktori regnálása finoman szólva sem volt sallangmentes: egy 2019-es jelentés szerint az önkormányzat, mint tulajdonos tájékoztatása nélkül közeli hozzátartozójával kötött szerződéseket.)  

„A szervező cég, illetve a térség kormánypárti országgyűlési képviselőjével jó kapcsolatot ápoló Kis Domonkos Márk soha nem tisztelte meg azzal a váci önkormányzatot, vagy az itt élőket, hogy bármiféle magyarázatot adjon az eleinte még színvonalas színházi előadásokra épülő, a mainál lényegesen kevesebb politikai felhangokkal kísért esemény máshová költöztetéséről” 

– írta megkeresésünkre Vác Város Önkormányzata. 

A tájékoztatás szerint az önkormányzat költségvetésében sem a kiadási, sem a bevételi oldalon nem jelentkezett soha rendezvénnyel kapcsolatos összeg. Gazdasági társaságként a szervezés és a lebonyolítás a Váci Dunakanyar Színház Kft. gazdasági belügye volt. Az esemény elkerülése óta a városvezetéshez nem jutott el olyan észrevétel, panasz, mely azt tartalmazta volna, hogy bármilyen módon veszteséget jelentene a váciaknak az: a fesztivál immár nem városban van.

Mit nyert Nagymaros? 

Csak pár napja ért véget a negyedik nagymarosi VéNégy Fesztivál, ahol mások mellett fellépett a 30Y, az Elefánt, Beton.Hofi, Dzsúdló, a Platon Karataev és Kosheen is, vagyis a névsor alapján színvonalas hazai és külföldi előadókkal jelentkeztek a szervezők.

Tavaly novemberben már érintettük a fesztivált egy Nagymarosró szóló cikkünkben, ami arról szólt, egyesek szerint a város túlságosan kedvezményesen ad bérbe önkormányzati ingatlanokat és közterületeket. Kiss Károly önkormányzati képviselő megkeresésünkre azt mondta, hogy a VéNégyből Nagymarosnak az első évben mindösszesen pár százezer, a következő években néhány millió forint bevétele volt. Mostani megkeresésünkre pedig elmondta, hogy a városnak a négy év alatt nagyságrendileg tízmillió forint körüli összeg bevétele származott a fesztiválból. A képviselő szerint az egyik évben a művelődési házat is bérbe adta az önkormányzat a szervezőnek egy hétre, melyért mintegy 100 ezer forintot kértek – más esetekben egy előadásért kell ennyit fizetnie a produkciónak. Illetve az is megesett, hogy a fesztivál után egy civil szervezet szedte össze a szemetet, méghozzá az önkormányzat támogatásából. 

Kiss Károly szerint a térségbe egyre több fesztivál érkezik, melyeknek piaca igazából nincs, mert jelentős állami támogatás nélkül nem tudnak működni.

A probléma az, hogy a város nem profitál belőle: nem az lenne a fontos, hogy a helyi lakosok félárú jegyet tudjanak vásárolni, hanem hogy garantálják Nagymaros számára a bevételt. 

A félárú jegyet sem engedhetik meg sokan maguknak (a fesztiválon megvásárolható napijegy ára 19 ezer forint volt), miközben a városnak összesen 18 millió forint áll rendelkezésére rendezvényekre egy évben. A fesztivál mögött meghúzódó kft. egyébként Gödre van bejegyezve, így a helyi iparűzési adó kötelezettsége sem Nagymaroson keletkezik.

A város és a fesztivál közötti megállapodás idén jár le, ezért a régi-új polgármesteren, Petrovics Lászlón és a testületen múlik majd, hogy hosszabbítanak-e a szervezőkkel. „A fesztivál bevételeiről én sem tudok sokkal többet, de magáról a programról jó tapasztalatom és véleményem van. Rendkívül széles a paletta, tartalmas és változatos, mindenféle korosztályt megszólító volt az idei összeállítás is. Nyitott füllel járva a várost, túlnyomó többségében pozitív beszámolókat hallok a fesztiválról. Természetesen van akit érzékenyen érint a hangerő a vagy akár a sokadalom, de összességében szeretik az itteniek. Színesnek és értékesnek tartom a rendezvényt, ezért az új testülettel azon fogunk dolgozni, hogy Nagymarosnak a kulturális élmények mellett anyagilag is a reális előnye származzon a következő években” – fogalmazott lapunknak Petrovics. 

 

Tetemes támogatások

A szervezőket is kerestük egyebek mellett arról érdeklődve, miért döntöttek a helyszín elköltöztetése mellett, és pontosan mennyit profitált Nagymaros az együttműködésből. Kérdéseinkre nem kaptunk választ. A nyilvánosan elérhető beszámolóban érdekes adatokat találtunk: 2022-ben 203 millió, 2023-ban 141 millió forint támogatás érkezett a céghez. Egyebek mellett a Nemzeti Kulturális Alap, a Visegrad Fund, a Kulturális és Innovációs Minisztérium is segítette a fesztivál létrejöttét. 2023-ban a látogatószám 13 ezer fő volt, a jegybevétel pedig 53 millió forint. 

(Címlapképünkön: a Lóci Játszik nevű zenekar koncertje a VéNégy Fesztiválon. Fotó: MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán.)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.